کارگردان تئاتر: هر نمایشی الزاما پیام‌آور نیست/ سوپراستارهای امروز پیشینه تئاتری دارند
۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۵
0
کارگردان و بازیگر تئاتر با بیان اینکه هر کار نمایشی الزاما پیام‌آور نیست، گفت: خیلی عقیده ندارم که در نمایش و تئاتر حتما باید پیام خاصی به مخاطب بدهم. می‌توان در مسیر زندگی اجتماعی اگر نکته اخلاقی وجود دارد، با زبان طنز به آن اشاره کرد.

امید مصباحی درباره استفاده از بازیگران تئاتر در کارهای تصویر و و موفقیت آنها در این مسیر، گفت: سوپراستارهای سینمایی امروز ما عمدتا تئاتر کار کرده‌اند. هوتن شکیبا و یا بهرام افشاری جزو این بازیگرها هستند.
کارگردان و بازیگر تئاتر اظهار داشت: تکنیک بازیگران تئاتر و تصویر، متفاوت از هم است؛ تکنیک برای تئاتر و قواعد آن جدای از تکنیک و قواعد تصویر است. اما این که یک بازیگر چقدر می‌تواند هوشیار باشد که هر دو حوزه را پیش ببرد، مهم است و در صورت تحقق آن، می‌شود نوید محمدزاده، هوتن شکیبا و بهرام افشاری. اما بستگی به هوش بازیگران دارد؛ بازیگران تئاتر توانمندی خاصی دارند، اما برای بسیاری از آنها در حوزه سینما و تصویر، اتفاق‌های خوب نیفتاد.
مصباحی درباره تفاوت کارهای نمایشی هم گفت: تئاتر، تئاتر است و این که بخواهیم بگوییم چقدر تفاوت دارد، این تفاوت در گونه‌ها است. اما تئاتر کمدی خیلی خوبی هست که در سالن‌های خصوصی، تئاتر شهر و نمایش‌های کمدی هم آزاد شبانه می‌فروشد. کمدی، کمدی است و نظرم بر این است که خوب و بد دارد. بستگی به این دارد که رویکرد کارگردان و فهم او نسبت به موضوعی که دارد پیش می‌رود، چقدر است.وی اظهار داشت: کمدی خیلی قدمت دارد. از همان سیاه‌بازی، این سبک کمدی اصطلاحا فارس یا هر چیز دیگری شکل گرفت. سیاه‌بازی آرام‌آرام جای خود را به چیزهای دیگر داد. خانِ خانه به مرد متمول پولدار تبدیل و مدرن شد و نوکرِ خانه شد و به تدریج تغییر پیدا کرد و این گونه جای خود را عوض کرد.مصباحی ادامه داد: کمدی باب هست و در همه جای دنیا هم از آن استقبال می‌شود. در کشورهای همسایه خودمان، ترکیه و جمهوری آذربایجان و حتی اروپا این گونه نمایش‌ها وجود دارد و مردم دوست دارند و با تماشای آن چند ساعتی از دغدغه‌های خود فاصله می‌گیرند. ما هم تلاش می‌کنیم که پربار کار کنیم تا صرفا برای خنداندن مخاطبان نباشد. بازی‌های هجو و هزل تا جایی می‌شود وارد کار شود که باعث رنجش خاطر مخاطب نشود.وی گفت: طنزی که در کنار آن پیامدی و حرفی باشد و یا کمدی که صرفا برای خندادن و سرگرمی باشد. هر کدام که باشد. من خودم بیشتر کمدی را دوست دارم. نه این گونه که خیلی بخواهم طنز نیش‌دار باشد. اما این که مخاطب در نهایت لذت ببرد. حتی در خیلی از کارها اعم از نمایشی و تصویری هم این اتفاق نمی‌افتد. مانند سینمایی که سالیان پیش کمدی بوده و آن لذت هم بوده است.
این بازیگر و کارگردان تئاتر گفت: چون ساختار درست نیست که آن اتفاق بیفتد. ما تلاشمان بر این بود که تماشاگر لذت ببرد و خوشی به تن تماشاچی بنشیند و به شعف بیاید و این برای من بالشخصه خیلی مهم است.
مصباحی درباره سند ملی تئاتر و تاثیر آن بر تئاتر کشور بیان کرد: این سند می تواند بسیار تاثیر داشته باشد و امیدوارم تئاتر، جایگاه اصلی خود را پیدا کند و بچه‌های تئاتری که در تهران و مخصوصا در شهرستان‌ها گمنام هستند و برای آنها ارزش قائل هستم، به جایگاه اصلی خود برسند. امیدوارم این مسائل به طور زیرساختی پیش برود، سالن‌های تئاتر بیشتری ببینیم و شاهد جشنواره‌های متعددی باشیم و تشویق شویم.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.