خطر بقای اتحادیه اروپا در دل غزه
۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۱
0

کشورهای اروپایی در جریان ۲ رای‌گیری اول در سازمان ملل درباره قطعنامه‌هایی که خواستار آتش‌بس بشردوستانه در غزه بودند یا درباره موضوع پذیرش کامل فلسطین در سازمان ملل متحد، چند دسته شدند. اگر اروپا تاکنون در اعمال نفوذ برای برقراری صلح موفق نبوده‌، به این دلیل است که نخواسته‌ از اهرم‌های قدرتمندی که در اختیار […]

کشورهای اروپایی در جریان ۲ رای‌گیری اول در سازمان ملل درباره قطعنامه‌هایی که خواستار آتش‌بس بشردوستانه در غزه بودند یا درباره موضوع پذیرش کامل فلسطین در سازمان ملل متحد، چند دسته شدند. اگر اروپا تاکنون در اعمال نفوذ برای برقراری صلح موفق نبوده‌، به این دلیل است که نخواسته‌ از اهرم‌های قدرتمندی که در اختیار دارد، در مواجهه با رژیم صهیونیستی استفاده کند. با این ناتوانی، هزاران نفر دیگر در فلسطین در خطر از دست دادن جان خود قرار می‌گیرند. اگر نتانیاهو به قتل عام ادامه دهد، صلح در سراسر منطقه به خطر می‌افتد با عواقب بالقوه فاجعه بار برای اروپا از نظر شکاف در جوامع اروپایی و هجوم پناهندگان به‌دنبال دارد. جدا از موقعیت منطقه‌ای اروپا، در واقع این جایگاه اروپا در جهان است که در فلسطین در خطر است.
نگرش ناسازگار اتحادیه اروپا در قبال غزه و استانداردهای دوگانه آشکاری که در رابطه با واکنش اروپا به حمله روسیه به اوکراین نشان می‌دهد، موقعیت آن را در جهان به میزان قابل توجهی تضعیف کرده است. این نه تنها در جهان اسلام، بلکه در آفریقای جنوب صحرا یعنی کشورهای واقع در مناطق جنوب صحرای بزرگ آفریقا و همچنین آمریکای لاتین؛ کشورهایی که بی‌اعتمادی به غرب در آن‌ها ریشه‌های عمیقی دارد، نمایان شده است.اروپا حتی در مورد تحریم شهرک‌نشینان افراطی در کرانه باختری یا واحدهای نظامی حامی آن‌ها، به رسمیت شناختن اینکه اسرائیل به قوانین بین‌المللی در غزه احترام نمی‌گذارد و یا تحویل سلاح به این رژیم از آمریکا عقب مانده است.
اگر اروپا تاکنون چنین ناتوان از اثرگذاری بر این درگیری ظاهر شده است، به این دلیل نیست که ابزار لازم را ندارد.جنگ غزه در شرایطی اتفاق می‌افتد که روابط بین اروپا و آنچه اکنون جهان جنوب نامیده میشود به سرعت رو به وخامت رفته است. همچنان بار استعمار و بدعهدی‌ها را به دوش اروپاست اما فراتر از آن، ظهور چین به ویژه در آفریقا، بسیاری از کشورها را تشویق کرده تا حضور و نفوذ اروپا را در منطقه خود محدود کنند.احساسات ضدغربی در منطقه ساحل آفریقا حمایت بی قید و شرط از دولت نتانیاهو سرانجام مردم جنوب جهانی را علیه غرب برانگیخت.آمریکا یک قاره است و آن‌ها فقط ۲ همسایه مستقیم دارند، کانادا و مکزیک. به نوعی آن‌ها می‌توانستند در مقابل بقیه جهان به تنهایی و انزوا عمل کنند. اتحادیه اروپا نمی‌تواند روابط خصمانه با همه همسایگان خود در آن سوی دریای مدیترانه در پیش بگیرد. در نهایت، اگر چنین دشمنی متبلور شود، بقای اتحادیه اروپا در خطر خواهد بود.به همین دلیل است که آینده اروپاست که در غزه در خطر است؛ آیا جهان خواهان یک اروپایی است که با همه همسایگان خود در شرق و جنوب و متحدان روسیه در درگیری است و یا اروپایی که آغوش آن به روی جهان، به‌ویژه برای همسایگانش در آن سوی دریای مدیترانه و جنوب صحرای آفریقا باز است؟ آینده جهان در قرن بیست و یکم کجا رقم خواهد خورد؟

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.