رئیس کل سازمان نظام پزشکی: قرارداد بیمه ها با پزشکان قرون وسطایی و ناعادلانه است
۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۵
0
رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به تاخیر در ابلاغ تعرفه‌ خدمات تشخیصی و درمانی سال ۱۴۰۳ گفت: اگر به دلیل تاخیر در ابلاغ تعرفه‌های خدمات سلامت، بی‌نظمی و آنارشی در ارائه خدمات سلامت رخ دهد، مقصر چه کسی خواهد بود؟

به گزارش اسرار، محمد رئیس‌زاده در نشست با رسانه ها اظهار داشت: در بحث آموزش، گسترش رشته‌های پزشکی، تربیت نیرو و رسیدن به مرز دانش پزشکی در دنیا اقدامات کم‌نظیری انجام شده است اما علی‌رغم اینکه باید به معضلات و نواقص جامعه پزشکی پرداخته شود، نباید بگذاریم روند پرافتخار و رو به رشد پزشکی دچار مشکل شود. نگرانی جدی ما برای سلامت کشور این است که در سایه ورود مداخلات غیرکارشناسی و هجمه‌های غیرواقعی، این روند معکوس و پزشکی ایران دچار عقب‌گرد شود. نگرانیم جامعه دچار نوعی ناسپاسی نسبت به کادر درمان شود.
وی افزود: طبق ماده 9 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه، تعیین تعرفه‌ها باید قبل از تصویب بودجه سال بعد و قبل از پایان هر سال انجام شود و شورای‌عالی بیمه سلامت باید تعرفه خدمات بهداشتی، درمانی و دارویی سال 1403 را بر اساس قیمت تمام شده تعیین کند و سپس وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه برای تصویب آن در هیئت دولت قبل از پایان سال جاری اقدام کند اما هنوز برای تعیین تعرفه‌های سال آینده هیچ اقدامی نشده است‌ و با تاخیر در پیشنهاد تعرفه‌ها مواجه هستیم.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: سال گذشته افزایش 40 درصدی تعرفه در شورای عالی بیمه سلامت تصویب شد اما سازمان برنامه و بودجه آن را به افزایش 25 درصدی کاهش داد.وی گفت: اگر به دلیل تاخیر در ابلاغ تعرفه‌های خدمات سلامت، بی‌نظمی و آنارشی در ارائه خدمات سلامت رخ دهد، مقصر چه کسی خواهد بود؟ مقصر و مسئول اصلی کج‌روی‌ها و ترویج برخی رفتارهای نادرست مالی در جامعه پزشکی دستگاه‌هایی هستند که خلاف قانون عمل می‌کنند.
وی درباره پیشنهاد سازمان نظام پزشکی برای افرایش تعرفه‌ها در سال آینده نیز گفت: ما پیشنهاد خود را به شورای عالی بیمه و برنامه و بودجه اعلام کرده‌ایم اما هنوز این تعرفه‌ها تعیین و تصویب نشده‌اند و بنابراین فعلاً صلاح نمی‌دانیم میزان پیشنهادی خود برای افزایش تعرفه را اعلام کنیم.
رئیس زاده خاطرنشان کرد: بیمه‌ها می‌گویند بر اساس بودجه‌ای که داریم بابت تعرفه‌های پزشکی پول پرداخت می‌کنیم و اصلا به این موضوع توجهی ندارند که با تعرفه‌های فعلی، اداره مطب صرفه اقتصادی برای پزشک ندارد در عین حال نیز می‌گویند که نباید هیچ تخلف مالی‌ای توسط پزشکان صورت بگیرد.
وی با بیان این‌که درخواست ما این است که جزء حرفه‌ای از جزء فنی جدا در نظر گرفته شود؛ گفت: هزینه خدمات پزشکی در ایران نسبت به هزینه این خدمات در منطقه و کشورهای جهان، حدود یک دوازدهم است. ویزیت پزشک عمومی 30 هزار تومان است اما از این میزان، 18 هزار تومان دستمزد به پزشک عمومی می‌رسد و مابقی بابت مالیات و بیمارستان پرداخت می‌شود. مسئولین پاسخ دهند که کدام خدمت در ایران هم اکنون با این نرخ ارائه می‌شود؟ در عین حال همین میزان دستمزد پایین نیز توسط بیمه‌ها با تأخیر چندماهه به پزشک پرداخت می‌‌شود.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: از سوی دیگر تعرفه بخش خصوصی در مناطق مختلف کشور یکسان است درحالی که هزینه‌ها یکسان نیست برای مثال تعرفه خدمات یک پزشک فوق تخصص در تهران و شهرستان‌ها یکسان است اما هزینه های سربار در مطب در تهران و شهرستان‌ها یکسان نیست و بنابراین قیمت تمام شده خدمات متفاوت است اما این مسائل در تعرفه گذاری لحاظ نمی‌شود.
رئیس‌زاده با بیان این‌که ادعای برخی افراد مبنی بر این که تعارض منافع مانع ارتقای ظرفیت پزشکی بوده موردتایید نیست؛ گفت: نگرانیم که در سایه مداخلات غیرکارشناسی برخی افراد، روند رو به رشد پزشکی در کشور معکوس شود؛ اگر در‌چند سال اینده با کمبود متخصص به دلیل این وضعیت تعرفه‌ها و درآمدها مواجه شویم و مجبور به اعزام بیماران به خارج از کشور برای انجام برخی جراحی‌ها شویم، شان مردم دچار خدشه می‌شود و اقتصاد کشور نیز آسیب می‌بیند در حالی که الان با درمان بیماران در داخل کشور، ذخایر ارزی حفظ می‌شود.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور با بیان این‌که تعرفه‌های پزشکی باید براساس قیمت تمام‌شده خدمات، تعیین شوند، در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که واقعی شدن تعرفه پزشکی با چالش عدم توانایی بیمه‌ها در پرداخت تعرفه پزشکان روبه‌رو است، اظهار کرد: ما عدم توانایی بیمه‌ها برای پرداخت تعرفه‌های واقعی و افزایش یافته بر اساس قیمت‌ تمام‌شده را قبول نداریم؛ معتقدیم که علت عدم افزایش تعرفه‌های پزشکی، کمبود بودجه در بیمه‌ها نیست بلکه تدابیر غلط، سوگرایی‌های بیهوده است.
