تلاش چین برای بهبود روابط با آمریکا؛ کوتاهی واشنگتن
۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۸
1
- به عقیده ناظران سیاسی، مجموعه‌ای از تعاملات نشان می‌دهد که چین و آمریکا با وجود تنش‌ها و چالش‌های دوجانبه در تلاش برای تثبیت روابط هستند، اگر چه در این میان طرف آمریکایی کمتر به تعهدات خود عمل کرده است.

به گزارش  اسرار انلاین  به نقل از گلوبال تایمز، به استناد گزارش‌های خبری، مبادلات چین و ایالات متحده در زمینه های مالی و اقتصادی در سال جدید میلادی شروع خوبی را تجربه کرده است و دو اقتصاد بزرگ جهان از تعمیق تعامل در زمینه های مختلف از ثبات مالی گرفته تا سیاست های تجاری در اولین ماه سال ۲۰۲۴ خبر می‌دهند.

ناظران چینی می‌گویند این تعاملات همان چیزی است که جوامعی مانند چین، ایالات متحده و همچنین جامعه بین المللی در بحبوحه درگیری های پیچیده منطقه ای به آن امیدوار است. کارشناسان می‌گویند توسعه همکاری میان چین و آمریکا می‌تواند موجبات ثبات در بازارهای جهانی را به وجود آورد.

آنها خاطرنشان کردند با توجه به اینکه مقامات و دیپلمات‌های چینی به طور مداوم بر همزیستی مسالمت آمیز و همکاری برد-برد در توسعه روابط دوجانبه تاکید کرده اند، ایالات متحده نیز باید برای توسعه همکاری تلاش و اعتماد متقابل سیاسی اساسی را بازسازی کند و چین را به عنوان یک “تهدید” به شمار نیاورد و از تشدید تحریم ها خودداری کند.

پیشینه
چین و ایالات متحده سومین نشست کارگروه مالی را هفته گذشته برگزار کردند که این دیدار، اولین جلسه کارگروه در سال ۲۰۲۴ و اولین نشست حضوری میان دو کشور است که در چین برگزار شده است در این دیدار، دو طرف در مورد مسائل مربوط به ثبات پول و ثبات مالی دو کشور، مقررات مالی، بازارهای مالی، پرداخت‌ها و داده‌های فرامرزی، تامین مالی پایدار، مبارزه با پولشویی با یکدیگر گفت و گو کردند.

بر اساس بیانیه‌ای که در وب‌سایت رسمی بانک مرکزی چین منتشر شده، مساله تأمین مالی برای تروریسم، حاکمیت مالی جهانی، از جمله موضوعات کلیدی این دیدار به شمار می آید که دو طرف در خصوص آن ابراز نگرانی کرده اند. این نشست به ریاست ژوان چانگ ننگ، معاون رئیس بانک خلق چین، و برنت نیمان معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور مالی بین المللی برگزار شد.

در این نشست دو طرف توافق کردند که به حفظ ارتباطات میان دو کشور ادامه دهند. هی لیفنگ معاون نخست وزیر چین نیز که در این نشست حضور داشت در دیدار با هیأت آمریکایی گفت: چین مایل به همکاری با ایالات متحده برای اجرای اجماع مهمی است که در نشست سانفرانسیسکو بین رهبران دو کشور حاصل شد و توسعه باثبات و پایدار روابط دوجانبه را ترویج می کند.

وی گفت که هر دو طرف باید به استفاده خوب از مکانیسم کارگروه مالی ادامه دهند، به طور پیوسته دستاوردها را جمع آوری کنند و همکاری در بخش مالی را تقویت کنند. گائو لینگیون، کارشناس آکادمی علوم اجتماعی چین که پژوهشهایی را در خصوص روابط چین و آمریکا انجام می دهد، به گلوبال تایمز گفت ایجاد یک چارچوب اعتماد از این حوزه آسان تر است و این شروع خوبی برای تعاملات بیشتر است.
در ۱۱ ژانویه سال جاری روسای بازرگانی چین و ایالات متحده اولین گفت و گوهای خود را در سال ۲۰۲۴ انجام دادند که طی آن دو وزیر ارتباطات “عمیق و عملی” در مورد مسائل اقتصادی و تجاری مورد علاقه هر طرف داشتند.

دو طرف همچنین در مورد مسائل مربوط به مرزهای امنیت ملی در بخش اقتصادی و تجاری چین-ایالات متحده – بخشی کلیدی که موانع بزرگی در پیشبرد روابط دوجانبه ایجاد کرده است، گفتگو کردند.

اهمیت موضوع
در آغاز سال ۲۰۲۴، روابط بین چین و ایالات متحده نشانه های از بهبود را نشان می دهند که پیشتر دو از ذهن بود. از دیگر سو، روابط دیپلماتیک دو کشور بهبود یافته است.

وانگ ون، استاد و رئیس اجرایی مؤسسه مطالعات مالی چونگ یانگ در دانشگاه رنمین چین، گفت نشانه های موجود حاکی از آن است که در سال ۲۰۲۴ روابط چین و آمریکا رو به بهبود گذاشته است.

ناظران نیز می گویند مجموعه ای از تعاملات نشان می‌دهد که هر دو کشور در تلاش برای تثبیت روابط با وجود تنش ها و چالش هایی هستند که در روابط دوجانبه وجود دارد. به باور کارشناسان؛ بهبود روابط دو کشور می تواند موجبات ایجاد ثبات در جهان فعلی را فراهم خواهد آورد که در حال دست و پنجه نرم کردن با درگیری های منطقه ای است.

ارزیابی
در این گزارش آمده است، جهان در طول سال گذشته شاهد درگیری های منطقه ای متعددی بوده است. بنابراین توسعه روابط میان چین و ایالات متحده می‌تواند از ایجاد هرج و مرج بیشتر جلوگیری کند.

به گفته وانگ ون تا زمانی که چین و ایالات متحده فعالانه به دنبال همکاری باشند، جهان می تواند از بدتر شدن به شرایط نامطلوب جلوگیری کند. با این حال، تحلیلگران می‌گویند از آنجایی که چین موضع خود را نشان داده است، بهبود روابط بستگی به این دارد که ایالات متحده بتواند از اعمال فشار بر چین و تحریم‌ علیه شرکت‌های چینی که مانع بزرگی در راه توسعه همکاری تجاری است، جلوگیری کنند.

به گفته برخی از کارشناسان هنوز برخی از مسائل اساسی در مورد چین، مانند تعرفه های تنبیهی ایالات متحده بر محصولات چینی و همچنین محدودیت های این کشور بر شرکت های چینی هنوز برطرف نشده است و واشنگتن تاکنون هیچ حرکت عملی در این زمینه انجام نداده است. گمرک چین در ۱۲ ژانویه اعلام کرد تجارت بین چین و ایالات متحده در سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۱۱.۶ درصدی داشته است که عمدتاً ناشی از کاهش تقاضای جهانی و ادامه تحریم‌های صادراتی ایالات متحده است که مانع بزرگی در زمینه صادارت شرکت‌های آمریکایی به چین به شمار می آید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.