مردم امروز از ما ناراضی‌اند؛ لذا مقصر ما هستیم و مقصر آمریکا و بیگانگان نیستند/ حتی امکان داشتن یک حساب بین‌المللی نداریم
۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۹
0
پزشکیان: رئیس جمهور در مراسم بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم گفت: دولتی که امروز به مجلس معرفی شده، «دولت وفاق ملی» است و دولت وفاق ملی، خود را دولت همه ملت ایران می‌داند.

به گزارش اسرار مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران در مراسم بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم در مجلس شورای اسلامی گفت: به دنبال سوگندی که یاد کردم فرصتی است که نسبت به شرایط خطیر زندگی مردم آگاه شویم، فرصت اصلاح رویکردها و حکمرانی، فرصت برخوردهای ناپسند با قدرت‌های جهانی با مردم دلاور ایران، فرصت برآمده از انتخابات جهت همکاری ملی در درون حکومت، میان حکومت و جامعه و در درون جامعه است.
«دولت وفاق ملی» خود را دولت همه ملت ایران می‌داند
وی‌افزود: دولتی که امروز به مجلس معرفی شده است از دولت وفاق ملی است و همانگونه که در مراسم تحلیف گفتم دولت وفاق ملی، خود را دولت همه ملت ایران می‌داند.پزشکیان تاکید کرد: دولت وفاق ملی موظف به تأمین حقوق شهروندی همه مردم ایران و ملتزم به تأمین حقوق منافع ملی است. التزام به قانون اساسی، اهداف سند چشم انداز سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری و تحقق برنامه هفتم توسعه، محورهای همگرایی میان دولت و سایر قوا و ارکان نظام خواهد بود. آنچه که امروز در میان روند همکاری دولت و مجلس به صورت رسمی آغاز می‌شود آزمون عرصه این همگرایی و همکاری است.پزشکیان بیان کرد: رهبر معظم انقلاب به صراحت اعلام کردند که توفیق دولت، موفقیت نظام است؛ لذا چه توفیقی بالاتر از کم کردن تهدیدها و مخاطرات کشور و کاستن از رنج‌ها معیشت مردم و حفاظت از امید خلق شده در میان قشرهای مختلف مردم است.
.تدابیر و رویه‌های جاری قادر به حل مسائل نیستند
پزشکیان گفت: مسائل جامعه مزمن شده و تدابیر و رویه‌های جاری قادر به حل مسائل نیستند. مردم احساس نارضایتی دارند، ما را پاسخگوی نیازهای خود نمی‌بینند و بی میلی آنان برای مشارکت در انتخابات نشانه‌ای از دلسردی‌هاست.رئیس جمهور خاطر نشان کرد: همچنان مردم ما نشان دادند که به کشورشان علاقه دارند و اگر رویه اثربخشی برای حل مشکلات به کار گرفته شود با تمام وجود در صحنه حاضر خواهند شد.وی ادامه داد: رسالت دولت چهاردهم، تأمین آموزش عادلانه و با کیفیت برای همه مردم، صرف نظر از جنسیت، قومیت، مذهب و منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، توسعه زیرساخت‌ها، تحصیل و تأمین منابع لازم برای تحقق اهداف، تنظیم‌گری و وضع مقررات ضروری، تأمین امنیت و تقویت اقتدار ملی است.پزشکیان بیان کرد: برقراری و تنظیم مناسبات بین‌المللی با رعایت اصل عزت، حکمت و مصلحت، مبارزه با دشمنان عزت، اقتدار و استقلال کشور، آبادانی سرزمین و توسعه رفاه اجتماعی و ایجاد محیط اجتماعی برای رشد فضائل از دیگر رسالت‌های دولت چهاردهم است.
مقصر ما هستیم و مقصر آمریکا و بیگانگان نیستند
رئیس جمهور با اشاره به اهمیت رضایت مردم، بیان کرد: تمام بحث این است که مردم باید از ما راضی باشند و این مردم امروز از ما ناراضی‌اند؛ لذا مقصر ما هستیم و مقصر آمریکا و بیگانگان نیستند. اینکه ما باید مردم را راضی نگه داریم، به کسی ربطی ندارد؛ زیرا باید با تمام وجود به مردم عشق ورزید و با آنها مهربان بود.پزشکیان گفت: قرآن می‌فرماید خدا بالاتر است، تو با این مردم امتحان می‌شوی، و بعد بیان می‌کند خودت را در مقابل جنگ با خدا قرار نده، نارضایتی مردم یعنی جنگ با خدا. نارضایتی مردم یعنی نارضایتی خداوند، لذا این ما هستیم که رسالت و وظیفه‌مان ایجاد رضایت و آرامش در ملت و جامعه است. اگر مردم بدانند ما با باور و اعتقادمان و با تمام وجودمان در پی حل مشکلات آنها هستیم بدون توجه به کسی، از حاکمیت و مسئولین پشتیبانی خواهند کرد.