وی افزود: مشکل عدم وضع تعرفه‌های واقعی برای خدمات سلامت، کمبود منابع مالی و بودجه نیست و ما با مدیریت نادرست و فشل منابع در بیمه‌ها روبه‌رو هستیم بنابراین نبود بودجه، آدرس غلط دادن است. در حال حاضر کمتر از 10 درصد بودجه نظام سلامت صرف تعرفه‌های پزشکی می‌شود. سایر پرداختی‌های حوزه سلامت بابت خدمات القایی و تجویز بی‌رویه دارو و تجهیزات غیرضروری صرف می‌شود و بیمه باید بر این موضوعات و تجویزهای بی‌رویه نظارت کند اما این کار را نمی‌کند و بهانه نبود بودجه برای افزایش تعرفه‌ها را مطرح می‌کند.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور با بیان این‌که ما اصرار داریم که جزء حرفه‌ای که دستمزد ارائه‌دهندگان خدمات و پزشکان است از جزء فنی جدا شود، تشریح کرد: حجم بسیار زیادی از تعرفه خدمات درمانی به جزء فنی اختصاص می‌یابد که مرتبط با هتلینگ و هزینه‌های مصرفی بیمار است و به دستمزد پزشک ربطی ندارد؛ این جزء فنی متناسب با تورم کشور و بالاتر از تورم نیز رشد داشته است. رشد تعرفه‌ها به طور میانگین در سال‌های اخیر نزدیک به 21 درصد بوده است و افزایش تعرفه‌ها از تورم که حدود 40 درصد است، عقب‌تر بوده است اما میانگین رشد جزء حرفه‌ای در 5 سال گذشته تنها 11 درصد بوده است.
وی ادامه داد: در واقع جزء حرفه‌ای قربانی جزء فنی تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی شده است و من نگرانم که نظام سلامت ما مانند کارواش‌ها اداره شود به این معنا که به دلیل پایین بودن دستمزد ارائه‌دهندگان خدمات، بیمارستان از عهده جزء فنی برنیاید و جزء حرفه‌ای را کاهش دهد تا دستمزد پزشک کاهش یابد و به دلیل این که بیمارستان پولی برای پرداخت به پزشک نداشته باشد؛ رابطه مالی بین پزشک و بیمار به طور مستقیم رخ بدهد.
رئیس‌زاده در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این‌که در صورت واقعی شدن تعرفه‌ها، با مشکل افزایش پرداخت از جیب مردم به دلیل عدم عقد قرارداد برخی پزشکان بخش خصوصی با بیمه‌ها مواجه خواهیم بود، در این صورت راهکار چیست؟ تصریح کرد: ما نگران مردم هستیم که می‌گوییم تعرفه‌ها باید واقعی شوند. در حال حاضر به دلیل آن که تعرفه‌ها واقعی نیست مردم مجبور می‌شوند که به برخی از پزشکان زیرمیزی بدهند که این موضوع باعث افزایش پرداخت از جیب مردم شده است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر، بیمه‌ها اعلام کرده‌اند که توانایی لجستیکی این که با همه مراکز و جامعه پزشکی قرارداد ببندد را ندارند و از سوی دیگر، قرارداد بستن پزشکان با بیمه، باید یک قرارداد دوسویه باشد اما در کشور ما، این قرارداد یک طرفه از سوی بیمه‌ها به پزشکان تحمیل می‌شود زیرا عدد تعرفه را بیمه مشخص می‌کند و در پرداخت تعرفه به پزشکان نیز تاخیر دارد و هیچ جریمه‌ای نیز بابت این تاخیر پرداخت نمی‌کند.
رئیس سازمان نظام پزشکی کشور تصریح کرد: در چنین شرایطی قانون وضع می‌شود که همه پزشکان باید با بیمه‌ها قرارداد ببندند در حالی که این قراردادها یک طرفه و قرون وسطایی و ناعادلانه است و این قانون وضع شده در حالی که قابلیت اجرایی ندارد. باید طرفین قرارداد و انتظارات آن‌ها دیده شده و قرارداد منعقد شود.
یوسف کاظمی رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در همین خصوص گفت: بیمه‌ها در هنگام عقد قرارداد با پزشکان، یک قرارداد یکطرفه را تعیین می‌کنند اما باید بگوییم که قرارداد بیمه که به مثابه قرارداد ترکمانچای است، شایسته اعضای جامعه پزشکی نیست. باید قرارداد مابین پزشکان و مراکز درمانی با بیمه‌ها، با نظارت سازمان نظام پزشکی منعقد شود. نباید قراردادی که صددرصد به نفع بیمه‌هاست به پزشکان الزام شود.
رئیس‌زاده اضافه کرد: سوءمدیریت وحشتناکی که در مدیریت هلدینگ‌های سازمان‌های بیمه‌ای داریم از دلایل کمبود بودجه بیمه‌هاست و بنابراین موضوعی مبنی بر عدم کشش بیمه‌ها برای افزایش تعرفه‌های پزشکی، مورد پذیرش ما نیست. نباید سوءمدیریت بیمه‌ها در حفظ منابع‌شان، از جیب پزشکان پرداخت شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.