دردهای مزمن آموزش و پرورش و کار سخت دولت چهاردهم!
۰۱ تیر ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۹
3
در حالی که چیزی به برگزاری چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده، عضو شورای عالی آموزش و پرورش توصیه‌هایی از جنس آموزش و پرورش به رئیس دولت چهاردهم دارد و علاوه بر اینکه خواستار ارتقای جایگاه بزرگترین وزارتخانه کشور است، از دردهای این وزارتخانه و راه‌های علاجش گفت و از رئیس بعدی قوه مجریه خواست علاوه بر اجرای سند تحول بنیادین، عدالت آموزشی را نیز در سراسر کشور ساری و جاری کند.

مهدی نوید ادهم ، اولین و اصلی‌ترین نکته‌ای که رئیس جمهور آینده باید به آن توجه کند را ارتقای جایگاه آموزش و پرورش بدلیل نقش آن در فرایند تربیت نیروی انسانی و توسعه کشور دانست و اظهار کرد: رییس جمهور به عنوان مهمترین مقام اجرایی کشور باید اعلام کند نسبت به کیفیت آموزش و پرورش و ارتقایش چه دیدگاهی دارد و آیا به آن به عنوان نهادی موثر در فرآیند توسعه اعتقاد دارد؟ چرا که در این صورت باید برای ارتقای کیفیت این نهاد و بهبود آن برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کند؛ در غیر این صورت آموزش و پرورش در اولویتهای دوم، سوم و چهارم دولت آتی قرار خواهد داشت.
وی با بیان اینکه در مقام عمل، سیاستگذاری‌ها نشان داده آموزش و پرورش در اولویت اول هیچکدام از دولتها نبوده است تاکید کرد: به همین دلیل است که مشکلات وزارت آموزش و پرورش در طول زمان انباشته و برخی از آنها به دردهایی مزمن تبدیل شده‌اند که لازم است رئیس جمهور دولت چهاردهم با اشراف به این امر و برنامه‌ریزی، در پی درمان این درد باشد.دبیرکل سابق شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: روسای جمهور در طول این دهه‌ها همواره درگیر مسائل اجرایی روزمره و رفع مشکلات کشور بودند، حال آنکه نتایج سیاستگذاری در آموزش و پرورش دراز مدت است و معمولا در اولویتهای سوم و چهارم و پنجم برنامه دولتها قرار می‌گرفت که یکی از نمودهای عینی این قضیه حضور بسیار کمرنگ و یا عدم حضور روسای جمهور در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش علی رغم صراحت قانون و وظایف قانونی آنهاست. شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان مهمترین مرجع سیاستگذاری آموزش و پرورش دارای منزلت و جایگاه بالایی است اما این جایگاه را در اذهان روسای جمهور نداشته است؛ اولین انتظار من به عنوان جزئی از خانواده بزرگ آموزش و پرورش حضور رئیس جمهور در جلسات شورا و در نظر گرفتن جایگاهی والا برای آن است.
نویدادهم اشاره‌ای هم به سند تحول بنیادین داشت و عنوان کرد: نیمی از متخصصان و صاحبنظران کشور در پروسه طولانی ۴ و ۵ ساله سندی را تدوین کردند به نام سند توسعه آموزش و پرورش و یا سند تحول بنیادین که این سند پس از آنکه همه قوتها، ضعف‌ها، فرصتها و تهدیدها را احصاء کرد، برای برون رفت از مشکلات نیز راهکارهایی ارائه کرد؛ پیشنهاد می‌کنم رییس جمهور بعدی، وزیری برای وزارت آموزش و پرورش انتخاب کند که با شاخص‌های سند تحول آشنا و بدان باور و توان فکری و عملی برای اجرایی کردنش را داشته باشد.
وی ادامه داد: معتقدم وزیر دولت چهاردهم برنامه جدیدی ارائه ندهد بلکه همین سندبنیادین را عملیاتی کند. اگر سندتحول به درستی اجرا شود، بخش‌زیادی از مشکلات آموزش و پرورش رفع خواهد شد و بدین ترتیب آموزش و پرورشی در تراز نظام و آرمان‌ها و اهداف و شان مردم ایران خواهیم داشت. اگر آموزش و پرورش در جایگاه واقعی خود قرار گیرد، می‌تواند زمینه‌ساز تربیت شهروندانی خلاق و کارآفرین باشد و اینگونه است که با رفع مشکلات از بین‌النسلی شدن آن هم جلوگیری می‌شود.عضو شورای عالی آموزش و پرورش درباره‌ برقراری عدالت آموزشی گفت: عدالت را به چند بخش تقسیم می‌کنم؛ یکی از آنها عدالت سخت‌افزاری که بسیار پرهزینه است. آموزش و پرورش موفق شده بستر حضور دانش‌آموزان در هر سنی را در مدرسه فراهم کند و از این منظر آموزش و پرورش موفق شده عدالت را جاری کند اما از نظر کیفیت، عدالت برقرار نیست به طوریکه معلمان، فضا و ساختمان و امکاناتی که در شهرها فراهم شده، در مناطق روستایی و محروم بسیار کمرنگ‌تر است و این یعنی بی‌عدالتی؛ بنابراین می‌توان گفت عدالت کیفی در بخش‌های مختلف کشور یکسان فراهم نشده که این قابل تعقل است . نویدادهم در ادامه به مقایسه نمرات خردادماه دانش‌آموزان کشور پرداخت و در این خصوص هم گفت: می بینیم که بین استانها تفاوت معناداری وجود دارد و یا وقتی درصد قبولی‌های کنکور را می‌سنجیم هم می‌توانیم این تفاوت را ببینیم؛ یا حتی ۹۰ درصد پذیرفته شدگان المپیادها از چند شهر بزرگ هستند لذا آموزش و پرورشی باکیفیت که دانش‌آموزان بتوانند با هم به طور عادلانه رقابت کنند را نمی‌بینیم حال آنکه استعدادهای زیادی در مناطق مختلف کشور وجود دارند که شناسایی نشده‌اند و لازم است این امر نیز روی میز دولت بعدی قرار گیرد.
