دلار به کانال50 هزار تومان بازمی‌گردد؟
۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۲
0
تعقیب اخبار سیاسی از جمله الزامات فعالان بازار غیررسمی ارز است. چرا که با افزایش یا کاهش ریسک‌های سیاسی انتظارات تورمی بازار ارز نیز دچار نوسان شده و در نتیجه مسیرنرخ ارز تغییر می‌کند.

ترور رهبرحماس در بامداد روز چهارشنبه در پایتخت ایران به‌طور قطع بر روند بازار ارز کشور تاثیر خواهد گذاشت. اما تحلیلگران سناریوهای مختلفی را از این واکنش ارائه می‌دهند. برخی از این افراد ضمن اشاره به حوادث فروردین ماه معتقدند که تا زمان پاسخگویی ایران به اتفاق بامداد چهارشنبه، سطح ریسک‌های سیاسی در بازار افزایش یافته و روند شاخص‌های ارزی مثبت خواهد بود. اما بعد از پاسخگویی درصورت عدم تداوم یافتن مناقشات، ریسک‌های موجود در بازار به مرور تخلیه شده و شاخص‌ها به روند سابق خود بازمی‌گردند.
بانک مرکزی تقریبا در یک سال اخیر نشان داده که تمایلی جدی نسبت به کنترل نوسانات نرخ ارز دارد. شکل‌گیری بازه‌های ثبات قیمت متعدد در بازه زمانی ذکر شده خود گواهی بر این امر است. تمایل بانک مرکزی نسبت به کنترل نوسانات نرخ ارز در ماه گذشته موجب منفی شدن نرخ رشد 4 ماهه دلار نیز شد.
در همین ارتباط،یحیی آل‌اسحاق رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با اشاره به اینکه در یکسال گذشته حوادث متعددی را در حوزه های انتظارات تورمی، مسائل سیاسی، داخلی و خارجی داشته‌ایم، گفت: عده‌ای به دنبال سواستفاده از این حوادث در راستای منافع شخصی خود هستند تا نرخ ارز افزایش پیدا کند.
وی ادامه داد: وقایع در کشور دائما در حال رخ دادن است و سواستفاده کنندگان نیز به همان اندازه درحال فعالیت هستند و با اموال خود قمار می کنند و به چیزی جز سود خود فکر نمی‌کنند.رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق بیان کرد: این سواستفاده کنندگان یک گروه خاصی هستند و عامه مردم، فعالان اقتصادی، افرادی که به کمک ارز مواد اولیه کارخانه‌های خود را تامین می کنند، نباید به دنبال این مسائل باشند، چراکه نوسانات فعلی ارز ناشی از تحولات سیاسی زودگذر است و قرار نیست اوضاع به این شکل بماند.
آل اسحاق با بیان اینکه واقعیت‌های نرخ ارز همچون کالاهای دیگر مبتنی بر عرضه و تقاضای واقعی است، تصریح کرد: بانک مرکزی در دو سال گذشته توانسته بازار ارز را در نرخ مشخصی به درستی و متناسب با واقعیت ها مدیریت کند و افرادی که فعالیت واقعی در اقتصاد دارند به هیچ عنوان نباید تحت تاثیر این شرایط زودگذر سیاسی قرار بگیرند و باید سیاست های بانک مرکزی را در نظر بگیرند.
وی افزود: براساس آمار سازمان های بین‌المللی و همچنین گزارش‌های بانک مرکزی، شاخص‌های کلان اقتصادی در وضعیت مطلوبی قرار دارد، به عنوان مثال رشد پایه پولی از بالای 40 درصد به 21 درصد رسیده است و رشد نقدینگی نیز در کانال 25 درصد قرار دارد که علت آرامش فضای اقتصاد کشورمان همین واقعیت‌های حال حاضر کشور است.رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق تصریح کرد: سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل حجم نقدینگی، ناترازی‌های بانک‌ها، تامین ذخیره ارزی، ارتباط بانک‌ها با بانک مرکزی نسبت به گذشته مناسب بوده است و تغییرات منفی در مسائل اساسی نداریم.
حمیدرضا جیهانی پژوهشگر اقتصادی و بازارهای مالی نیز با اشاره به ترور شهید اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران اظهار کرد: فرصت‌طلبان و دلالان داخلی تلاش کردند تا با استفاده از شرایط امنیتی و احتمالات پاسخ مقتدرانه ایران، سوار بر موج تنش‌های سیاسی شده و با جوسازی در بازار غیررسمی ارز دستکاری کرده و مانند دفعات گذشته از مردم نوسان بگیرند.
