مقاومت فلسطین و موقعیت دوسرباخت اسراییل
۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۷
0
رییس دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر لزوم همراهی بیشتر جهانی برای پیروزی نهایی مقاومت فلسطین، گفت: رژیم اشغالگر قدس در جنگ با مردم فلسطین به مرحله‌ دوسر باخت رسیده است و بی‌فایده در این باتلاق دست و پا می‌زند. 

امروز، ۲۹ دی ماه در تقویم مناسبتی ایران به عنوان «روز غزه» نامگذاری شده است. نامگذاری به افتخار رشادت های مردم فلسطین که در سال ۱۳۸۷ برای مقاومت و مقابله با تجاوزات نظامیان رژیم صهیونیستی در جریان حمله نظامی و درگیری های ۱۷ روزه (۲۷ دسامبر ۲۰۰۸ تا ۱۷ ژانویه ۲۰۰۹ ) صورت گرفت.

در اولین روز از این درگیری های سه هفته ای و در پی اقدامات تجاوزکارانه نظامیان رژیم اشغالگر صهیونیستی از هوا، دریا و زمین و نامگذاری آن با عنوان “سرب گداخته”، شمار زیادی از فلسطینی ها شهید یا زخمی شدند تا جایی که برخی شمار شهدا را بیشتر از زمان اشغال فلسطین در سال ۱۹۴۸ میلادی می دانند و به همین خاطر این روز «کشتار شنبه سیاه» هم نامگذاری شده است.

شهر عرب‌نشین و باستانی غزه در دو دهه گذشته تحت شدیدترین محاصره نظامیان صهیونیست قرار داشته است و عمال تل آویو به بهانه های مختلف هر از چند گاهی اقدامات ضدبشری نظیر قطع ارتباط با دیگر مناطق، ممانعت از ماهیگیری اهالی و ورود سوخت، غذا و دارو یا تجاوزات نظامی گسترده را علیه ساکنان آن انجام می دهند.

این روز یادآور سال ها ظلم و بی عدالتی رژیم اشغالگر قدس علیه مردم مظلوم فلسطین است؛ مظلومیتی که با آغاز دور جدید تجاوزات نظامی این رژیم به اوج خود رسیده و جامعه جهانی را یکصدا علیه این رژیم کودک‌کش متحد کرده است.

جامعه دانشگاهی ایران هم همچون همیشه در این برهه زمانی طرف حق و مظلوم ایستاده و پایان دادن به این جنایات را خواستار شده است. ریاست دانشگاه تربیت مدرس نیز به عنوان بخشی از این جامعه دانشگاهی، ضمن محکوم کردن این اقدامات، بر همراهی بیشتر همه دانشگاهیان در این زمینه تاکید کرد.

فرهاد دانشجو در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، اظهار داشت: رژیم اشغالگر قدس که سرزمین های فلسطینیان را اشغال کرده است، بدون توجه به قوانین بین الملل، مردم غزه را به شهادت می رساند و تصورش بر این است که از این طریق یا پیروز می شود یا اینکه یک وقتی را برای خودش می خرد و منتظر می شود تا ببیند چه پیش می آید.

وی افزود: آنچه مسلم است این است که نه تنها در این صد و اندی روز بلکه بیش از هفتاد و پنج سال است که سرزمین های فلسطینیان از جمله غزه و کرانه باختری توسط این رژیم اشغال شده و سال ها تحت محاصره بوده است و هیچ گونه غذا، دارو و مایحتاج مردم غزه بدون اجازه عوامل این رژیم نمی توانسته وارد مناطق فلسطینی نشین شود و مردم در تنگنا بوده اند.

دانشجو ادامه داد: عده زیادی از مردم فلسطین هر روز توسط رژیم اشغالگر دستگیر و زندانی می شدند هم در غزه و هم در کرانه باختری و کار را به جایی رسانده بودند که در کرانه باختری صبر مردم به اتمام رسید.

وی به عملیات طوفان الاقصی اشاره کرد و گفت: در واقع کاری که مردم غزه در عملیات طوفان الاقصی انجام دادند،‌ جواب بیش از هفتاد و پنج سال بی عدالتی هایی بوده که بر مردم این منطقه تحمیل می شد به خصوص در پنج سال اخیر که دورتادور غزه را دیوارهای بلندی کشیدند و اجازه نمی دادند امکانات مورد نیاز به دست ساکنان این مناطق برسد.

