معادن؛ گامی روشن برای توسعه شاخص‌های اقتصادی بردسکن
۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۵
0
هر چند زیرساخت‌های شهرستان بردسکن به عنوان دروازه ورودی به خراسان رضوی در ادوار گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته است اما با کشف معادن مختلف توانست به خوبی طی سال‌های اخیر در مسیر تحول و صنعتی شدن گام بردارد.

شهرستان بردسکن طی دهه‌های اخیر با کشف معادن مختلف از جمله طلا و مس به عنوان دومین شهرستان معدن خیز خراسان رضوی خود را در کشور به خوبی معرفی کرد، به طوری که اکنون به عنوان یکی از ارکان توسعه منطقه در کنار دیگر بخش‌ها همچون صنعت، کشاورزی و گردشگری به خوبی توانسته در جهت توسعه اقتصادی نقش مهمی ایفا کنند.معادن بردسکن در واقع به‌عنوان یک صنعت سرمایه‌پذیر، ایجاد اشتغال را در این منطقه محروم به خوبی تسهیل کرده‌اند. اشتغال‌زایی که می‌تواند به توسعه اقتصادی منطقه کمک کند و بیکاری را کاهش دهد.
رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بردسکن در همین خصوص به اسرار گفت: شهرستان بردسکن ضمن برخورداری از تنوع معدنی بسیار بالا به عنوان دومین شهر معدنی خراسان رضوی بعد از خواف مطرح است.
سید حسین هاشمی از طلا، مس، آهن، سرب، روی، فلدسپات، سنگ مرمر و سنگ‌های تزئینی به عنوان مهمترین معادن شهرستان نام برد و افزود: ذخایر معدنی شهرستان روز به روز در حال افزایش است.
وی میزان ذخایر معادن شهرستان را تا ۵۰ سال آینده اعلام کرد و گفت: روز به روز اکتشافات جدیدی در منطقه صورت می‌گیرد و همچنان در حال کشف معادن جدیدی در شهرستان هستیم.
رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بردسکن با اشاره به اینکه تاکنون حدود دو پروانه معدنی صادر شده که ۴۷ مورد آن پروانه بهره‌برداری و باقی گواهی کشف است، تصریح کرد: اکنون ۱۲ کارخانه فراوری در بردسکن برای جلوگیری از خام فروشی فعالیت دارند که از این تعداد ۲ کارخانه طلا، ۲ واحد آهن و باقی مس هستند.
وی با اعلام اینکه جواز تأسیس برای ۳ واحد فراوری دیگر هم صادر شده است که طی یک تا دو سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید، خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۳۰ معدن در منطقه داریم که در حال اکتشاف هستند.هاشمی در خصوص وضعیت حقوق دولتی معادن گفت: حقوق دولتی شهرستان بردسکن بر اساس میزان برداشت ماده معدنی پارسال حدود ۷۷ میلیارد تومان بوده که از این مبلغ بخش قابل توجهی وصول شده است.

وی با بیان اینکه سازمان صنعت معدن و تجارت فقط میزان حقوق دولتی معادن را مشخص می‌کند و پول به حساب خزانه واریز می‌شود، گفت: اختیار این مبالغ با سازمان برنامه و بودجه است. کمیته برنامه‌ریزی شهرستان باید برای این مبلغ پروژه تعیین و به سازمان برنامه و بودجه بفرستند تا آنها پول را به دستگاه متولی برای اجرای پروژه تخصیص دهند.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بردسکن با اشاره به اینکه فقط یک درصد از مبلغ کل حقوق دولتی معادن سهم شهرستان است، افزود: معادن طلا در شمال بردسکن، معادن مس در بخش انابد و معادن آهن در جنوب شهرستان هستند.

وی با اعلام اینکه معادن بردسکن بسیار غنی هستند، خاطرنشان کرد: بردسکن قطب مس شرق کشور است، چون خام فروشی دیگر توجیهی ندارد باید آمادگی داشته باشیم که تا چند سال آینده بردسکن علاوه بر معدنی بودن شهر صنعتی هم خواهد شد و کارخانه‌های فراوری بسیاری راه‌اندازی می‌شوند.

هاشمی در خصوص وضعیت اشتغال‌زایی معادن تصریح کرد: چون تحصیلکرده و نیروی تخصصی رشته معدن در شهرستان نداریم به همین دلیل مهندسین مرتبط از خارج شهرستان جذب می‌شوند، اما بیش از ۹۰ درصد پرسنل معادن از خود شهرستان هستند.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.