نمونه بارز یک سری تصمیم‌های غلط توسط مسؤولان فرهنگی،  واردات اسباب بازی است
۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰:۲۷
0
دبیر نمایشگاه هشتمین‌جشنواره اسباب‌بازی می‌گوید آمار درستی در این‌صنعت وجود ندارد و تا زمانی که آمارها درست نشوند، سیاست‌گذاری‌های این‌حوزه هم اشتباه پیش می‌روند.

نمایشگاه و بازار فروش اسباب‌بازیِ هشتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با همکاری انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی ایران از چهارشنبه ۲۷ دی آغاز شده و تا شنبه ۷ بهمن ادامه دارد.در این‌نمایشگاه بیش از ۱۲۰ تولید کننده صنعت اسباب‌بازی، ۱۶۰۰ کالای ایرانی را عرضه کرده‌اند. خانواده‌ها می‌توانند در این نمایشگاه با تولیدکنندگان ارتباط مستقیم داشته باشند و در عین حال فروشندگان و تولیدکنندگان ضمن معرفی محصولات خود خانواده‌ها را برای خرید مناسب راهنمایی کنند.
محصولات این نمایشگاه شامل بازی‌های حرکتی، شناختی، چوبی، پلاستیکی و بازی‌های رومیزی و… مناسب گروه‌های سنی از نوزاد تا بزرگسال است. برپایی نمایشگاه ترویج بازی، برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوع اسباب‌بازی و قدردانی از پیشکسوتان و فعالان اسباب‌بازی، از جمله برنامه‌های هشتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی به شمار می‌رود. به مناسبت برگزاری هشتمین نمایشگاه اسباب بازی، امیر بهادری‌فرد دبیر نمایشگاه و عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی در ‌گفت‌وگویی گفت:.
* آقای بهادری‌فرد نمایشگاه و بازار فروش اسباب‌بازیِ هشتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی با چه هدفی و با چه تعداد تولیدکننده و ویژند برپا شده؟
هدف‌مان از برگزاری این‌رویداد این است که تولیدات داخل کشور را در معرض دید مخاطبان قرار دهیم. همچنین حضور تولیدکنندگان ایرانی در نمایشگاه ارزشمند است تا به صورت مستقیم با مخاطبان‌شان در ارتباط باشند. یکی از رسالت‌های انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی، بازارسازی برای تولیدکننده و تولیدات داخلی است.
بر اساس آخرین آمار بیش از ۱۲۰ ویژند ایرانی به‌صورت مستقیم یا با معرفی نماینده‌های‌شان در این دوره از نمایشگاه حضور دارند. بیش از هزار و ۸۰۰ عنوان هم تنوع کالایی داریم که تقریباً برای تمام ذائقه‌های کودک ایرانی در حوزه‌های مختلف از جمله عروسک، بازی‌های فکری، اسباب بازی‌های حرکتی، بازی‌های علمی و آموزشی است.
می‌توانم ادعا کنم که تولیدکنندگان ایرانی در خاورمیانه یک قطب تولیدکننده اسباب بازی هستند. رقیب ما فقط کشور ترکیه است. حالا شما بروید روند سیاست گذاری ترکیه را مرور کنید و متوجه تفاوت‌ها می‌شوید یکی از ویژگی‌های اسباب بازی تنوع مواد اولیه است که در اسباب بازی چوبی، اسباب بازی پلاستیکی، اسباب بازی فومی، اسباب بازی کاغذی، اسباب بازی فلزی و اسباب بازی الکترونیکی وجود دارد. ماهیت صنعت اسباب بازی همین موضوع است که مواد اولیه متنوعی دارد.
صنعت اسباب بازی دارای تنوع مخاطب است؛ به این‌معنا که هر یک از گروه‌های سنی همچون زیر یک سال، زیر سه سال و زیر پنج سال نیازهای خاص خودشان را دارند و اسباب بازی که ویژه کودک پنج ساله است، قطعاً مطابق با نیازهای کودک زیر یکسال نیست. بنابراین ماهیت صنعت اسباب بازی یک ماهیت متنوعی است.
* هشتمین دوره جشنواره اسباب بازی تفاوتی با دوره‌های پیش از خود دارد؟
دوره چهارم و پنجم جشنواره اسباب بازی در تعامل انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. در این دو دوره یک نمایشگاه تخصصی اسباب بازی را برگزار کردیم و در حاشیه این نمایشگاه فضای B To B ایجاد شد. حتی پس از نمایشگاه پنجم توانستیم یک نمایشگاه تخصصی به نام توییکس را از دل آن دو دوره خارج کنیم و یک‌هویت مجزا به آن بدهیم. در نهایت طی دو سال در خرداد ماه نمایشگاه توییکس را برگزار کردیم و دوره سوم آن خرداد سال آینده برگزار می‌شود.
