کوروش کمپانی و طرحواره ای با نام تجمل گرایی
۰۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۹
0
حسن کامیاب کارشناس رسانه -داستان کوروش کمپانی و آنچه در مورد پیش خرید گوشی های آیفون رخ داده است ورژن جدید اتفاق قدیمی تری است که در مورد اقلام دیگر بارها اتفاق افتاده بود.

فساد و کلاهبرداری در مورد خانه های پیش فروش از مواردی است که سالهاست اتفاق می افتاد و کمتر کسی است که داستان فروش یک واحد اپارتمان به چندین نفر و برو بیاهای اکثرا بی نتیجه خریداران به دادگاه ها را نشنیده باشد.اصولا آنچه از روش و قاعده و ساختار قانون خارج باشد مفسده برانگیزو فساد آور است. درست همان اتفاقی که درباره خرید گوشی های آیفون رخ داده است.
هر قدر خرید خانه به صورت پیش خرید به خاطر اهمیت آن در زندگی افراد قابل قبول تر و پذیرفتنی تر است در مورد پیش خرید گوشی تلفن همراه غیر قابل درک و باور است.افرادی که در بحث خانه های پیش فروش مورد سو استفاده قرار می‌گرفتند عمری در ارزوی داشتن سقفی سوخته و ساخته بوده اند. داشتن سقفی که از ملزومات زندگی است آرزویی که خیلی از مردم این خاک هم اکنون هم آن را به گور می برند اما شاید داشتن فلان مارک گوشی همراه آن قدر هم ضروری الزامی نباشد.
در مورد اتفاقی که اخیرا در کوروش کمپانی رخ داد صحبت فراوان شده است. عده ای از فساد اقتصادی که کشور دچار آن است گفتند و برخی از رِندی و مثلا زرنگی صاحب کوروش کمپانی و عده ای از مشکلات موجود در بازار گوشی های تلفن همراه گفتند برخی هم بر سلبریتی هایی که کوروش کمپانی را تبلیغ کرده بودند تاختند تا جایی که برخی از انان مجبور به عذر خواهی شدند که همه این موارد به بررسی دقیق نیاز دارد.
اما در میانه جوال دوز زدن بر تن این و آن لازم است سوزنی هم بر تن خریدارن فرو نشیند. خریدارانی که در سودای داشتن گوشی آیفون به صورت تقریبا نیم بها پول های شان را در نهایت رضایت به حساب کوروش کمپانی واریز کردند.شاید بعد از نواختن شلاق بر تن اقتصاد و بازار و صاحب کمپانی موصوف و سلبریتی ها و آسمان و زمین و چرخ و فلک لازم باشد کمی هم به نقد کسانی پرداخته شود که اکنون با واژه فنی و حقوقی «مالباخته» از آنها یاد می شود.
در اینکه گوشی های برند شرکت اپل از نظر کیفیت و فناوری در رده نخست دنیا قرار دارد شکی نیست. اینکه سخت افزار و نرم افزار آن بهترین کیفیت موجود در بازار است اینکه فرم و ساختار گوشی ها از نظر طراحی، شکیل و خوش دست است چیزی نیست که کسی شک داشته باشد.اما سوال اینجاست که آیا به دست اوردن همه این خواستنی ها ارزشِ ریسکِ به محاق فرستادن چند ده میلیون تومان پول را دارد یا خیر؟!
اشتباه نشود! قصد نگارنده تبرئه متهمان و کلاهبرداران یا سیستم فشل بازار و اقتصاد کشور نیست قصدی برای تنزیه سلبریتی ها هم در کار نیست.ساختار فاسد باید اصلاح شود، افراد مجرم باید دستگیر شوند، ابتدا اموال مالباختگان را برگردانند و بعد طبق قانون مجازات شوند اما قصد این نوشتار بررسی رفتار انانی است که در این وانفسای سختی کسب درامد و پول میلیون ها تومان پول را به حساب افرادی ریخته اند که اکنون از انان به عنوان کلاهبردار یاد می شود.
شاید برخی این موضوع را مسئله ای شخصی بین مالباختگان و متهمان بدانند اما با تدقیق در اتفاق رخ داده می‌ توان آنچه اتفاق افتاده را به خاطر تعداد زیاد مالباختگان و از آن مهمتر وجود تله شخصیتی در بسیاری از افراد جامعه یک موضوع عمومی دانست که نیاز به بررسی و واکاوی دارد.
