در ایران نیز به دلیل مسایلی از این دست به آموزش مجازی بیش از پیش توجه شد و اقداماتی در این راستا صورت گرفت. بطوریکه در راستای تکوین آموزش از راه دور، ابتدا برنامه تلویزیونی آموزشی مورد استفاده قرار گرفت که خود باعث تحول بزرگی در آموزش شد و در کنار آنها، برنامههای رادیویی هم به تولید محتواهای آموزشی پرداختند اما از آنجایی که تعامل دوجانبه میان دانشآموز و معلم در برونداد این برنامهها وجود نداشت، بنابراین از استقبال بیشتری برخوردار نشد.اکنون با توجه به نیاز جامعه امروزی به آموزش مجازی، طراحی برنامه آموزشی شاد مورد توجه قرار گرفته است که از طریق آن محتوای آموزشی میتواند هر لحظه در اختیار دانشآموز باشد و امکان مرور و بازبینی را برای یادگیرنده فراهم سازد. با این حال به دلیل مشکلات اینترنتی و عدم دسترسی همهجانبه و قطع و وصل شدن شبکهها، این برنامه نیز محدودیتها و کاستیهایی دارد که لازم است مسئولان راهکارهایی برای رفع آنها در نظر بگیرند.با توجه به اهمیت این موضوع «فاطمه نوروزلو و ابوالفضل محمدی» در پژهشی با عنوان «مطالعه کیفی اثربخشی آموزش مجازی در شبکه آموزش دانش آموزی شاد» به بررسی و واکاوی ابعاد مثبت و منفی شبکه آموزشی شاد پرداخته و در این مطالعه به راهکارهایی اشاره میکنند.
مزایای آموزش مجازی
از جمله مزایای آموزش مجازی از نظر آموزشی را میتوان در اموری از قبیل تولید محتوای متنوع، کشف توانایی معلم در راستای تولید محتوا، دیدن فیلمهای آموزشی با تمرکز بالا، دیدن فیلمهای آموزشی به صورت مکرر، آگاهی والدین از ضعیت تحصیلی فرزندان، ارسال تدریس معلمان دیگر، آشنایی با روش آزمون و روش تدریس آنلاین دانست. همچنین از دیگر مزایای آموزش مجازی ایجاد امکان پرسش و پاسخ، دسترسی به محتواهای ضبط شده موجود، ارسال تصاویر و کلیپ آموزشی متنوع و استفاده همزمان از آموزش عینی و شنیداری است.از مزایای آموزش مجازی ایجاد امکان پرسش و پاسخ، دسترسی به محتواهای ضبط شده موجود، ارسال تصاویر و کلیپ آموزشی متنوع و استفاده همزمان از آموزش عینی و شنیداری استبه لحاظ اقتصادی و زمانی نیز آموزش مجازی دارای مزایایی از قبیل محدود نبودن به مکان، حذف هزینه ایاب و ذهاب، صرفهجویی در برنامهریزی، صرفه جویی در زمان، سرعت بخشی بیشتر به آموزش، در اختیار داشتن زمان بیشتر برای معلم و دیدن فیلمهای آموزشی در هر زمانی است. همچنین آموزش مجازی از نظر فنآوری دارای مزایایی از قبیل امکان تدریس به صورت پخش زنده، استفاده از بانک محتواهای رسمی، در دسترس بودن برنامه آموزشی، استفاده از نرمافزارهای نوین و استفاده از کلیپهای آموزشی معلمان دیگر است.
مشکلات و محدودیتهای آموزش مجازی
با وجود مزایای بسیار آموزش مجازی، این نوع آموزش دارای محدودیتها و معایبی است که از جمله آنها در بخش آموزش است. برای مثال کاهش روش تدریس معلم به شکل فعالیت محور، کاهش پرسش و پاسخ، عدم استفاده از حرکات و زبان بدنی، عدم مشارکت دانشآموزان، عدم آشنایی استفادهکنندگان از برنامه و نامناسب بودن برای دروس عملی و آزمایشگاهی از این دست مسایل هستند.
به لحاظ اقتصادی و زمانی نیز، آموزش مجازی دارای معایبی از قبیل عدم دسترسی برخی از دانشآموزان به گوشی، هزینه بالای خرید بستههای اینترنتی، قدیمی بودن وسیله ارتباطی، استفاده از گوشی والدین، مصرف زیاد اینترنت، زمانبر بودن انتقال اهداف آموزشی، زمانبر بودن بارگذاری فیلم و صوت آموزشی، زمانبربودن تولید محتوای الکترونیکی و محدود بودن زمان آموزش است.
همچنین آموزش مجازی در حوزه فنآوری دارای محدودیتهایی از قبیل پایین بودن سرعت اینترنت، عدم امکان فعالیت گروهی، عدم آگاهی والدین از تکنولوژی، عدم اطلاع از حضور دانشآموزان، مشکلات مربوط به اتصالات اینترنتی، عدم دسترسی سریع و آسان به اینترنت، عدم توجه به حوزه پرورش، مشکل در دانلود و آپلود مطالب، پایین بودن سطح برنامه، نبود پوشه کار مجازی، کمبود پهنای باند اینترنت، نبود اینترنت پرسرعت، کیفیت پایین پخش زنده و نبود اینترنت پر سرعت است.
ثبت دیدگاه