سقوط ادامه دار بازار سرمایه!
۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۳
0
روزهای قرمزبورس؛ بازار بورس در سیزدهمین روز مردادماه با ریزش بیش از ۶۱ هزار واحد مواجه شد و شاخص کل به رقم دو میلیون و شش هزار و ۶۶۶ واحد رسید.

بازار سرمایه در اولین روز هفته همچون روزهای گذشته تحت تاثیر ریسک‌های سیستماتیک دچار افت شد. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با کاهش ۲.۹۸ درصد ریزش سنگینی را تجربه کرد؛ به طوری که ۶۱ هزار و ۷۰۵ واحد کاهش یافت و به رقم دو میلیون و شش هزار و ۶۶۶ واحد رسید.شاخص هم‌وزن نیز ۱۹ هزار و ۸۸۸ واحد افت کرد و در رقم ۶۳۷ هزار و ۸۵۹ واحد ایستاد.روز شنبه تحت تاثیر فشار عرضه ۳۳۴ سهم منفی و فقط ۳ سهم مثبت شدند. از ابتدای مرداد تا سیزدهم مردادماه فقط یک روز بازار سرمایه مثبت شده و در سایر روزها قرمزپوش بوده است.روز شنبه  ۳۶۹ هزار معامله در بورس انجام شد که ارزش آن به ۵۴۹۱ میلیارد تومان رسید.

در همین خصوص ،شایان آرانی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به افت شاخص کل بازار سرمایه و عوامل اثر گذار در ریزش اخیر بورس گفت: هر زمانی که فضای پیش رو و دورنمای آینده که شامل دورنمایی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است، در هر جای دنیا دچار ابهام، تلاتم و چالش باشد، جذابیت دارایی‌های فیزیکی مثل طلا، مسکن، خودرو و ارز و همچنین برخی کالاهای استراتژیک مثل نفت و انرژی برای سرمایه گذاری بیشتر می‌شود

وی ضمن تشریح علت خروج برخی از بازار سرمایه در شرایط ریزشی گفت: در طرف دیگر ارزش دارایی‌های مالی، مثل سهام شرکت‌ها و ارواق قرضه به علت تمایل برای تبدیل دارایی‌ها به منابع فیزیکی، کاهش پیدا می‌کند. بنابراین، هر زمانی که بحران سیاسی، چالش بین‌المللی، خطر جنگ، احتمال درگیری نظامی و حتی دعواهای سیاسی درونی احساس شود، طبیعتا بازارهای سرمایه و بورس با کاهش ارزش روبرو می‌شوند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: در حال حاضر و به دلیل وقایع سیاسی پیش آمده، ما شاهد یک فضای تلاتم در منطقه خاورمیانه هستیم و نه تنها کشور ما بلکه بازار بیشتر کشورهای منطقه را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است و طبیعتا بورس و بازار سرمایه در کشور ما نیز تحت تاثیر این موضوع قرار دارد. به عبارتی می‌توان ریزش شاخص بورس را از پیامدهای روانی این وقایع به حساب آورد که یک پدیده کوتاه مدت، زودگذر و موقتی است.

آرانی افزود: این افت شاخص ناشی از ساختار اقتصادی کشور نیست و پتانسیل بورس و بازار سرمایه کشور بسیار بالاتر از وضعیت موجود است، اما به دلیل دولتی بودن برخی از شرکت‌های بورسی و همچنین سایه روانی بحران سیاسی پیش آمده شاهد کاهش و زیرش در شاخص کل بورس هستیم که یک پدیده کوتاه مدت روانی هم در داخل کشور و هم در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی است.

وی با اشاره به اثر و پیامد تنش‌های سیاسی در سطح جهانی گفت: بی شک شاخص بورس کشورهای دیگر مثل شاخص بورس لندن نیز تحت الشعاع این وقایع قرار گرفته است؛ چراکه در صورت وقوع تنش‌های بیشتر آنها نیز به صورت مستقیم و غیر مستقیم درگیر می‌شود.