اصولا از گرفتاری های موجود در فضای اجتماعی امروز ایران رسوخ تجمل گرایی افراطی در لایه های مختلف اجتماع به خصوص در میان جوانان است. منش و خلق و خویی که شکاف اقتصادی موجود را بزرگنمایی و حتی غیر قابل تحمل کرده تا جایی که کار به رفتاری خطرناک مانند خودکشی می‌کشد!
شاید بخشی از نا امیدی و سرخوردگی و حتی رفتارهای شدیدتر و هیستریک، که در برخی افراد به خاطر شرایط اقتصادی دیده می‌شود به سبب همین تجمل گرایی و میل شدید به تجمل و ظاهر آرایی باشد.ژرژ پیاژه روان شناس فرانسوی در اوایل قرن بیستم مفهومی با نام «طرحواره» یا «تله شخصیتی» را به علم روان شناسی وارد کرد که به مجموعه تجربیات و دانسته های افراد گفته میشود که باعث ایجاد ساختارها و متدهایی در افراد برای تصمیم‌گیری یا قضاوت در زندگی ان افراد میشود.
طرحواره هایی که گاهی به شکل بیماری روانی بروز کرده و نیاز به درمان دارند.به نظر می رسد در کشمکش خرید گوشی های اخیر طرحواره تجمل گرایی نقش مهمی ایفا کرده باشد.چه آنجا که از ویژگی های گوشی های آیفون لاکچری بودن آنها هم بر شمرده می‌شود.چیزی که برای برخی شاید نوعی خود آرایی و ظاهرسازی باشد.آنچه مسلم است همه امکاناتی که گوشی های آیفون در اختیار کاربر قرار می‌دهد را می توان از گوشی های هوشمند با مارک دیگر هم_ البته شاید با کیفیت کمتر_ در اختیار گرفت.
از آنجا که قریب به اتفاق کاربران گوشی های هوشمند از بیشتر برنامه ها و امکانات آن استفاده نمی کنند و غالب کاربرد این گوشی ها برای عوام همان برقراری تماس و ارسال پیامک و اتصال به اینترنت و حضور در فضای مجاری و نهایت ضبط عکس و فیلم و گوش دادن به موسیقی است میل به خرید گوشی های آیفون آن هم به این روش سوررئالیستی و غبار آلود، بیشتر می تواند نشات گرفته از همان میل به تجمل در ما ایرانیان باشد.
می توان اطمینان داشت به دلیل روش نا معمول فروش و قیمت عجیب گوشی های کوروش کمپانی اکثریت مطلق کسانی که برای خرید این گوشی ها به کوروش کمپانی مراجعه کرده اند احتمال عدم صداقت و وجود فساد را در نطر داشته و حتی از دوستان و اطرافیان نسبت به ریسکی بودن این عمل نهیب خورده باشند پس نمی توان جهل و عدم آشنایی مالباختگان را در وقوع این رخداد دخیل دانست.
بنابراین میل به تجمل و ظاهرآرایی دلیل اصلی است که باعث شده افرادی برای تهیه این گوشی های تلفن همراه به تله بیفتند.میل ذاتی انسان به رفاه و در اختیار داشتن امکانات بهتر، محترم و به رسمیت شناخته شده، اما نباید این میل باعث ایجاد تنش و تله در زندگی افراد گردد.اگر میل به تجمل در حد اتفاقاتی مثل پیش خرید گوشی های هوشمند باشد قابل اغماض است اما شدت این میل و طرحواره تجمل گرایی و همه گیر شدن آن می تواند باعث نابودی یک جامعه شود.
سرد شدن روابط اجتماعی و آنچه با عنوان معنوی» صله رحم» از آن یاد می‌شود، بروز نامیدی و سرخوردگی در میان جوانان و میل خطرناک» یک شبه ره صدساله پیمودن» از تبعات خطرناک این تله شخصیتی است که تبعات جبران ناپذیری می تواند برای جامعه داشته باشد.حاکمیت با توجه ویژه به آموزش و پرورش در معنای عام می‌تواند از بروز و گسترش این موضوع جلو گیری نماید.
وزارت اموزش و پرورش، وزارت علوم و وزارت فرهنگ به عنوان اصلی ترین نهادهای آموزشی و وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی رسمی امور جوانان می توانند با آموزش و تعلیم مردم و وزارت بهداشت با کمک به افراد دارای این تله شخصی می‌توانند به کم رنگ شدن و حتی از بین رفتن این خصیصه نابود کننده کمک نمایند.البته اگر میلی برای اصلاح و رشد و کمال جامعه در نهادهای ذیریط وجود داشته باشد!

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.