سردار رادان در نشست فرماندهان پلیس راهور که با حضور رییس جمهور برگزار شد، با بیان اینکه سالیانه بیش از ۶۰۰ میلیارد کیلومتر پایش سفری یا غیرسفری داریم، به وجود ۶۹۵ هزار کیلومتر جاده، ۵۳ میلیون راننده و ۴۱ میلیون وسیله نقلیه در کشور گفت: نقش همکاران ما در راهنمایی و رانندگی، نیروی انتظامی، اورژانس و هلال احمر بی بدیل است؛ اگر این نقشها نبود و برنامه کاهش تصادفات را نداشتیم و بایستی ۶۰ هزار کشته را تجربه میکردیم.
وی ادامه داد: خداراشکر سیر جلوگیری از افزایش تصادف به جایی رسید که خوشخبتانه به ۱۹ هزار کشته و یک بار به عدد ۱۶ هزار نفر رسیدیم در حالی که در زمانی ۲۸ هزار کشته را تجربه کردیم، خوشحال نیستیم از ۲۸ هزار به ۱۹ هزار رسیدیم چرا که این عدد خیلی بالاست و در شان مردم و نظام نیست؛ بایستی جدی تر، پرتلاش تر و جهشی تر حرکت کنیم. هماهنگی دستگاههای مرتبط میتوانند کمکهای خوبی کند.
رییس پلیس کشور اضافه کرد: شهید رییسی در این موضوع خیلی فعال بود و خواستهاش در یک برنامه ۵ ساله کاهش ۵۰ درصدی تلفات جادهای بود و در دوره دکتر پزشکیان افق جدیدتری باز شد و خبر از هدف «نه به تصادفات» داد. وقتی نه به تصادف در دل و ذهن مردم و مسئولان جا بگیرد، یک اطمینان خاطر به وجود میآید و خدمت بیشتر خواهد شد.
وی با اشاره به خدمات پلیس طی سالهای اخیر گفت: در حوزه شماره گذاری، صدور گواهینامه، اجراییات، رسیدگی به تصادفات و حوادث ترافیکی و … سالیانه نزدیک به ۲۲۰ میلیون خدمت به مردم انجام میشود. این را در کنار حوزه عملیات بگذاریم، نشان میدهد همکاران ما در راهنمایی و رانندگی فعال هستند و ارادهشان هیچوقت سست نمیشود. بچههای ما در جاده و سرما یخ میزدند یا در گرما، گرما زده میشدند اما میایستادند.
سردار رادان ادامه داد: حضرت آقا فرموندند «وقتی قصه تصادفات را میشنوم غصهام میشود و تلاش کنید آمار تصادفات را به حداقل برسانید». حادثهها پیامد و اثرات هولناکی بر خانواده و اطرافیان افراد آسیب دیده میگذارد؛ یکبار برای همیشه باید موضوعات هوشمندی، خودروی متصل و قانون و مقررات را حل کنیم؛ در این شرایط هزینههای اورژانس پایین میآید و تراز احساس امنیت بالا میرود. مساله خودروی متصل میتواند انقلابی در کنترل وسیله نقلیه به وجود بیاورد. میشود در یک حرکت جهادی این ناوگان پر رفت و آمد را به کنترل در بیاوریم.
وی اضافه کرد: امروز حدود ۱۰ درصد از رانندگان مرتکب تخلفات حادثه ساز میشوند و این ۱۰ درصد ارادهشان را بر ۹۰ درصد باقی مانده جامعه تحمیل میکنند؛ جرایم این متخلفان باید بالا برود. ما جزو کشورهایی هستیم که در حوزه تخلفات راهنمایی و رانندگی کمترین جرایم را داریم چرا که راننده متخلف احساس میکند هزینه تخلفش آنقدر نیست که بازدارنده باشد. باید روی این موضوع کار کنیم و نتیجه بگیریم تا بتوانیم در حوزههای مختلف اقدامی انجام دهیم که سزاوار مردم باشد.
در همین پیوند ،رییس پلیس راهور فراجا از کاهش ۴.۵ درصدی تلفات ناشی از حوادث رانندگی طی ۱۰ ماه نخست امسال(اول فروردین تا ۱۶ دی) نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.سردار سیدتیمور حسینی در حاشیه نوزدهمین همایش سراسری فرماندهان و مسئولان ستاد پلیس راهور فراجا و روسای پلیس راه و راهور استانهای سراسر کشور اظهار کرد: طبق آخرین آمار پزشکی قانونی، از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه بیش از ۱۶ هزار نفر جان خود را در تصادفات و حوادث رانندگی از دست دادهاند، اگرچه این رقم نسبت به سال گذشته ۴.۵ درصد کاهش داشته، اما همچنان عددی نگرانکنندهای به شمار میرود.