امیر توپچی پور کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه نیز با اشاره به اینکه بازار بورس تنها دو روز پس‌از انتخابات رشد داشت و بعد از آن ریزشی شد گفت: رنگ سبزی که فردای انتخابات دولت چهاردهم در بازار بورس به چشم می‌خور صرفاً واکنش مثبتی به انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان دهمین رئیس جمهور کشور بود که به نوعی واکنش هیجانی هم به شمار می‌رود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه تاکید کرد: البته واکنش سبز بورس به انتخابات یک روند طبیعی است اما با انتخاب مسعود پزشکیان در متغیرهای کلان اقتصادی کشور هیچ‌گونه تغییری ایجاد نخواهد شد، زیرا اعضای کابینه اقتصادی وی تاکنون مشخص نشده است و از سوی دیگر حتی اگر اعضای کابینه اقتصادی دولت چهاردهم مشخص شود، تصمیمات اقتصادی دولت می‌تواند به بازار سرمایه جهت دهد.وی افزود: تا زمانی که نرخ بهره بالا باشد و قوانین در کشور بدون برنامه‌ریزی، هدف قبلی و بدون در نظر گرفتن منافع بازار ابلاغ شود، قطعاً نمی‌توان انتظار رشد و وضعیت مطلوبی را در این بازار داشت.

توپچی پور با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که کنترل‌تورم باید الویت دولت چهاردهم باشد، تصریح کرد: دولت چهاردهم برای کنترل تورم مجبور است که نرخ بهره را بالا نگه دارد که اجرای این روند موجب می‌شود بازار سرمایه وضعیت قابل قبولی نداشته باشد و از سوی دیگر با توجه به ترور شهید اسماعیل هنیه ناآرامی‌هایی در بازار ایجاد شده است.

تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: در پی ناآرامی‌های ایجاد شده، بازار سرمایه در انتظار واکنش ایران به حملات رژیم صهیونیستی است؛ بنابراین بازار سرمایه دچار تلاطم شده و متأسفانه از سوی دیگر سازمان بورس هم در راستای جلوگیری از این آسیب‌ها اقداماتی انجام نمی‌دهد.

وی در پایان گفت: از فردا روز ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران انتظار می‌رفت، سازمان بورس دامنه را به صورت موقت محدود کند، زیرا در حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور شهید دامنه بورس به ۲ درصد محدود شد که سازمان بورس می‌توانست در این موقعیت هم چنین عملکردی را اجرا کند تا بورس به صورت هیجانی ریزش نکند.

همچنین در هفته ای که گذشت، رئیس صندوق توسعه ملی با اشاره به نتایج دستور معاون اول رئیس جمهور دولت چهاردهم برای حمایت از بورس، از واریز ۱۰۰ میلیارد تومان به بازار سرمایه خبر داد و گفت: ۵۰۰ میلیارد تومان شنبه و ۱۷۰۰ میلیارد تومان دیگر هم به زودی واریز می‌شود.

بهراد موسوی کارشناس بازار سرمایه در این خصوص اظهار کرد: واریز مبالغی از صندوق توسعه ملی به بورس، مُسکن های موقت و کوتاه مدت است.وی با اشاره به اینکه واریز این مبالغ باعث می‌شود که برای مدت زمانی کوتاه روند بازار سرمایه ثابت شود، افزود: واریز این مبالغ براساس قول هایی است که از قبل داده شده بود.موسوی با بیان اینکه میزان ریسک‌های سیستماتیک طی ماه‌های اخیر افزایش داشته و این ریسک‌ها بر نوسانات بازار سرمایه تاثیر می‌گذارد، یادآور شد: باید ببینیم تیم اقتصادی دولت چهاردهم چه برنامه ای برای بهبود وضعیت بورس به ویژه افزایش اقبال مردم دارند.

به گفته این کارشناس بورس، لازمه بهبود وضعیت بازار سرمایه افزایش اقبال مردم است و تیم اقتصادی برای اجرای این مهم، لازم است شرایطی را برای پیش‌بینی‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری فراهم کند.وی تاکید کرد: با حذف دستورالعمل‌های نادرست و جلوگیری از بی‌برنامه‌ای بودن دولت، شاید بتوان اقبال مردم به سرمایه‌گذاری در بازار بورس را افزایش داد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.