به گزارش اسرار، سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور با اشاره به اجرای طرح ۱۰ افزود: از ۱۸ دی ماه سال گذشته طرح ۱۰ اجرا شد. در پایتخت حدود چهار و نیم میلیون موتورسیکلت تردد میکنند و در واقع از کل ۱۴ میلیون موتورسیکلت در کشور، ۳۰ درصد در تهران تردد دارند.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: پایتخت نزدیک به ۹.۵ میلیون جمعیت دارد و با این حجم از موتورسیکلتها میتوان گفت مامور ما نمیتواند به صورت فیزیکی این حجم تردد ها را کنترل کند و باید از روش های دیگر استفاده کرد. ما چهار ماه برای طرح ۱۰ مطالعه کردیم و قرار است این طرح استمرار داشته باشد و ما میخواهیم کلاه ایمنی را مانند کمربند ایمنی در مردم نهادینه کنیم.
وی بابیان اینکه ۹۰ درصد موتورسکیلتهای موجود به سن فرسودگی رسیده است؛ افزود: در بررسی های مشخص شد در طول پنج سال گذشته ۴۱ درصد از فوتیان و ۶۱ درصد از جرحیها مربوط به موتورسیکلت سواران بوده است. همچنین بیش از ۱۰ درصد آلایندههای ما مربوط به موتورسیکلت است. نداشتن بیمه، گواهینامه و معاینه فنی نیز از دیگر تخلفاتی است که این افراد انجام می دهند.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: اکثریت مردم این تصور را دارند که موتورسیکلت وسیله نقلیه نیست و از قوانین پیروی نمیکنند و هر کجا که بتوانند تردد میکنند و متوجه نیستند که هر لحظه ممکن است واژگون شود و این مسیله در موتورسواران با تجربه هم دیده شده است. متاسفانه این تفکر غلط که موتورسیکلت وسیله نقلیه نیست در کشور حاکم است و این باعث می شود قوانین را رعایت نکنند به همین دلیل این طرح ۱۰ اجرا شد.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اهداف طرح ۱۰ ادامه داد: اهداف ما در این طرح پایش تصادفات، افزایش رضایتمندی شهروندان، کاهش الودگی هوا و افزایش انضباط شهری است.موسوی پور گفت: مسئول سازی سازمان ها نیز یکی دیگر از اهداف ماست. البته در ابتدا می خواهیم خود موتورسوار احساس مسئولیت نسبت به خودش، خانوادش و جامعه احساس کند.
وی افزود: ما در دین طرح از خودمان شروع کردیم. به تماممسئولان اعلام کردیم هیچکسی حق ندارد موتورسواری را بدون کلاه ایمنی در اداره راه بدهد. من امیدوارم این مسئله در تمام ارگانها رعایت شود زیرا این موتورسواران مبدا و مقصد دارند و قطعا اگر مسئولان اهمیت قائل شوند جان کارکنان خود را حفظ می کنند. مادران همسران و خواهران میتوانند در خانواده نقش پررنگی داشته باشند و به موتورسواران خانواده خود کلاه ایمنی هدیه بدهند و این فرهنگ را ایجاد کنند.
موسوی پور گفت: راهکارهای انضباط بخشی به موتورسیکلت سواران زیاد است از توقیف شش ماهه تا توقیف مدارک برای آموزش و استفاده از کفی ها، طرح موتوریار در گذشته اجرا شده است که کافی نبوده و مثلا در طرح موتوریار ۶۵ هزار موتورسیکلت توقیف شدند.رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: ما از ۲۱ راهکار، به ۱۰ راهکار رسیدیم و قصد داریم ۱۰ طرح را اجرا کنیم که به انضباط بخشی تبدیل شود. این طرح بخشهای مختلفی دارد. ما نمی توانیم حضور مامور و کفی را حذف میکنیم اما باید فرهنگ سازی نیز در کنار آن انجام شود.
موسویپور گفت: ما دنبال این هستیم که از تجهیزات جدید استفاده کنیم و کنترل برخط موتورسواران اجرایی نشود و در آینده نزدیک امیدواریم این طرح عملی شود. برای این اقدام باید جیپ در بدنه موتورسیکلت ها جاساز شود و این چنین در لحظه می توان تخلفات را رصد کرد. برای این کار وزارت صمت و کارخانه های ساخت موتورسیکلت با ما همکاری کنند.وی با اشاره به بخشهایی از طرح ۱۰ که هنوز اجرا نشده افزود: موتوربرخط و ایجاد واحد ویژه برخورو با تخلفات موتورسیکلتها هنوز اجرایی نشده اما در دستورکار قرار دارد.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: اقدامات مهندسی نیز در حال انجام است. در بحث مهندسی ترافیک، ۱۹ محل توقفگاه موتورسیکلت و ۲۶ محل ورود به خط ویژه ایجاد شد، در ۶۲ محل در پیاده روها اقدامات فنی انجام شد تا موتورسیکلتها نتوانند تردد کنند. همچنین ۵۵ محل رفع نقطه حادثهساز شدند. ۱۴۲ محل اشکارسازی، پنج پل نورپردازی شده، ۶۵ محل در جناغی ها اشکار سازی شده و ۱۲۹۰ تابلو نصب شده است.
