مدارس دولتی ؛ بازنده مطلق در برابر مدارس غیردولتی!
۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۳
1

آنچه مدافعان مدارس خاص و غیردولتی سعی در کتمان آن دارند، این است که اصل مسئله مخالفت با فعالیت مدارس پولی نیست بلکه مسئله آنجاست که به‌دلیل حضور و فعالیت پررنگ مدارس غیردولتی و دولتی خاص، مدارس دولتی عادی به‌نوعی «ضربه‌فنی» شده‌اند!این روزها فیلم‌هایی در فضای مجازی منتشر می‌شود که گویای بخشی از تفاوت فاحش […]

آنچه مدافعان مدارس خاص و غیردولتی سعی در کتمان آن دارند، این است که اصل مسئله مخالفت با فعالیت مدارس پولی نیست بلکه مسئله آنجاست که به‌دلیل حضور و فعالیت پررنگ مدارس غیردولتی و دولتی خاص، مدارس دولتی عادی به‌نوعی «ضربه‌فنی» شده‌اند!این روزها فیلم‌هایی در فضای مجازی منتشر می‌شود که گویای بخشی از تفاوت فاحش کیفیت آموزش در برخی مدارس کشور در مقایسه با مدارس دولتی است و دوگانه «شهریه ـ کیفیت» را بیش از گذشته معنادار می‌کند.اگرچه مدافعان بخش خصوصی همواره منتقدان را متهم می‌کنند که «چرا مخالف فعالیت مدارس غیردولتی هستید؟» و اخیراً یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، منتقدان را به داشتن نگاه سوسیالیستی محکوم کرد و تأکید کرد اگر بخواهیم کیفیت تمام مدارس دولتی افزایش یابد، مشکلات اقتصادی جامعه باید حل شود و درآمدهای کشور افزایش یابد، فعلاً درآمدهای کشور پاسخگوی این موضوع نیست؛ از سوی دیگر نمی‌توان مانع آزادی و اختیار مردم شد چرا که شاید فردی پول دارد و می‌خواهد برای فرزندش سرمایه‌گذاری بیشتری کند نباید با یک تفکر سوسیالیستی بگوییم همه بیایند در مدارس دولتی تحصیل کنند!اما آنچه مدافعان مدارس خاص و غیردولتی به‌خوبی نسبت به آن آگاه هستند اما کتمان را ترجیح می‌دهند، این است که اصل مسئله مخالفت با فعالیت مدارس پولی نیست، مسئله آنجاست که به‌دلیل فعالیت مدارس غیردولتی و دولتی خاص، مدارس دولتی عادی به حاشیه رفته‌اند و برخی کارشناسان معتقدند به‌دلیل تعارض منافع موجود در آموزش و پرورش و سایر سطوح کشور یعنی ورود مسئولان و چهره‌های سرشناس به حوزه مدرسه‌داری، مدارس دولتی عادی ضعیف نگه داشته می‌شوند تا نه‌فقط ثروتمندان که حتی خانواده‌ طبقات متوسط هم برای دستیابی به آموزش باکیفیت، ناچار به‌سمت مدارس پولی بروند!این موضوع شاید با این مثال برای مخاطبان ملموس‌تر شود، در برخی موارد شاهد تقاضا برای ثبت‌نام در مدارس دولتی هستیم اما آموزش و پرورش به‌دلیل نداشتن کلاس، بخشی از این نیاز را با افزایش تراکم کلاس‌ها برطرف می‌کند و مابقی مردم به‌ناچار به مدارس غیردولتی که دارای ظرفیت پذیرش و تراکم کلاس پایین‌تری هستند، می‌روند.در حالی که برخی انتظار داشتند با کوچ فرزندان خانواده‌ های متمکن به بخش غیردولتی و کاهش جمعیت دانش‌ آموزی مدارس دولتی عادی، وضعیت این مدارس بهبود یابد اما اطلاعات منتشرشده توسط وزارت آموزش و پرورش نشان می‌‌دهد وضعیت مدارس دولتی بهتر که نشده بلکه تقلای مدارس عادی دولتی به‌جای افزایش کیفیت، معطوف به حفظ بقا شده است!
طبق گفته‌های مسئولان آموزش و پرورش، 48 میلیون تومان حداکثر رقم شهریه مصوب مدارس غیردولتی برای سال تحصیلی جاری است همچنین تا 38 درصد بابت فعالیت‌های فوق‌برنامه می‌تواند به این شهریه اضافه شود و براین‌اساس سقف شهریه به 65 میلیون تومان می‌رسد اما این موضوع در برخی مدارس غیردولتی تهران اصلاً مورد توجه نیست.
برای نمونه در مناطق شمالی پایتخت مدارسی می توان یافت که برای مقطع دبیرستان وبرای پایه دوازدهم 100 میلیون تومان و برای پایه دهم 70 میلیون تومان شهریه دریافت می‌کنند و فعالیت‌های مدرسه نه از مهر که از تابستان شروع می‌شود و دانش‌‌آموزان این مدرسه در مباحث درسی چند ماهی از همتایان خود در مدارس دولتی عادی جلوتر هستند. این مدارس از امتیازاتی همچون فوق‌برنامه‌ها و کلاس‌های ویژه پایه دوازدهمی‌ها برای موفقیت در امتحانات نهایی و کنکور برخوردار هستند.نکته بسیار عجیب آن است که برخی مدارس غیردولتی آن‌قدر مشتری و طرفدار برای خود دست و پا کرده‌اند که حتی اجازه ورود به محوطه مدرسه را هم نمی‌دهند و در همان ابتدا با بیان اینکه ظرفیت تکمیل است، مشتریان خود را پس می‌زنند!
وجه دیگر تفاوت‌ها در مدارس خاص و غیردولتی با مدارس عادی، در فضای مدارس و میزان اختیاراتی است که به دانش‌آموزان اعطا می‌شود مثلاً در شرایطی که ورود موبایل به مدارس دولتی ممنوع است و سر همین موضوع اختلافات و گاه درگیری‌هایی در مدارس میان عوامل اجرایی و دانش‌آموزان رخ داده است اما در برخی مدارس غیردولتی این مسئله ممنوعیتی ندارد به‌شرط عدم استفاده در کلاس درس یا فوق‌برنامه‌هایی همچون برنامه‌های ورزشی، زبان، موسیقی، تقویت اعتمادبه‌نفس، آموزش مهارت‌هایی همچون فن سخنوری و… طراحی می‌شود.

این تنها روایتی است از مجموعه مدارسی است که موفق به بازدید از آنها شدیم و برخی نمایندگان مجلس معتقدند که مدارس غیردولتی از همان ابتدای تأسیس به سمت و سوی سیاسی رفتند و مسئولان مختلف به تأسیس مدرسه اقدام کردند.هم‌اکنون چه‌میزان بازرسی و نظارت از این مدارس انجام شده است تا بدانیم به‌عنوان مثال؛ یک مدرسه در برابر شهریه 70 میلیون تومانی که دریافت کرده، به خدمات تعهدشده پایبند بوده است یا خیر؟ آیا با صاحبان دانه‌درشت مدارس غیردولتی که نمی‌توان به‌سمت مدارس آنها رفت، برخورد شده است؟
سازمان تعزیرات نیز از بازگرداندن 43میلیارد تومان از شهریه‌های نامتعارف به اولیای دانش‌آموزان خبر داده و اعلام کرده است: برخی مدارس معروف و بزرگ بیش از 800 میلیارد تومان جریمه شدند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.