جیهانی گفت: این اتفاقات همیشه در بازار ارز سابقه داشته و معمولاً متضرر اصلی افراد کم‌اطلاعی هستند که بازیچه این فضا می‌شوند. پس از شروع جنگ غزه و در ماه‌های اخیر این روند تشدید شده، ولی به‌دلیل مدیریت مسلط بانک مرکزی بر بازار غیررسمی و در پرتو تلاش‌های تیم فرزین در عرصه دیپلماسی بین‌المللی که منجر به افزایش ذخایر ارزی کشور شده‌است، این فعالیت‌های مخرب راه به‌جایی نبرده‌است.
این پژوهشگر اقتصادی با اشاره به اینکه تغییرات نرخ ارز در پی اتفاق ناگوار اخیر زودگذر بوده و قیمت‌ها به سطوح قبلی برمی‌گردد، افزود: عملیات قطعی خون‌خواهی جمهوری‌اسلامی ایران نیز با توجه به اقتدار نظامی منطقه‌ای کشور و اقتدار داخلی بانک مرکزی در بازار ارز تغییرات آن‌چنانی بر نرخ نخواهد گذاشت، همان‌طور که شاهد روند کاهشی نرخ ارز پس از عملیات وعده صادق در بازار غیررسمی بودیم و صرفاً افرادی که به‌صورت هیجانی وارد بازار ارز و طلا شده بودند، متضرر شدند!
وی گفت: فراموش نکنیم که شاخص‌های کلان اقتصادی نیز در وضعیت مطلوبی قرار دارد، به عنوان مثال بر اساس گزارش بانک مرکزی، میزان رشد پایه پولی از رقم‌های بالای ۴۰ درصد به ۲۰ درصد تا پایان اردیبهشت سال جاری رسیده است و میزان رشد نقدینگی نیز ۲۵ درصد است که نشان می‌دهد سیاست‌های بانک مرکزی در زمینه کنترل تورم موفقیت‌آمیز بوده که نقش مهمی در کنترل نرخ ارز داشته است.جیهانی تصریح کرد: باید گفت در کنار بهبود شاخص‌های مطرح شده، رشد اقتصادی ۵ درصدی را هم داشته‌ایم که این موضوع در کنار اجرای سیاست انقباضی بسیار مهم است و هم این موضوعات نشان از یک آینده خوب برای سپهر اقتصاد کشورمان است.
همچنین سید یوسف حسینی، عضو اتاق بازرگانی ایران معتقد است که اگر تنش و اتفاق تازه ای در منطقه رخ ندهد، نوسانات ارزی و سیر صعودی قیمت دلار طی هفته جاری فروکش خواهد کرد. سید یوسف حسینی با توجه به شهادت اسماعیل هنیه و نوسانات ارزی در روزهای اخیر اظهار داشت: با توجه به اتفاقات و تجربیات قبلی از تبعات تنش های داخلی و منطقه ای که باعث نوسانات ارزی در یکسال گذشته شده بود، این بار هم معتقدم شاهد یک موج هیجانی در بازار هستیم. مطمئنا اگر طی روزهای آتی تنش و اتفاق تازه ای در منطقه رخ ندهد، بازار ارز هم به آرامش خواهد رسید و قیمت دلار بازار آزاد دوباره زیر ۶۰ هزار تومان باز خواهد گشت.
وی افزود: همچنان معتقدم نوسانات ارزی اخیر مثل گذشته، یک حباب است؛ همانطوری که چندی پیش بعد از اتفاقات داخلی و در منطقه شاهد نوسانات قیمت ارز بودیم. بدیهی است چون صعود قیمت ارز هیچ دلیل اقتصادی و بنیادی ندارد و این نوسانات در اثر اتفاقات و اخبار سیاسی و امنیتی بوجود آمده، باز هم باید مثل ماه‌های گذشته منتظر فروکش کردن قیمت ارز باشیم.
عضو اتاق بازرگانی ایران خاطر نشان کرد: پیش بینی من از وضعیت بازار ارز طی روزهای آینده این است که اگر تنش تازه ای در منطقه رخ ندهد، از اواسط هفته شاهد فروکش کردن قیمت خواهیم بود. البته باز هم تاکید می کنم مشروط بر اینکه وضعیت به همین شکل باشد. قطعا در این صورت، نه تنها شاهد ثبات در بازار خواهیم بود، بلکه اصلا بعید نیست، قیمت دلار مثل تیرماه دوباره با روند کاهشی مواجه شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.