دانشجو افزود: آنطور که مشخص است، هرچه مدت جنگ غزه و تجاوزات رژیم صهیونیستی طولانی تر شده است، وضعیت این رژیم غاصب از لحاظ بین المللی درحال بدتر شدن است.

رییس دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: مردم دنیا در همه جا چه در شرق و چه در غرب این اقدامات رژیم اشغالگر قدس را به عنوان نسل کُشی یا جابجایی غیرقانونی جمعیتی از سرزمین های خود می دانند و با آن به شدت مخالفت کرده اند. همچنین فرهیختگان از دانشگاه های مختلف دنیا انزجار خود را نسبت به این اقدامات اسراییل ابراز کرده اند.

دانشجو اظهار داشت: اگر که قرار بود مردم فلسطین خودشان صدایشان را به دنیا برسانند، شاید لازم بود میلیاردها دلار هزینه کنند اما با این کار هم نمی توانستند نشان دهند که چه ظلمی بر آنها وارد می شود، اما طوفان الاقصی آن را به دنیا نشان داد.

 

 

مقاومت فلسطین و موقعیت دوسرباخت اسراییل

 

هیمنه اسراییل درهم کوبیده شد

وی افزود: همچنین اینکه ماهیت واقعی رژیم اسراییل را به دنیا نشان دهند و آن رویه ای که اگر کسی در دنیا علیه اسراییل حرفی می زد، بر علیه او در دادگاه ها اعاده دعوا می کردند و نمی گذاشتند این حرف‌ها به جایی برسد اینها به تدریج از بین رفت و مردم در خیابان ها و دانشگاه ها برضد اشغالگران تظاهرات کرده و انزجار خود را نشان داده اند.

رییس دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد:‌ در واقع اکنون اسراییل در موقعیتی گرفتار شده که این جنگ بی فایده اش به عنوان شکست تلقی شده است؛ زیرا به هیچ کدام از اهدافی که تعیین کرده بود مانند از بین رفتن حماس و آزادی زندانیان و اسرا و برسرکار آمدن حکومتی که حماس در آن هیچ نقشی نداشته باشد، نرسیده است.

دانشجو گفت: اگر اسراییل به این جنگ ادامه دهد، در سرزمین های اشغالی و در سراسر دنیا مخالفت ها با آنها بیشتر می شود. در واقع این رژیم به جایی رسیده است که این قضیه از هر دو طرف برایش باخت محسوب می شود.

وی افزود: به نظر می رسد جامعه جهانی هم تا حدی می تواند تحمل کند ولی بعد از آن آمادگی ادامه این قضیه وجود ندارد.

 

مقاومت فلسطین و موقعیت دوسرباخت اسراییل

 

نامگذاری روز غزه مظلومیت فلسطین را در اذهان جاوادانه کرد

رییس دانشگاه تربیت مدرس در مورد اهمیت نامگذاری روز غزه در تقویم کشورمان نیز گفت: وقتی یک موضوعی وارد تقویم یک کشور می شود و روزی به نام آن نامگذاری می شود، دیگر تاریخ آن را فراموش نمی کند و هر سال درست در همان روز تمام خاطرات مرتبط با آن موضوع زنده می شود.

دانشجو افزود: نامگذاری روز غزه هم نمی گذارد هیچ موقع این ظلم ها و جنایت ها از یاد مردم و خاطره مردم مظلوم و آزادگان دنیا پاک شود.

رئیس جمهور، قانون نامگذاری ” ۲۹ دی ماه روز غزه نماد مقاومت فلسطین” که در مجلس تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده است، را ابلاغ کرد

آذر ماه سال ۱۳۸۸ بود که قانون اعلام روز ۲۹ دی ماه به عنوان روز “غزه نماد مقاومت فلسطین” که در مجلس شورای اسلامی تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده بود، از سوی رییس جمهور وقت کشورمان برای اجرا به نهادهای مربوطه ابلاغ شد.

بر اساس این قانون، روز ۲۹ دی ماه به عنوان غزه نماد مقاومت فلسطین اعلام و در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران ثبت شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.