در چنین نمایشگاه‌هایی می‌توان به عرضه مستقیم تولیدات ایرانی در صنعت اسباب بازی پرداخت. درواقع تولیدکنندگان به صورت مستقیم با مخاطبانشان روبرو می‌شوند تا از نزدیک در جریان نیازهای آنان قرار بگیرند. به هرحال هر تولیدکننده‌ای باید با نیازهای مخاطبانش آشنا باشد و بداند آنچه که تولید می‌کند تا چه اندازه در راستای نیازهای آنهاست.
همچنین یکی از اتفاق‌های مناسب در جشنواره‌ها ایجاد بازار برای تولیدکنندگان داخلی است. ما این موضوع را در هشتمین نمایشگاه اسباب بازی مورد توجه بسیار قرار دادیم و بازارسازی در جشنواره بسیار پررنگ‌تر از دوره‌های دیگر است. به لحاظ تنوع کالایی و حضور ویژندها شاهد رشد ۵۰ درصدی بودیم. حداقل این رشد نسبت به دوره چهارم و پنجم نمایشگاه است.
* استقبال مردم از نمایشگاه چطور بود؟
راستش خوب. البته از آنجا که نمایشگاه هشتم در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود، قطعاً این موضوع بر افزایش تعداد مخاطبان و بازدیدکنندگان تأثیر مضاعفی دارد. فضای خود کانون پرورش فکری برای مردم دارای حس خوبی است و هر زمان کانون وارد یک موضوع فرهنگی و هنری می‌شود، مردم حس اعتماد دارند. قطعاً نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت. تلفیق این موضوعات مبنی بر محل برگزاری و رشد کیفیت تولیدات صنعت اسباب بازی سبب می‌شود تا شاهد یک خروجی مناسبی از نمایشگاه هشتم صنعت اسباب بازی باشیم.
البته در حاشیه نمایشگاه با مخاطبان در حال تعامل هستیم و مردم از وضعیت تولیدات اسباب بازی بسیار راضی هستند. خوشبختانه تا کنون هیچ واکنش منفی توسط مخاطبان و بازدیدکنندگان نداشتیم. این رضایت دو طرفه بازدیدکنندگان و تولیدکنندگان حس خوبی را برای ما ایجاد می‌کند و از این موضوع بسیار خرسندیم.
* چشم اندازه خودتان برای آینده جشنواره اسباب بازی چیست؟ همین‌طور صنعت اسباب‌بازی!
در انجمن تولیدکنندگان صنعت اسباب بازی علاقه‌مندیم تا همکاری‌مان را با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیشتر کنیم و در طول سال بتوانیم مشابه این جشنواره را در شهرهای مختلف کشور برگزار کنیم. همچنین در برنامه‌ریزی‌های بلند مدت بتوانیم یک روز تاریخی را به نام تاریخ اسباب بازی در ذهن مردم و تولیدکنندگان داخلی صنعت اسباب بازی بگذاریم. از آن طرف در حاشیه جشنواره اسباب بازی بتوانیم نشست‌های بسیار تخصصی برگزار کنیم. البته در این سال‌ها نشست‌های تخصصی برگزار می‌شود اما باید سعی کنیم به نشست‌های کاربردی با تخصص بسیار بیاندیشیم و آن را در نمایشگاه‌ها برگزار کنیم.تولیدکنندگان بخش خصوصی صنعت اسباب بازی در ۱۰ سال گذشته رشد خوبی را کسب کرده‌اند. زمانی که شما وضعیت فعلی صنعت را به لحاظ کیفیت و تنوع تولید با ۱۰ سال گذشته مقایسه می‌کنید، متوجه این رشد می‌شوید.
* از کدام تصمیم گیری‌ها صحبت می‌کنید؟ کدام یک از اقدامات مسؤولان به این صنعت آسیب وارد کرده است؟
متأسفانه یک سری تصمیم‌های غلط که توسط مسؤولان فرهنگی گرفته می‌شود و نمونه بارزشان واردات اسباب بازی است. به‌نظرم مسؤولان فرهنگی باید در حوزه قاچاق اسباب بازی از نخبگان این صنعت کمک بگیرند و مسأله را با کمک آنها به نوعی حل کنند. این امر می‌تواند به صنعت داخلی کمک شایانی داشته باشد.
تولیدات داخلی در صنعت اسباب بازی بر اساس ذائقه کودک ایرانی طراحی می‌شود و حوزه اسباب بازی صرفاً یک صنعت نیست. ما با صنعتی روبرو هستیم که محتوای فرهنگی دارد. اسباب بازی یک کالای هویتی است. یک کودک پیش از خواندن و نوشتن قطعاً با اسباب بازی، سرگرم می‌شود و همین امر می‌تواند در شد کودک تأثیرگذار باشد. مسئولان فرهنگی باید به این نکته توجه کنند که تولیدکننده صنعت اسباب بازی، دغدغه فرهنگ را دارد و صرف این موضوع نیست که کار اقتصادی انجام می‌دهد. به نظر می‌رسد باید میان تولیدکنندگان بخش خصوصی و تصمیم گیران و سیاست گذاران بخش دولتی تعاملی ایجاد شود. با تمام این تفاسیر چشم انداز مثبتی را برای صنعت اسباب بازی می‌بینم./مهر

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.