موسوی پور با اشاره به میزان جریمههای امسال گفت: ۷۱۵ هزارو ۱۷۸ مورد در طول چهار ماهه امسال اعمال قانون صورت گرفته است. ۳۹هزار و ۶۴۹ دستگاه توقیف ساعتی شدند و ۳۳۲هزار دستگاه کاملا توقیف شدهاند. همچنین ۵۹ هزار و ۸۵۱ رفع اثر پوشش پلاک در محل صورت گرفت. در مجموع شش میلیون و ۶۰۰ هزار فقره اعمال قانون داشتیم که نسبت به سال گذشته ۷ درصد افزایش یافته است. ۳۱ هزار دستگاه نیز توقیف شده اند.
وی افزود: در ۱۵ محور طرح رفع اثر پوشش پلاک با پلیس اگاهی، شهرداری و راهور شروع کرده ایم. یعنی این اکیپ با تمام موتورسیکلت های پارک شده ضمن اعمال قانون، رفع اثر پلاک می کنند. همچنین اگر دستور قضایی داشته باشد توقیف و با کفی به پارکینگ منتقل می شود. در چهار ماهه امسال برای بیش از ۲۱هزار موتورسیکلت آشکار سازی پلاک انجام شده است.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه طرح ۱۰ تاکنون موفقیت آمیز بوده است اما استمرار نیز خواهد داشت؛ ادامه داد: در چهارماهه امسال، ۲۷ درصد فوتیان موتورسیکلت کاهش یافته است. در دو محور آیت الله سعیدی و خیابان ولیعصر بیشترین تصادفات ما رخ میداد که اخیرا میزان تصادفات این دو محور نیز کاهشی شده است.به گفته وی سال گذشته ۱۲۲ موتورسیکلت سوار و امسال ۸۹ نفر فوت کردند که نشان از کاهش آمار تلفات دارد اما در بررسی های همکاران من مشخص شد که به صورت میانگین تنها ۲۲ درصد از موتورسواران از کلاه ایمنی استفاده میکنند.
موسوی پور درباره راهپیمایی نیز اربعین اظهارکرد: من از ادارات، بیمهها، شرکتهای بخش خصوصی و خیرین درخواست میکنم در ۲۰۰۰ ایستگاه های صلواتی که در ۱۵ کیلومتر مسیر پیاده روی جاماندگان اربعین ساخته می شود، نذر فرهنگی داشته باشند و کلاه ایمنی استاندارد به افراد هدیه بدهند. همچنین از صداوسیما و رسانه ها نیز درخواست می کنم در دکورهای خود از کلاه ایمنی استفاده کنند تا این فرهنگ زودتر فراگیر شود.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: در بررسی تصادفات مشخص شد که ۵۸ درصد تصادفات در روز و و ۴۲ درصد تصادفات در شب ها و بیشتر در بزرگراه ها رخ داده است. پرحادثه ترین بزرگراه آزادگان است با ۹ درصد از فوتیان تصادفات در رتبه اول قرار دارد و ۷ درصد تصادفات فوتی در بزرگراه امام علی (ع) و چهار درصد نیز در بزرگراه امام رضا (ع) رخ می دهد. روزانه یک میلیون و 600 هزار خودرو از اطراف تهران وارد پایتخت می شوند و ۹۰۰ هزار خودرو خارج می شوند که باعث ترافیک بیشتر میشود و با کوچکترین خطایی ممکن است تصادفات رخ دهند.۴۵ تصادفات به خاطر عدم توجه به جلو است و در مرحله بعدی، سرعت غیرمجاز عامل بیشتر تصادفات است.موسوی پور گفت: در سال جاری ۵۴۳ هزار تخلفات شبانه رخ داده که ۱۹۰ هزار مورد تخلفات حادثه ساز بوده است.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: سوت جزئی از تجهیزات ما در پلیس راهور است و همه همکاران من مجددا از آن استفاده خواهند کرد. از قدیم ابزار کار پلیس مخصوصا پلیس راهنمایی و رانندگی، سوت بوده است و حتی در فیلم های قدیمی نیز مشاهده می کنید که پلیس در سرچهارراه ها از سوت استفاده می کند. وی افزود: این سوت، در کنترل و روان سازی به همکاران من که در خیابان ها مستقر هستند؛ کمک بسیاری میکند و در بیشتر کشورها نیز این مسئله رایج است.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: سوت از گذشته با پلیس بود، اما مدتی است که از آن استفاده نمی شد اما من به تمام همکارانم اعلام کرده اند که باید از سوت مجددا استفاده کنند.موسوی پور گفت: سوت، جزئی از لباس و تجهیزات ما در پلیس است و نباید آن را حذف کرد. استفاده از سوت به عنوان یک دستورالعمل داخلی عنوان کرده ایم و همه باید از آن استفاده کنند.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا رانندگان خودروی پلیس نیز اجازه جریمه کردن دارند یا خیر گفت: شهروندان باید دقت کنند که تنها همکاران من که لباس سفید پلیس راهنمایی و رانندگی بر تن دارند و اتیکت لباس آنها مشخص است؛ می توانند رانندگان را جریمه کنند و سایر افرادی که راننده یا سرباز هستند؛ نمیتوانند کسی را جریمه کنند. در صورت مشاهده اینگونه تخلف، شهروندان می توانند با تماس با شماره ۱۹۷،گزارش خود را ثبت کنند تا این تخلف توسط مسئولان مربوطه بررسی شود زیرا این مسئله کاملا قابل پیگری است.
رانندگان خودروی پلیس اجازه جریمه ندارند؛
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد که ۹۰ درصد موتورسیکلتها در تهران فرسوده است.
ثبت دیدگاه