انصراف آرژانتین از عضویت در بریکس؛ مصلحت‌اندیشی یا ایدئولوژی‌گرایی؟
۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۴
0
ماهیت سیال تحولات بین‌المللی در تازه‌ترین مورد و البته در روندی قابل پیش‌بینی، به شکل منتفی شدن عضویت آرژانتین در بلوک «بریکس» خود را نشان داد و در چارچوب تغییر شدید در جهت‌گیری سیاست خارجی ایدئولوژیک‌محور دولت راست افراطی آرژانتین به سمت بسط روابط با آمریکا قابل تحلیل است.

به گزارش اسرار، مانوئل آدورنی (Manuel Adorni) سخنگوی ریاست جمهوری آرژانتین جمعه گذشته (۲۹ دسامبر/ هشتم دی ماه) گزارش داد، دولت این کشور به ریاست جمهوری خاویر میلِی (Javier Milei) سیاستمدار لیبرال تندرو انصراف خود از پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان موسوم به بریکس را با ارسال نامه‌هایی به کشورهای عضو این بلوک اعلام کرد.
در نامه امضا شده توسط خاویر میلی عنوان شده است که «در حال حاضر، پیوستن جمهوری آرژانتین به بریکس به عنوان عضو کامل از یکم ژانویه ۲۰۲۴ (۱۱ دی)، مناسب تلقی نمی‌شود».
وی در نامه‌های رسمی ارسال شده، تصمیم خود را اینطور توجیه کرد که: نقشه سیاست خارجی دولتی که من چند روزی ریاست آن را بر عهده دارم، از بسیاری جهات با دولت قبلی متفاوت است.
پیشینه
رئیس‌جمهوری راستگرای افراطی آرژانتین از پیوستن به بلوک بریکس (متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) در شرایطی انصراف داد که رسیدن به این مرحله، نتیجه مسیر پیچیده دیدارهای سیاسی، تقویت روابط و اشتراک‌گذاری اهداف و چالش‌های آرژانتین و سران مختلف بریکس بود.
ابراز علاقه‌مندی اولیه این کشور برای عضویت در این بلوک، در سال ۲۰۱۵ آغاز شد؛ زمانی که کریستینا کرچنر رئیس‌جمهوری وقت، پیشنهادی مبنی بر گسترش بریکس را ارائه کرد. این کشور در دهمین اجلاس سران بریکس در سال ۲۰۱۸ نقش مهمی ایفا کرد و در مقام رئیس گروه ۲۰ و به عنوان عضوی از اتحادیه مرکوسور عمل کرد.
سپس در ژوئن ۲۰۲۲، آلبرتو فرناندس به دعوت چین در اجلاس سران بریکس شرکت کرد. در این نشست سیاسی، آرژانتین با دریافت حمایت رسمی از سوی پکن، بار دیگر قصد خود برای پیوستن به بریکس را رسمی کرد. روسیه نیز حمایت خود را اعلام کرد.
با این فشار چین و روسیه، روابط آرژانتین با هند نیز در چارچوب نشست G۷ در آلمان، رویدادی که بوئنوس آیرس به عنوان کشور مهمان در آن شرکت کرد، تقویت شد. پس از این رویداد، یک نشست دوجانبه در آرژانتین با سوبرامانیام جایشانکار وزیر امور خارجه هند برگزار شد و موضع دهلی نو به نفع الحاق آرژانتین به بریکس اعلام شد.
الحاق آرژانتین به گروه کشورهای بریکس سرانجام در اجلاس ژوهانسبورگ (آفریقای جنوبی) در اوت گذشته (مرداد- شهریور) و در دولت سابق به ریاست جمهوری آلبرتو فرناندز تصمیم‌گیری شد.
در اجلاس ژوهانسبورگ، بریکس با دعوت از شش عضو جدید، که علاوه بر آرژانتین شامل مصر، اتیوپی، عربستان سعودی، ایران و امارات متحده عربی می‌شود، گسترش این گروه را (که ۲۴ درصد تولید ناخالص داخلی و ۴۲ درصد جمعیت جهان را شامل می‌شود) اعلام کرد. آرژانتین که در سپتامبر ۲۰۲۲ به طور رسمی، درخواست پیوستن به این بلوک را ارائه داده بود، قرار بود از ژانویه ۲۰۲۴ به عضویت کامل بریکس در آید.

وزارت امور خارجه آرژانتین در دوره دولت قبلی اعلام کرد: بریکس بیش از ۴۲ درصد از جمعیت جهان، ۳۰ درصد از قلمرو جهان، ۲۳ درصد تولید ناخالص داخلی و ۱۸ درصد تجارت جهانی را تشکیل می‌دهد. اگر این اعضای جدید بپیوندند، این بلوک ۳۱.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهد.

با وجود تمایل جدی دولت پیشین آرژانتین و دعوت رسمی از سوی بریکس، مسئله پیوستن به این بلوک از جمله موضوعات بحث‌برانگیز در دوره انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۳ و بین نامزدهای اصلی اپوزیسیون بود. خاویر میلی در همان زمان اطمینان داد که در صورت پیروزی در انتخابات، با کشورهایی که توسط جریان چپگرا اداره می‌شوند، معامله نخواهد کرد؛ معامله با «کمونیست‌هایی که به آن‌ها احترام نمی‌گذارند».

آلبرتو فرناندس در دفاع از این اقدام اعلام کرد که «سیاست خارجی، ایدئولوژی ندارد» و پیوستن به این بلوک «سناریوی جدیدی را برای آرژانتین» در بحبوحه بحران اقتصادی جدی گریبانگیر این کشور رقم می‌زند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.