وی افزود: باید با مردم در هر کجا و منطقه‌ای که هستند، بدون اینکه تبعیض نژادی، جنسی، مذهبی و قومی و ناحیه‌ای برای آنها قائل شویم، بر اساس عدالت برخورد کنیم.رئیس قوه اجرایی بیان داشت: اگر منصفانه با مردم برخورد کنیم، این مردم پایبند و معتقد و محکم پشت این حکومت خواهند ایستاد ولی ما این کار را نکردیم و این جز با وفاق و همدلی و همراه امکان‌پذیر نیست.

با روند فعلی وضعیت فعلی کشور درست نمی‌شود
پزشکیان گفت: غیرممکن است بتوانیم با روندی که در گذشته بوده بتوانیم وضعیت فعلی را درست کنیم. اگر قرار بود درست شود، تاکنون درست می‌شد و روز به روز وضعیت بدتر نمی‌شد، لذا باید دست از کارهایی که موفق نبوده است، برداریم.وی با مخاطب قرار دادن مسئولین، ادامه داد: هیچ وقت، وقتی عفو کردی، احساس پشیمانی و ندامت نکن، هر وقت می‌خواهی برخورد کنی، سعی کن قبل از اینکه برخورد سخت کنی، راه‌های ملایمت‌آمیز و برخوردهای نرم را در پیش بگیر.
وی ادامه داد: تصمیم درست مبتنی بر شواهد است؛ تصمیم درست مبتنی بر تجارب و مستندات علمی و کار کارشناسی است؛ تصمیم درست بر اساس رأی یک نفر یا یک جناح و گروه نیست؛ این مستندات علمی است که می‌گوید چه تصمیمی بگیریم.
وی ادامه داد: در وضعیت عمرانی با انبوهی از پروژه‌های نیمه‌تمامی روبرو هستیم که اتمام آنها نیازمند ده‌ها سال و شاید چندین برابر فعلی اعتبار است. از سویی کلی مصوبات داریم که عمل نکردیم و پول آنها وجود نداشت.
پزشکیان خاطرنشان کرد: اقتصاد محور اصلی مسائل کشور است اما تفکیک اقتصاد از سایر حوزه‌ها و تقلیل آن به مسائل متعارف اقتصادی خطای بزرگی است، لذا امروز اصلاحات همزمان در روابط بین الملل و اصلاحات داخلی تنها راه خروج از شرایط فعلی است و این مهم میسر نمی‌شود مگر با نگاه یکپارچه به مسائل اقتصادی و سیاسی داخلی و خارجی و نگاه یکپارچه و درک مشترک از مسائل روز کشور؛ که نیازمند همراهی و همدلی قوای سه گانه تحت رهبری مقام معظم رهبری است.رئیس جمهور در ادامه گفت: پرسش اصلی این است، چرا چند دهه بعد از انقلاب هنوز نتوانسته‌ایم مشکلات اقتصادی را حل کنیم تا جایی که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم به صراحت بیان فرمودند. عملکردهای ضعیف اقتصادی کشور را از درون و بیرون دچار چالش ساخته است. همچنین چالش بیرونی کشور تحریم و وسوسه‌های دشمن است که در صورت اصلاح مشکل درونی کم‌اثر و حتی بی‌اثر خواهد شد.
پزشکیان گفت: در کشوری زندگی می‌کنیم که طبق آمارهای رسمی در سال گذشته ۱۵۰ میلیار دلار صادرات و واردات داشته‌است، اما با این حال به خاطر تحریم‌ها حتی امکان داشتن یک حساب بین‌المللی نداریم.رییس جمهور گفت: مصرف کننده، صادر کننده و تولید کننده گران خریده و ارزان می‌فروشند و چون به صورت رسمی نمی‌توانند تجارت کنند، شاهدیم جوان ۲۲ ساله امروز ما، با داشتن تحصیلات عالی یا حتی بدون آن معترض است. او بیش از نیمی از عمر خود را در دوران تحریم‌های شدید اقتصادی گذرانده و آثار آن را لمس کرده است، به گونه‌ای که طبق آمارهای رسمی هر سال شاهد کاهش رفاه خود و خانواده‌اش است.پزشکیان ادامه داد: این مسیر را قطعاً باید تغییر داد. اختلافات درونی و فشارهای بیرونی فضای سیاستگذاری برای رفع مشکلات اقتصادی را بسیار محدود کرده است و هر دو را باید به کمک هم حل کنیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.