وی نیم‌نگاهی هم به بحث با کیفیت بودن آموزش‌های ارائه شده در مدارس غیردولتی داشت و اظهار کرد: بحث باکیفیت بودن تمامی مدارس غیردولتی و اینکه حتی برخی مدارس دولتی و غیردولتی را با هم مقایسه می‌کنند را قبول ندارم چرا که ما مدارس دولتی خوبی داریم که از بسیاری از مدارس غیردولتی جلوتر هستند و یا مدارس غیردولتی قابل توجهی داریم که در مقدمات مانده و عقب‌تر از مدارس دولتی هستند.عضو شورای عالی آموزش و پرورش افزود: در مقابل تعدادی از مدارس غیردولتی در یکسری از شهرهای بزرگ وجود دارد که با مکانیزم خاصی همچون معدل بالای ۱۸، دانش‌آموزان را جذب می‌کنند و کلاس‌های فوق‌العاده برگزار می‌کنند که قبولی زیادی هم در کنکور دارند؛ لذا هرچند قدردان مدارس غیردولتی هستیم اما این دیدگاه که همه مدارس غیردولتی از مدارس دولتی بهتر هستند را قبول ندارم. نوید ادهم در ادامه با اشاره به بحث رتبه‌بندی معلمان گفت: زمانی که ما در تدوین سند تحول بحث رتبه‌بندی را مطرح کردیم به هیچ وجه هدف صرفا تامین حقوق معلمان و افزایش آن نبود بلکه هدف انگیزه‌دادن به معلمان برای ارائه خدمات بهتر و ارتقای فعالیتهای آموزشی و تربیتی بود تا معلمی که بیشتر برای بچه‌ها وقت می‌گذاشت و با روش تدریس جدید کلاس داری می‌کرد و … رتبه برتری می‌یافت و اگر این افتاق می‌افتاد، گفته شد در حقوق هم تفاوتی دیده شود اما در عمل این گونه شد که برای افزایش حقوق معلمان از رتبه‌بندی استفاده شد بدون اینکه کیفیت کار را ارتقاء دهیم.
وی ادامه داد: معلمان با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند و دولت برای افزایش حقوق دنبال مکانیزمی بود لذا از نام و مکانیزم رتبه‌بندی که آماده بود استفاده کرد؛ هرچند افزایش حقوق فرهنگیان اقدامی خوب بود اما در عمل هدف سند تحول محقق نشد که امید می‌رود رتبه‌بندی در جایگاهی قرار گیرد که سند تحول انتظارش را دارد یعنی «ایجاد رقابتی سالم بین معلمان برای ارتقای کلاس درس و آموزش و پرورش».
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره محتوای کتاب‌های درسی عنوان کرد: اکثر کسانی که کتابهای آموزش و پرورش را نقد می‌کنند متاسفانه از آخرین تحولات محتوایی آموزش و پرورش بی‌اطلاع هستند و همان کتاب درسی را نقد می‌کنند که زمان تحصیل خودشان یا فرزندانشان با آن درگیر بودند اما باید گفت که خوشبختانه آموزش و پرورش از نظر محتوای برنامه درسی، تحولات جدی و خوبی در سال‌های اخیر طبق سند بوجود آورده است. مثلا آموزش مهارتهای زندگی وارد کتابهای درسی شده است و یا تلاش شده حافظه محوری افراطی از کتابهای درسی کنار برود که بدین منظور هم کتابهای کار و فناوری و تفکر و پژوهش را حتی در مقطع ابتدایی داریم .
وی با بیان اینکه یکی از اهداف سند و برنامه درسی ملی که بسیار مورد تاکید است بحث آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای و وسق دادن دانش آموزان به این سمت است، گفت: با سیاست سوق دادن بچه‌ها به سوی رشته‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای بسیار موافقم و احساس می‌کنم فضای اجتماعی و دانش خانواده‌ها برای اجرای این امر فراهم شده است؛ روزگاری بچه‌ها با معدل ۱۰ و ۱۱ هنرستان می‌رفتند اما الان شاهدیم با معدل بالا به این سمت می‌روند و این امیدبخش است انتظار می‌رود این سیاست توسط دولت چهاردهم نیز تداوم یابد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.