برگزاری هفدهمین جشنواره حرکت دردانشگاه اصفهان
۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
0

  به گزارش اسرار: رشید جعفرپور روز چهارشنبه در نشست خبری بااصحاب رسانه بااشاره به برگزاری سه برنامه «جشنواره دانشگاهی حرکت»، «رویداد خلاق باش» و «رقابت کرسی‌های آزاداندیشی» در دانشگاه اصفهان افزود:رویکرد معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تعاملی است ا گر برخورد از بالا با دانشجو صورت بگیرد خلاقیت را از وی می‌گیرد اما […]

 

به گزارش اسرار: رشید جعفرپور روز چهارشنبه در نشست خبری بااصحاب رسانه بااشاره به برگزاری سه برنامه «جشنواره دانشگاهی حرکت»، «رویداد خلاق باش» و «رقابت کرسی‌های آزاداندیشی» در دانشگاه اصفهان افزود:رویکرد معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تعاملی است ا گر برخورد از بالا با دانشجو صورت بگیرد خلاقیت را از وی می‌گیرد اما اگر رویکرد از پایین باشد و دانشجو رها باشد قطعاً آسیب‌هایی بدنبال دارد ولی رویکرد سوم ،رویکرد تعاملی است که بستری کمک کننده و عامل رشد و خلاقیت و سلایق دانشجو درآن دیده می‌شود و هم با نظارت بر عملکرد دانشجو که کنشگران اصلی دانشگاه‌ها هستند، همراه است

قائم مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود:هر رشته و گرایش تحصیلی در دانشگاه‌ها می‌تواند یک انجمن علمی داشته باشد و در زمان حاضر ۶۰ انجمن علمی در دانشگاه اصفهان فعال است.

وی با بیان‌اینکه انجمن‌های علمی مجموعه فعالیت‌های سالانه خود را ثبت می‌کنند، اظهار کرد: عملکرد و دستاورد فعالیت این انجمن‌ها، هر سال در جشنواره دانشگاهی حرکت، ارائه می‌شود.

جعفرپوراضافه کرد: جشنواره دانشگاهی حرکت که بااستقبال خوب دانشجویان برگزارمیشود یکی از رویدادهای بادوام و پرقدرت وزارت علوم است که امسال هفدهمین دوره آن برگزار خواهد شد.

وی گفت: آثار برگزیده و منتخب استان‌ها به مرحله کشوری و ملی جشنواره دانشگاهی حرکت، معرفی و اختتامیه آن آبان امسال در دانشگاه گیلان برگزار می‌شود.

قائم مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: آثار بین‌المللی نیز به جشنواره دانشگاهی حرکت ارسال می‌شود بطوریکه سال گذشته حدود ۳۰ هزار اثر از کشورهای مختلف دریافت کردیم.

جعفرپور تصریح کرد: فعالیت انجمن‌های علمی نباید فقط در سطوح علمی بماند بلکه لازم است وارد فضای کسب و کار و نوآوری شوند که در این زمینه تفاهمنامه ای بین معاونت‌های فرهنگی و فناوری وزارت علوم منعقد شده است.

جعفرپور تصریح کرد: حدود 20 هزار مجموعه دانشجویی اعم از کانون؛ انجمن؛ تشکل و نشریه در مجموعه دانشگاه‌های فعال است که یک بستر تعاملی بسیار بزرگ است و می‌تواند کمک کند به نشاط و تحرک و خلاقیت در دانشگاه و اگر ما این بستر را فراهم نکنیم دانشجوها نمی‌توانند وارد این فضاها بشوند و اگر دستوری عمل کنیم؛ فاصله می‌گیرند.
وی بیان داشت: رویکرد تعاملی دو طرفه بین معاونت‌های فرهنگی و مجموعه‌های فرهنگی و دانشجویی که کنشگر اصلی است؛ می‌تواند فضایی فراهم کند که زیست بوم دانشگاه را به لحاظ فرهنگی و اجتماعی و علمی و حتی به لحاظ رشته کمک کند.
وی به راه‌اندازی سامانه «فرنما» اشاره و اضافه کرد :فرنما معنی نمای فرهنگی دانشگاه‌های کشور است که به فعالان دانشجویی فضا بدهیم اطلاعات مربوط به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی خود را در این سامانه ثبت می‌کنند و تاکنون بیش از ۹۷ هزار دانشجو در این سامانه وارد شده‌اند.

قائم مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، راه‌اندازی این سامانه را فضای مناسبی برای «حکمرانی هوشمند فرهنگی» دانست و گفت: این سامانه که به مثابه یک شبکه اجتماعی تعاملی بوده، در حال کامل شدن است و می‌کوشیم تا با گسترش فعالیت آن، حضور دانشجویان در سامانه مذکور افزایش یابد.
وی ادامه داد: از مجموعه فعالیت‌هایی که صورت گرفته یک رویداد «کرسی آزاد اندیشی دانشجویی» دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان اصفهان است که یک رویداد ملی است و همه ارکان آموزش عالی درگیر هستند هم وزارت علوم هم دانشگاه آزاد و هم وزارت بهداشت و نهاد نمایندگی مقام معیظم رهبری و همچنین جهاد همکاری و پشتیبانی می کند.

