در سه ماه نخست سال ۱۴۰۳ بجز فیلمهای بخش هنر و تجربه، ۱۷ فیلم در سینماها اکران شدند که پرفروشترین آنها نخستین تجربه کارگردانی جواد عزتی یعنی کمدی «تمساح خونی» بوده است.برخلاف سال گذشته که کنترل گیشه سینماها به طور کامل در اختیار فیلمهای کمدی بود و همین مسئله سبب به راه افتادن موج کمدیسازی شد، فروش سینماها در ماههای ابتدایی امسال نشان داد که اگر یک فیلم غیرکمدی با کیفیت خوب یا دستکم کنجکاویبر انگیز و یا فیلمی با تبلیغات خوب اکران شود میتواند مخاطب قابل توجهی را در مقایسه با فیلمهای کمدی به سالنهای سینما بکشاند.
در ماههای اخیر و در شرایطی که سه فیلم کمدی صدرنشین جدول فروش بودند، «مست عشق» توانست در یک بازه زمانی جایی برای خود باز کند و به عنوان دومین فیلم پرفروش سینماها فصل بهار به پایان رساند.
در بررسی میزان فروش فیلمها نمیتوان تاثیر تعطیلیهای پیاپی را که به دلایل مختلف رخ داد، نادیده گرفت اما به هر حال رقم اندک تعداد قابل توجهی از فیلمهای اکران شده در فروش جای تأمل دارد.
در این زمینه سازندگان برخی فیلمهایی که به تازگی روی پرده سینماها رفتهاند نسبت به وضعیت اکران و فروش فیلمها ابراز نارضایتی میکنند چرا که شرایط مناسبی برای تبلیغ فیلم در اختیار ندارند، آن هم در مقابل فیلمهایی که با پرداخت هزینههای گزاف به شبکههای ماهوارهای امکان پخش تیزرهای زیادی دارند.
برخی از این سینماگران همچنین امیدوارند، طرح تازه سازمان سینمایی با نام «گروه سینمایی فرهنگ» که با طولانیتر شدن مدت زمان اکران فیلمهایشان همراه خواهد بود، به جذب مخاطب بیشتر کمک کند اما به نظر میرسد این مسئله خیلی راهگشا نباشد چرا که انگار مهمترین مشکل در این زمینه نبود تبلیغات فراگیر و البته فیلمهای باکیفیت است.
در حال حاضر مجموع فروش فیلمهای اکران شده در سه ماه نخست امسال، به بیش از ۵۲۳ میلیارد و ۸۰۹ میلیون تومان رسیده و ۹ میلیون و ۱۲۲ هزار نفر هم برای تماشای این فیلمها به سینماها رفتهاند.
سالنهای سینما با فروش ۵۲۳ میلیاردی که به مدد اکران فیلمهای کمدی به دست آوردهاند، در حالی به استقبال تابستان و ماههای محرم و صفر میروند که به یک چیدمان متفاوت و جذاب برای اکران تابستانی نیازمندند.
ثبت دیدگاه