علیرضا کاظمی با بیان اینکه چاپ و توزیع تکالیف نوروزی در همه مقاطع تحصیلی تخلف محسوب میشود گفت: اصلاً چیزی به نام پیک نوروزی را نه قبول داریم و نه به دنبال آن هستیم.وی عنوان کرد: باید اجازه دهیم دانشآموزان خودشان آنچه را که از اوقات فراغتشان در طول هفته و در طول سال دوست دارند انتخاب کنند.وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: باید فضای متنوع و متکثری را آماده کنیم تا دانشآموزان برای خودشان انتخاب و فعالیت کنند.
رضوان حکیمزداه معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه مدارس هیچ تکلیفی برای عید نوروز دانشآموزان نباید داشته باشند، گفت: «عید؛ هنر و داستان» برنامه دانشآموزان برای این ایام است.وی درباره تکلیف عید دانشآموزان اظهار کرد: مدارس سراسر کشور هیچ گونه پیک یا درسنامهای با هیچ عنوانی نباید برای دانشآموزان ارسال کنند.
حکیم زاده ادامه داد: در روزهای نوروز با برنامه «عید و هنر و داستان» باید ارتقای مهارتهای سواد پایه، افزایش خلاقیت، مشارکت فعال دانشآموزان، استقبال والدین و دانشآموزان و ارزشهای ترکیبی را تقویت کرد و دانش آموزان میتوانند از طریق فعالیتهای متنوع مانند داستانخوانی، داستانگویی و داستاننویسی خلاقیت خود را افزایش دهند و در بخش هنر نیز فعالیتهایی مانند فیلمسازی، عکاسی، نقاشی، سفرنامهنویسی و گزارشنویسی پیشبینی شده است.
حکیمزداه درباره ارتقای مهارتهای سواد پایه، افزود: این برنامه با تمرکز بر خواندن و نوشتن به دانشآموزان کمک میکند تا مهارتهای پایه خود را تقویت کنند. این امر بهویژه برای دانشآموزان دوره ابتدایی که در حال یادگیری این مهارتها هستند، بسیار مفید است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره افزایش خلاقیت دانشآموزان در برنامه عید و هنر و داستان گفت: با حذف تکالیف سنتی و جایگزینی فعالیتهای هنری و داستانی، دانشآموزان فرصت میکنند تا استعدادهای خود را بروز دهند و آثار خلاقانه خلق کنند.
حکیمزاده اضافه کرد: این برنامه دانشآموزان را به مشارکت در فرآیند یادگیری تشویق میکند و به آنها اجازه میدهد تا فعالیتهای مورد علاقه خود را انتخاب کنند.وی ادامه داد: برنامه عید و هنر و داستان در زمان اجرا در دوره قبل با استقبال گسترده والدین و دانشآموزان مواجه شد زیرا فشار تکالیف سنتی را کاهش میدهد و فضایی شاد و خلاقانه ایجاد میکند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: این برنامه به تقویت مهارتهای آموزشی منجر میشود همچنین ارزشهای تربیتی مانند همدلی، خلاقیت و مشارکت را نیز تقویت میکند و از طریق ایجاد ارتباط با پدربزرگها و مادربزرگها برای شنیدن قصههایشان روابط بین نسلی را تقویت میکند.
معاون وزیر آموزشوپرورش از اجرای برنامههای تحولآفرین در نظام آموزشی کشور خبر داد و تأکید کرد که مهارتمحور کردن آموزش یکی از اولویتهای دولت است.وی درباره تغییر محتوای آموزشی و آموزش مهارت در مدارس، با اشاره به اهتمام ویژه رئیسجمهور در این حوزه اظهار کرد: اصلاح روشهای آموزش و ایجاد تحول در محیطهای یادگیری، در چارچوب عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت مدارس دولتی، بهطور جدی دنبال میشود. تاکنون رئیسجمهور بیش از ۲۰ جلسه را به بررسی مسائل آموزشوپرورش اختصاص دادهاند و پیگیریهای لازم در این زمینه انجام شده است.
معاون وزیر با تأکید بر نقش معلمان در این تحول گفت: در دوره ابتدایی، برنامهای تدوین شده که محور اصلی آن توانمندسازی معلمان است تا بتوانیم روشهای سنتی و حافظهمحور را کنار گذاشته و به سمت روشهای تدریس فعال، کار گروهی و مهارتمحور حرکت کنیم.
وی همچنین به اهمیت توسعه مهارتهای کلیدی برای نسل جدید اشاره کرد و افزود: در این راستا، برنامههایی برای ارتقای مهارتهای زبانی خواندن و نوشتن، فراتر از روخوانی و رونویسی سنتی، و همچنین توسعه مهارتهای برنامهنویسی و سواد دیجیتال در دستور کار قرار گرفته است.
حکیمزاده خاطرنشان کرد که این مهارتها از مهمترین اولویتهای آموزش ابتدایی هستند و روند اجرای آنها بهطور مستمر پیگیری میشود.وی ابراز امیدواری کرد که این اقدامات، در کنار تأکید رئیسجمهور بر ایجاد شرایط بهتر یادگیری مبتنی بر مهارت در مدارس کشور، بتواند به تحول اساسی در نظام آموزشی منجر شود.
وزیر آموزش و پرورش:
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه برای تعطیلات نوروز امسال «پیک نوروزی» نداریم گفت: چاپ و توزیع تکالیف نوروزی در همه مقاطع تحصیلی تخلف محسوب میشود.
ثبت دیدگاه