جعفرپور افزود: حدود 8هزار گروه دانشجویی در سراسر کشور، امسال در رقابت‌های کرسی‌های آزاداندیشی شرکت کردند.
وی، رویداد «خلاق باش» را یکی دیگر از برنامه‌های امسال دانشگاه اصفهان اعلام و اضافه کرد: در این رویداد ایده‌های دانشجویی و کارآفرینی با حضور شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌شود.

درادامه این نشست رییس دانشگاه اصفهان گفت: فعالیت‌های فرهنگی و علمی دانشجویان در واقع متمم و مکمل امور آموزشی و پژوهشی آنهاست و جوانان ما ظرفیت‌های خیلی زیادی در این زمینه و انطباق ‌پذیری بالایی دارند؛ همچنین می توانند پیشتاز پذیرش تکنولوژی‌های جدید و مدرن و استفاده از این ابزار های از جمله هوش مصنوعی برای افزایش اقتدار کشور باشند.

حسین هرسیج بااشاره به دو هدف یا رویکردی که دانشگاه اصفهان انتخاب کرده و وزارت علوم نیز برآن تاکید دارند عن.ان کرد:بحث جامعه محوری و «تمدن‌سازی» است؛ که در بحث جامعه محوری فعالیت‌های فرهنگی خود را به مسائل جامعه معطوف و در بحث تمدن سازی هم مخصوصا مجموعه های فرهنگی باید تلاش کنند و توجه ویژه به شاخص‌های هویتی خودمان هم داشته باشند.

وی با تاکید بر سهم دانشجویان در کسب اقتدار کشور بر اینکه دانشجویان باید به این اقتدارها ببالند و واقعیت‌ها را ببینند؛ اظهار داشت: اقتدار این است که با تدبیر و کمترین هزینه، بیشترین سود را به کشور برسانیم و نقش دانشجویان و استادان در این زمینه، کلیدی و ممتاز بوده است و همه باید کمک کنیم که این فرآیند تقویت شود و احساس قدرت و قوت و عظمت و عزت داشته باشیم هم برای خودمان و برای دانشگاه‌هایمان همچنین مطمئن هستیم که تقویت هویت ایرانی و اسلامی هم مدنظر عزیزان است.

رییس دانشگاه اصفهان با اشاره به اجرای عملیات «وعده صادق ۲» افزود: این اقتدار کشور مرهون تلاش علمی و فناوری دانشجویان و دانشگاهیان است و با وجودیکه در وضعیت تهدید و تحریم قرار داریم، اما برای کشورمان اقتدار آفریدیم.

خانم دکترسعیدیان معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اصفهان و دبیر کل جشنواره دانشگاهی حرکت درادامه نشست تصریح کرد: جشنواره دانشگاهی حرکت پیش رویداد هفدهمین جشنواره بین المللی حرکت است که در آذرماه سال جاری در دانشگاه گیلان برگزار خواهد شد.

وی در ادامه افزود: جشنواره حرکت ویژه انجمن های علمی همه ساله و با تأکید بر هم افزایی، نمایش ایده های خلاق، ایجاد انگیزه و نشاط در انجمن ها و تشویق و ترغیب دانشجویان به عضویت و فعالیت در انجمن های علمی دانشجویی برگزار می گردد.

سعیدیان تصریح کرد: نظر به اینکه انجمن های علمی دانشجویی بزرگترین تشکل دانشجویی فعال در زمینه علمی در کشور است؛ مهمترین فعالیتش آموزش، تمرین کار گروهی، کسب مهارتهای اجرایی، آمادگی برای حضور در جامعه و ارتباط با صنعت می باشد؛ جشنواره حرکت که رویدادی برای رقابت وعرالتنوخهعضه دستاوردهای برتر علمی دانشجویان در قالب فعالیت های گروهی انجمن های علمیست، با سیاست گذاری و برنامه ریزی وزارت علوم ( اداره کل پشتیبانی فرهنگی و اجتماعی) و همکاری دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور و حمایت و مشارکت نهادهای مختلف برگزار می شود.

وی گفت: این جشنواره با هدف رقابت دستاوردهای انجمن های علمی دانشگاه اصفهان در شهریور ماه ۱۴۰۳ در دو بخش رقابتی و نمایشگاهی آغاز شد .بخش رقابتی از شهریور ماه آغاز شده و پس از برگزاری کارگاه توجیهی ویژه دبیران و جلسات پیگیری و توجیهی متعدد تقریبا به تعداد برنامه های برگزار شده اثر دریافتی خواهیم داشت و داوری و پایش ابتدایی توسط کمیته علمی انجام میشود.‌بخش نمایشگاهی از روز دوشنبه ۲۳ لغایت روز چهارشنبه ۲۵ مهرماه در محل قدیم رستوران یاس برگزار خواهد شد و مراسم اختتامیه عصر روز ۲۵ مهر با حضور مسئولین دانشگاهی و وزارتی همراه با تقدیر از برگزیدگان دانشگاهی برگزار می گردد.

وی تصریح کرد، جامعه مخاطبین ما دانشجویان، اساتید هیئت علمی و یاوران علمی دانشگاه اصفهان هستند

درپایان این نشست از 3 پوستر رویداد «جشنواره دانشگاهی حرکت»، «رویداد خلاق باش» و «رقابت کرسی‌های آزاداندیشی» که امسال در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود، رونمایی شد

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.