به گزارش اسرار، از دوران کهن، پرچمها معنای «هویت مشترک» را تداعی کردند؛ پرچم از دوران دور که نشانی برای قبایل و پهلوانان محسوب شد تا پس از قرارگیری مردمان زیر یک نشان مشترک، مفاهیمی خاص از ریشههای اتحاد یک ملت را یدک کشیده و با هر نشان، معانی نمادینی چون شیر شجاعت و همای سعادت، رنگ قرمز شهادت و… را به نمایش گذاشته است.
پرچم که به عنوان نمادی مشترک، در حافظه جمعی مردمان یک سرزمین است گاه دستخوش تغییراتی شده است؛ با این حال پرچمهای ادوار مختلف مرز و بومی چون ایران، از درفش کاویان با رنگهای بنفش و قرمز و زرد تا پرچم فعلی ایران با سه رنگ اصلی سبز و سفید و قرمز و نشان «الله» در حافظه جمعی ایرانیان ثبت و به خاطر سپرده شده است. اغلب این ایده وجود دارد که با توجه به اطلاعات موجود، نقوش و رنگهای به کاررفته در پرچم ایران بیانگر شجاعت، قهرمانیها، اسطورهها و فداکاری مردم ایران است.
معنای نمادین هر پرچم میتواند تا حدودی دال بر تفاوتهای فرهنگی، تاریخی و سیاسی ساکنان یک مرز و بوم با ساکنان دیگر کشورها باشد؛ بر همین اساس نیز اهمیت پرچمها از دیرباز غیر قابل انکار و به عنوان نمادی از یک ملیت در رویدادهای مهم برافراشته شده است. تاریخ ایران کهن با مرزهای پهناورش هم ذیل پرچمهای بسیار قرار گرفته که در دوران مختلف با رنگها و طراحیهای متفاوتی همراه بوده است.
جالب آنکه یکی از قدیمیترین پرچمهای جهان در محدوده شهداد کرمان کشف شده است. این پرچم را به دو هزار و ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح نسبت دادهاند که در کاوشهای سال ۱۳۵۰ در یکی از قبور گورستان شهداد کشف شده بود. این پرچم صفحهای فلزی به ابعاد ۲۳x۲۳ بوده و به وسیله دو قلاب متحرک به میلههایی وصل بوده است. در انتهای آن، سر عقابی قرار داشته که از خدای آسمان نشان داشته است. بر صفحه پرچم نیز مراسم الهی نقش بسته است. این نقوش به شیوه قلمزنی و با ایجاد شیارهایی عمیق صورت گرفته است که گفته میشود جنبه روایی دارد.
پرچم در مرز و بوم ایران با برآمدن سلسله و حاکمیتها تغییراتی را در پی داشته؛ این تغییرات گاه به دلیل سلایق و عقاید دولتها و گاه به دلیل تغییر در نگرش ملتها صورت میگرفته است.
پرچم، بیرق یا درفش در واقع به پارچهای اطلاق میشود که دارای نقش یا نقوش، رنگ یا رنگهایی است؛ این پارچه برای تفکیک ملتها کاربرد دارد. در مقالات آمده است که استفاده از پرچم در میان ملتها ریشهای قدیمی داشته و به حدود پنج هزار سال قبل بازمیگردد.
در دوره کوروش نیز برخی منابع به استفاده از پرچمی سفید با نقشی همچون عقابی زرین اشاره کردند. پرچم کوروش کبیر در جنگ بزرگ هخامنشی با پادشاه لیدیه چنین وصف شده است، «بیرق کوروش عبارت بود از هیکل عقابی زرین با بالهای گشاده که به نیزه بلندی نصب کرده بودند. همچنین پرچم اردشیر شاه هخامنشی نیز اینچنین توصیف شده «بیرق شاه عقابی است از طلا که بالهای خود را گشوده و بر نوک نیزهای قرار گرفته.»
در ایران قدیم نقش درفش کاویان بسیار پررنگ بوده و در واقع در خاطره جمعی ایرانیان نقشی کلیدی را ایفا کرده است.
درباره اولین پرچم ملت ایران (سرزمینی با مرزهای وسیع در دوران کهن) نظریات متفاوتی مرور شده است. بعضی آثار تاریخی حکایت از تصویری کردند که پیش از به قدرت رسیدن کوروش بزرگ بر «درفشا» نقش بسته بود؛ نشان نقشبسته بر درفشا، گاوی بالدار بود. گفته شده است که پس از به قدرت رسیدن کوروش کبیر، پرندهای شکاری که گروهی از مورخان آن را «شهباج» نامیدهاند بر پرچم ایران نقش بست.
از سوی دیگر نیز به نظر میرسد حافظه جمعی مردمان این سرزمین در تاریخ پرچمهای ایران، درفش کاویانی را به عنوان نقطه اتکا در نظر دارد. نخستین اشاره در این رابطه در تاریخ اساطیر ایرانی را میتوان به قیام کاوه آهنگر علیه ظلم و ستم ضحاک در نظر گرفت. این عقیده وجود دارد که با شورش کاوه در برابر ظلم و ستم و پیروزی او، پیشبند چرمیاش به پرچم ایران بدل شد؛ چراکه کاوه برای گردآوری مردم در قیام علیه ضحاک پیشبند چرمی خود را سر چوبی زده و آن را بالا گرفته بود.
در اوستا کلمهای تحت عنوان گااوش درفش یا گاو درفش آمده است؛ بعضی منابع این کلمه را یادآور درفش کاویانی «گاویانی» دانستند. این عنوان میتواند اشاره ای به پیشبند کاوه هم داشته باشد.
بر اساس این باور، پس از پیروزی کاوه، فریدون که بر تخت پادشاهی نشسته بود پیشبند کاوه را به رنگ بنفش و قرمز و زرد درآورده و سپس ضمن زینت بخشیدن به آن با سنگهای تزیینی «درفش کاویانی» متولد شد. در منابعی آورده شده که محمد ابن جریر طبری در کتاب الام و الملوک گفته است که درفش کاویانی از پوست پلنگ بوده و پنج متر عرض و هفت متر طول داشته است.
ثبت دیدگاه