وی افزود: کاهش تصادفات و همچنین تلفات (مرگ و میر و مصدومین) ناشی از آن به ویژه در تعطیلات نوروز نیازمند عزم جمعی و مشارکت مردم به عنوان عناصر اصلی تحقق این مهم است که در همین راستا، اقدامات نظارتی و بازدارندهای همچون برخورد قاطع با تخلفات حادثهساز مانند سرعت غیرمجاز و سبقت از برنامههای پلیس در تعطیلات پیش رو است؛ به نحوی که در صورت ارتکاب دو تخلف حادثهساز به صورت همزمان، خودرو مربوطه توقیف خواهد شد.
سردار حسینی با بیان اینکه پلیس از تردد خودروهای فاقد معاینه فنی نیز جلوگیری خواهد کرد، گفت: نداشتن معاینه فنی به منزله نداشتن مجوز برای ورود به جاده ها تلقی شده و این اقدام با هدف حذف خودروهای نامطابق از جریان تردد و افزایش ایمنی انجام میشود.
به گفته رییس پلیس راهور فراجا، از دیگر دستاوردهای قابل توجه پلیس در این حوزه، تجهیز پهپادها و دوربینهای نظارتی به سامانههای کنترل فاصله طولی در جاده های اصلی کشور به سمت استان های فارس، هرمزگان و همچنین غرب و شمال غرب کشور است که نقش مهمی در پایش و ارتقای ایمنی جادهها دارد.وی گفت: همکاری و رعایت دقیق قوانین، نقش موثری در کاهش تصادفات و حفظ جان انسان ها دارد و انتظار داریم عموم مردم با توجه به این مهم، زمینه ساز بهبود وضعیت ایمنی در تعطیلات نوروز باشند.
رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی نرخ جریمهها از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین گفت: از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین به مقدار یک سوم به مبلغ اصلی تخلفات حادثهساز اضافه خواهد شد. افزایش نرخ جریمه صرفاً به منظور بازدارندگی است.
گفتنی است،تصادفات رانندگی یکی از مهمترین عوامل مرگومیر در ایران محسوب میشود و بررسی دلایل وقوع آن نشان میدهد که سه عامل اصلی در این حوادث نقش کلیدی دارند: خطای انسانی، نقص زیرساختهای جادهای و مشکلات فنی خودروها.
طبق آمار، ۷۰ تا ۸۵ درصد از تصادفات مرگبار ناشی از اشتباهات رانندگان است. رانندگی پرخطر مانند سرعت غیرمجاز، سبقتهای نابجا و بیتوجهی به قوانین ایمنی از جمله رفتارهایی است که نقش زیادی در وقوع این حوادث دارد. همچنین، عدم استفاده از کمربند ایمنی، خوابآلودگی و عدم تمرکز رانندگان از دیگر دلایل مهم بروز تصادفات شدید به شمار میرود.
سهم ۱۰ تا ۳۰ درصدی عوامل جادهای در تصادفات، زنگ خطری برای مسئولان حوزه راهسازی است. طراحی نامناسب جادهها، وجود پیچهای خطرناک، نبود علائم هشداردهنده کافی و همچنین نگهداری ضعیف معابر مانند چالههای متعدد و کمبود روشنایی در مسیرها از جمله عواملی هستند که احتمال بروز تصادفات را افزایش میدهند.
۵ تا ۱۵ درصد از تصادفات رانندگی به مشکلات فنی خودروها مربوط میشود. نقص در سیستم ترمز، مشکلات سیستم تعلیق و استاندارد نبودن خودروها، از جمله عواملی هستند که ایمنی رانندگان و سرنشینان را تهدید میکنند. علاوه بر این، فرسودگی ناوگان حملونقل و عدم وجود کیسههای هوا در بسیاری از خودروها، خطرات تصادفات را دوچندان میکند.
فرمانده انتظامی کشور با اشاره به هزینه پایین جرایم رانندگی در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر گفت: رانندگان متخلف احساس میکنند هزینه تخلفش آنقدر نیست که بازدارنده باشد.
ثبت دیدگاه