وزیر صمت در آخرین اظهارنظر درباره خودروهای برقی از تسهیل شرایط واردات این نوع از خودروها خبر داده است. این خبر در حالی منتشر شده که برقیسازی ناوگان حمل و نقل کشور با چندین ابهام روبهروست، از جمله اینکه در صورتی که این خودروها از مسیر واردات تامین شود قیمت آنها بالاتر از یک میلیارد تومان خواهد شد و با پرداخت چنین رقمی گزینههای جذابتری نسبت به خودروهای برقی در کشور وجود دارد. موضوع دیگر آن است که زیرساخت لازم برای تامین انرژی و تعمیرات موردنیاز انواع این گونه خودروها که باتریهای آنها از نوع لیتیومیون است، وجود ندارد و در همین حال خودروهای برقی در کشور به تولید انبوه نرسیده است و شواهد حاکی از آن نیست که این اتفاق به زودی رخ دهد.این شرایط حاکی از آن است که برقیسازی حمل و نقل در ایران ملزم به وجود پیشنیازهاییست که تا ایجاد آنها راه درازی در پیش است.مرتضی مصطفوی، کارشناس صنعت خودرو درباره تولید و واردات خودروهای برقی اظهار کرد: اساس این کار حرکت درستی است و طرح موضوع برقیسازی، سطح خودروسازی را در کشور ارتقا داده اما موضوع این است که برقیسازی حمل و نقل در ایران به عنوان یک طرح نیاز به برنامهریزی و مجری توانمند برای اجرای برنامه دارد و اگر این دو امر محقق نشود، هر قدر هم طرح پیشرفته باشد در نطفه خفه میشود.وی افزود: در ایران پیش از این هم طرحهای خودروسازی مطرح شده بود اما صنعت خودروسازی ایران از ساخت خودرو به مونتاژکاری قطعات خودرو از یک کشور خاص تغییر مسیر داد زیرا برنامه و مجری توانمند برای اجرای برنامههای مرتبط با این طرح نبود، این رویه اگر در مورد خودروهای برقی هم تکرار شود در این خودروها نیز کار به واردات و یا مونتاژکاری ختم میشود.مصطفوی ادامه داد: در ایران خودروسازی صنعتی دولتی است و در خودروسازی دولتی صنعت تبدیل به ابزاری برای تعمیق نفوذ سیاسی و رویکرد توسعه صنعتی از اولویت خارج میشود و دولتمردان شرکتهای خودروساز کشور را یک بنگاه سیاسی میدانند نه یک بنگاه اقتصادی.وی تصریح کرد: خودروساز خصوصی به فکر سود و توسعه است و میتواند در اجرای طرح برقیسازی صنعت خودرو در کشور توانمندانه عمل کند. این کارشناس ادامه داد: مساله دیگر آن است در صنعت خودروسازی ایران همه نهادهای حاکمیتی در تلاش برای حکمرانی بر این صنعت هستند و در همین حال گاه تضاد منافع شدید درباره این صنعت دارند، این در حالی است که توسعه صنعت خودرو مبتنی بر فناوریهای روز دنیا نیاز به حکمرانی واحد دارد و حکمران واحد میتواند دیگر نهادهای دولتی و خصوصی را به همراهی برای تامین پیشنیازهای تولید در صنایع بالادست و پاییندست ملزم کند.مصطفوی در نهایت گفت: همین امر درباره واردات خودروهای برقی هم صادق است واردات میتواند مقدمهای بر تولید باشد اما شرایط تحقق همه اینها برنامهریزی و اجرای توانمندانه برنامه است.
ثبت دیدگاه