عوارض مصرف نمک دریا؛ ناهنجاری‌های مادرزادی وریسک ابتلا به سرطان!
۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰:۲۵
0
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هشدار به اینکه مصرف نمک دریا منجر به ناهنجاری‌های مادرزادی می‌شود، گفت: محتوایی که به طور گسترده در زمینه این نوع نمک در فضای مجازی یا توسط برخی از افراد به نام طب سنتی تبلیغ می‌شود، خلاف سیاست‌های وزارت بهداشت است و سلامت مردم را به خطر می‌اندازد.

به گزارش اسراراز معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، احمد اسماعیل زاده افزود: مصرف نمک دریا موجب برگشت مشکل گواتر، تولد نوزادان با ناهنجاری‌های مادرزادی و بسیاری از پیامدهای زیان‌بار بهداشتی می‌شود و دارای انواع ناخالصی‌ها از جمله فلزات سنگین مانند جیوه، آرسنیک و کادمیوم است که خطر سرطان‌زایی آنها به اثبات رسیده است.
وی اظهار داشت: نمک دریا علاوه بر داشتن ناخالصی‌ها، دارای میزان کم ید یا حتی فاقد ید است و اینکه گفته می‌شود می‌تواند املاح دیگر مانند منیزیم و کلسیم را تامین کند، درست نیست زیرا بدن برای تامین املاح موردنیاز به منابع غنی‌تر نیاز دارد و این املاح را می‌توان از سایر منابع غذایی دریافت کرد.
اسماعیل زاده ادامه داد: : اکنون نمک‌هایی به عنوان نمک دریای تصفیه شده ید دار در بازار موجود است و افرادی که تمایل به مصرف این نوع نمک دارند، باید نمکی را انتخاب کنند که حتما کلمات تصفیه شده و یددار و پروانه ساخت و علامت استاندارد بر روی بسته بندی آنها درج شده باشد.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه مصرف نمک زیاد منجر به سرطان معده، پوکی استخوان و پرفشاری خون می‌شود، افزود: مطالعات نشان می‌دهند که میانگین مصرف نمک در هر جمعیت با مرگ و میر در اثر سرطان معده ارتباط نزدیکی دارد. تأثیر بالقوه مصرف زیاد نمک در سرطان‌زایی معده این است که مصرف نمک زیاد در رژیم غذایی به تغییر ویسکوزیته مخاطی که از معده محافظت می‌کند، منجر می‌شود و می‌تواند زمینه‌ساز آسیب اپیتلیومی باشد که در نهایت منجر به زخم معده و سرطان معده شود.
اسماعیل زاده تاکید کرد: مصرف نمک بیش از نیاز روزانه که ۳ تا ۵ گرم از کل مواد غذایی روزانه است، می‌تواند زمینه‌ساز پوکی استخوان باشد، به این صورت که مصرف نمک باعث افزایش دفع کلسیم از طریق ادرار می‌شود و می‌تواند فرد را مستعد پوکی استخوان کند.مصرف نمک زیاد باعث افزایش فشارخون می‌شود و می‌تواند در دراز مدت منجر به سکته قلبی و مغزی در فرد شود
وی گفت: از طرف دیگر مصرف نمک زیاد باعث افزایش فشارخون می‌شود و می‌تواند در دراز مدت منجر به سکته قلبی و مغزی در فرد شود؛ پس به یاد داشته باشید که در مصرف نمک تعادل را رعایت کنید تا یک عمر با سلامت زندگی کنید.اسماعیل زاده مصرف زیاد نمک را زمینه‌ساز سرطان معده، فشارخون و پوکی استخوان عنوان و بر رعایت تعادل در مصرف نمک روزانه (۳ تا ۵ گرم در روز)، تاکید کرد.
در همین پیوند ،دکتر حسین ایمانی متخصص تغذیه بالینی و هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز درباره مصرف نمک‌ دریا و نمک‌های رنگی که این روزها بیش از گذشته باب شده هشدار داد و تاکید کرد: تقلب در تهیه نمک‌های رنگی بالا است و از طرفی نمک دریا هم ریسک ابتلا به سرطان‌ها را افزایش می‌دهد بنابراین توصیه بر این است که افراد از نمک تصفیه شده ید دار تایید شده توسط وزارت بهداشت استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه میزان مجاز مصرف نمک در روز حدودا ۵ گرم یا یک قاشق چایخوری است، گفت: ماده موثره موجود در نمک که عامل اصلی بروز فشارخون شناخته می‌شود، سدیم است که از ۵ گرم (۵۰۰۰ میلی‌گرم) ۲۳۰۰ میلی‌گرم آن سدیم است که می‌تواند سبب بروز بیماری‌های قلبی _ عروقی و فشارخون بالا شود.
وی تاکید کرد: برای مصرف نمک هم افراد باید نمک تصفیه شده یددار استفاده کنند و آن را در انتهای مراحل پخت به غذا اضافه کنند؛ چراکه بر اثر حرارت دیدن زیاد غذا، ید با بخارات غذا خارج می‌شود و میزان ید کاهش می‌یابد.به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، نمک تصفیه شده ید دار یکی از مهم‌ترین منابع دریافت ید است.
وی در خصوص مصرف نمک دریا نیز بیان کرد: باید بدانیم که دریاها در روزگار فعلی با دریاهای زمان ابن‌سینا و سایر حکمای قدیمی تفاوت دارد؛ چرا که در حال حاضر در آب دریاها فلزات سنگین مانند سرب، آرسنیک، آلمینیوم و… وجود دارد و بسیاری از فاضلاب‌ها وارد دریا می‌شود و آب دریا آلوده است. زمانی هم که آب دریا را جمع کرده و تبخیر می‌کنند تا نمک آن را خارج کنند، نمک به دست آمده هم حاوی فلزات مذکور است که اثرات بدی بر سلامت افراد می‌گذارد؛ بنابراین تا حد امکان نباید از نمک دریا استفاده کرد چراکه ریسک ابتلا به سرطان‌ها را هم افزایش می‌دهند.
ایمانی به تبلیغات برای استفاده از نمک سبز، آبی، سرخ و … اشاره کرد و گفت: این نمک‌ها گاهی از معادن و گاهی از آب دریا استخراج می‌شوند. گاهی برخی از این نمک‌ها مانند نمک آبی قیمت‌های بالایی هم دارند و حاوی املاحی هستند که مفید است اما فرد باید بتواند تشخیص دهد که این نمک آبی، واقعی و اصل است یا خیر؟ چون می‌توان با اضافه کردن رنگ به نمک آن را تغییر داد و تقلب در تهیه این نمک‌ها بالا است از این رو اعتماد به نمک‌های رنگی سخت است و توصیه بر این است که افراد از نمک تصفیه شده ید دارد تایید شده توسط وزارت بهداشت استفاده کنند.
این متخصص تغذیه در خاتمه تاکید کرد: حذف کامل نمک از برنامه غذایی درست نیست و روزانه باید ۵ گرم نمک به بدن برسد؛ چون خیلی از سیگنال‌های عصبی بدن توسط سدیم مدیریت می‌شود و باید مصرف نمک را در حد تعادل نگه داشت. کودکان نباید به غذاهای شور و پرنمک عادت کنند؛ چراکه این رفتار را تا بزرگسالی هم ادامه خواهند داد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.