چندی پیش مصطفی خرمآبادی، مدرس دانشگاه باقرالعلوم (ع) و مترجم، در یک برنامه تلویزیونی با انتقاد از وضعیت تدریس زبان عربی در مدارس گفته بود: «دانش آموزان ما هفت سال در مدارس زبان عربی میخوانند، ولی نمیتوانند سه جمله عربی صحبت کنند!».
این مدرس دانشگاه در گفتگویی ضعفهای آموزش زبان عربی در مدارس را برشمارد و گفت: برای زبان آموزی میتوان اهداف مختلفی را برشمارد. گاهی انسان زبانی را یاد میگیرد، تا برای خود با کارهایی نظیر ترجمه، تجارت با کشورها و … درآمدزایی کند. برخی زبان آموزی را با اهداف فرهنگی دنبال میکنند. از جمله اهداف فرهنگی میتوان به صدور انقلاب اسلامی، تحکیم روابط و وحدت اسلامی با دیگر ملتها اشاره کرد. آنها معتقدند اگرچه یادگیری زبان میتواند آورده مالی داشته باشد، ولی در کنار آن اهداف فرهنگی هم دنبال میکنند. از آنجایی که زبان عربی، زبان متون دینی اصیل ما مسلمانان همچون قرآن کریم، روایات پیامبر اسلام و معصومین (ع) است، یادگیری آن به ارتقای درک ما از محتوای آیات و روایات کمک میکند.
خرمآبادی ادامه داد: به کتاب پایه هفتم نگاه کنید در بخش مقدمه نوشته شده: هدف از یادگیری این کتاب این است که دانش آموزان بتوانند متون دینی را در سطح متوسط – خوب متوجه بشوند و کمکی هم به یادگیری زبان فارسی بشود. یعنی بزرگوارانی که این کتاب را نوشتند از اساس بنای مکالمه برای دانش آموزان ندارند. بر این اساس دو هدف به طور کلی حذف میشود: ۱. امکان مکالمه و تبادل فرهنگی ۲. انجام کار تجاری و درآمدزایی. در حالی که اگر به فرمایشات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری نگاه کنید میبینید چقدر آنها بر صدور انقلاب اسلامی و تبادلات فرهنگی میان جوانان ایرانی و جوانان مسلمان دیگر کشورها تاکید و اصرار داشتهاند.این مترجم با طرح این سوال که آیا آن اهداف مقدماتی که نویسندگان کتابهای درسی لحاظ کردند، محقق شده؟ بیان کرد: آیا خروجی مدارس ما پس از ۶، ۷ سال یادگیری زبان عربی، منجر به فهم و ارتباط با متون دینی شده است؟ خروجی یادگیری زبان به ما نشان میدهد اینطور نیست! یعنی عموم دانش آموزان نمره قبولی در درس عربی میگیرند، ولی آن را یاد نمیگیرند تا برای فهم متون دینی از آن بهرهمند شوند. مشکل اول و بزرگ ما در شیوه نگارش و تهیه کتب درسی است. مسئله دوم این است آیا دانشگاههای فرهنگیان نیروهایی تربیت کردند که خودشان مکالمه عربی بلد باشند، خودشان بتوانند حداقل در یک سفر اربعین به اندازه حداقل ۲۰ جمله صحبت کنند، که بتوانند تجربه خود را به دانش آموزان خود منتقل کنند؟ من نمیگویم معلمان زبان عربی یک گفتوگوی کامل یا تحلیل سیاسی به زبان عربی انجام دهند، بلکه میگویم معلمان عربی که از دانشگاههای فرهنگیان فارغالتحصیل میشوند، آیا میتوانند در حد ۲۰ جمله صحبت کنند؟ چیزی که ما به چشم خود دیدهایم اینگونه نیست.
به گفته وی، دانشجویان دانشگاههای فرهنگیان اذعان میکنند که اگر ما در یک کلاس ۲۵ نفر باشیم، حتی یک نفر نمیتواند به زبان عربی صحبت کند. حتی گاهی مسئلهای ناراحت کنندهتر مطرح میکنند و میگویند از بین ۱۵ تا ۲۰ اساتید رشته عربی در دانشگاه فرهنگیان فقط یک نفر آنها میتواند به زبان عربی صحبت کند. اگر ما میخواهیم جهش خوبی برای آموزش زبان عربی داشته باشیم، باید تحول در بخش کتب درسی و تربیت معلمان را شاهد باشیم.
مدرس دانشگاه باقرالعلوم (ع) گفت: دانشآموزان ما هفت سال در مدارس زبان عربی میخوانند، ولی نمیتوانند سه جمله عربی صحبت کنند.
ثبت دیدگاه