حرکت گام به گام به سمت حذف کنکور
۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۴
0
کنکور مُخل تربیت است؟ رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، با بیان اینکه طبق مواد سند تحول بنیادین و الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گام به گام به سمت حذف کامل کنکور پیش خواهیم رفت، گفت: همین حالا اگر دانش آموزان رشته انسانی ما که معدل خوبی دارند را به برخی کشورهای اروپایی و چین بفرستیم، شک نکنید که این دانش آموزان را برای رشته پزشکی جذب می‌کنند.

علی محبی درباره آماده‌شدن الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین توسط پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، با بیان اینکه کنکور مخل تربیت است، اظهار کرد: کنکور تربیت را به اسارت گرفته است و سند تحول بنیادین و الگوی تدوین شده مدرسه در تراز سند تحول بنیادین وارد قضیه کنکور نمی‌شود بلکه کسب شایستگی‌های پایه‌ای را مد نظر دارد.
وی با بیان اینکه طبق سند تحول بنیادین و الگوی تدوین شده مدرسه در تراز این سند، گام به گام جلو می‌رویم تا در آینده بتوانیم کنکور را به طور کامل حذف کنیم، ادامه داد: همین حالا ۵۰ درصد کنکور حذف شده است و این رقم برای سال آینده به ۶۰ درصد می‌رسد. دنیا را بررسی کنید که چند کشور شبیه ما کنکور برگزار می‌کنند؟.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ادامه داد: همین حالا اگر دانش آموزان رشته انسانی ما که معدل خوبی دارند را به برخی کشورهای اروپایی و چین بفرستیم، شک نکنید این دانش آموزان را برای رشته پزشکی جذب می‌کنند. این به ما می‌گوید که ارتباط بین دوره تعلیم و تربیت عمومی و رشته تحصیلی کنکوری مردود است و این چیزی است که ما اینجا خودمان درست کرده‌ایم.
محبی با بیان اینکه در حال حاضر حتی حرف جدی بین آموزش و پرورش و آموزش عالی در خصوص بازطراحی رشته‌های تحصیلی مطرح است، خبر داد: امسال سه درصد از رتبه‌های برتر کنکور از یکی از شهرستان‌های جنوب خراسان رضوی بود که شهرستانی دور افتاده است.
وی با تاکید بر اینکه در الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به دو مقوله تربیت و آموزش با هم توجه شده است خاطر نشان کرد: اگر مدرسه در تراز سند تحول را تعریف و بر روی آن برنامه ریزی کنیم طبیعتا بعد علمی و آموزشی مدارس ارتقاء پیدا می‌کند اما این به این معنا نیست که شما تمام بعد علمی و آموزشی را در کنکوری که همه می‌دانیم صرفا معطوف به حافظه و تکنیک تست زدن است، خلاصه کنیم. در حال حاضر حافظه قوی، بیشتر خواندن و تکنیک تست زدن، کنکور را رقم می‌زند.
به گفته رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، معیار و مبنای قضاوت در مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و خود سند تحول، کنکور نیست بلکه ملاک آن شایستگی‌هایی است که دانش آموز باید برای زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی کسب کند.محبی خاطر نشان کرد: تربیت شش ساحتی مد نظر الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و خود سند تحول بنیادین است. یکی از ساحات تربیت، تربیت علمی و فناوری است که بخشی از آن کنکور را پوشش می‌دهد اما ساحت علمی و فناوری به کنکور خلاصه نمی‌شود.
محبی در ادامه با بیان اینکه تدوین نقشه راه سند تحول بنیادین و آسیب شناسی طرح رتبه بندی معلمان از دیگر اقدامات ما بود. افزود: مرحله استقرار رتبه بندی معلمان انجام شد و مرحله بعد مرحله ارتقا رتبه بندی بود مرحله ارتقا رتبه بندی معلمان را با سه پژوهش انجام دادیم. دنیا را رصد کردیم و فرآیند و محتواها را آسیب شناسی کردیم. مشکلات قانون و آئین نامه را احصا کردیم.وی با اشاره به اینکه آئین نامه و شیوه نامه جدید رتبه بندی با ۱۰ چرخش اصلاحی تدوین شده است؛ گفت: در آئین نامه و شیوه نامه جدید رضایتمندی معلمان و ارتقا نظام تعلیم و تربیت به صورت همزمان دیده شده است.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با تاکید بر ضرورت راه اندازی سنجش ملی کیفیت یادگیری گفت: بررسی تطبیقی تنوع مدارس را در دستور کار داریم. بیش از ۲۰ نوع مدرسه داریم و معلوم نیست چقدر این تنوع مدارس درست و با عدالت آموزشی سازگار است؟
رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در آموزش و پرورش گفت: بازطراحی ساختار آموزش و پرورش بسیار ضروری است زیرا ساختار آموزش و پرورش ما شبیه هیچ کشوری در دنیا نیست. از یک جهت منحصر به فرد هستیم و این خوب است اما از جهت دیگر همین ساختار آموزش و پرورش ما منجر به عدم انسجام، موازی کاری، گستردگی و عدم پاسخگویی شده است.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از ناکارآمدی‌های نظام تعلیم و تربیت، ناشی از همین ناهماهنگی ساختاری است؛ گفت: بر اساس برنامه هفتم توسعه، ساختار آموزش و پرورش باید بازطراحی شود. آموزش و پرورش در دنیا ساختار چابکی دارد و ناظر بسیاری از نهادهای دیگر است. در برخی کشورها حتی وزارت علوم یا بخش آموزشی وزارت بهداشت کشورها زیر نظر وزارت آموزش و پرورش هستند یا در خیلی از کشورها وزیر آموزش و پرورش، معاون نخست وزیر است.
محبی تحقق سرانه پژوهشی برای معلمان و دانش آموزان، استقرار مدیریت یک پارچه و نه جزیره‌ای امور پژوهشی و ارتقا ساختار و جایگاه پژوهش در آموزش و پرورش را از جمله درخواست‌های پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش عنوان کرد .وی با اشاره به ضرورت تدوین الگو مدرسه تراز در سند تحول بنیادین گفت: این الگو توسط پژوهشگاه طراحی شده و به این می‌پردازد که مدرسه چه ابعاد، شاخص و استانداردی دارد. این الگو را تدوین و به صورت ۱۰۰ درصدی تحویل دادیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.