در استان مازندران 60 درصد اهداکنندگان ما اهداکننده مستمر هستند.
۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۶
0
مدیر کل انتقال خون مازندران خبر داد : مدیر کل انتقال خون مازندران گفت: پنجاهمین سالروز تاسیس سازمان انتقال خون ایران روز ملی اهدای خون را گرامی میداریم.  انتقال خون یک سازمان علمی، آموزشی و فنی است و جزء حوزه های حیاتی نظام سلامت می باشد و خون سالم و کافی در اختیار بیمارستان ها و اتاق عمل قرار می دهد.  هیچ عمل جراحی  به خاطر کمبود خون کنسل نشد 
نویسنده : فایزه سلیمی

پایگاه خبری اسرار آنلاین : مدیر کل انتقال خون مازندران  با تاکید بر فرهنگ‌سازی برای حضور جوانان و بانوان برای امر اهدای خون، گفت: لازم است حضور مردم مستمر و روزانه باشد تا بتوانند در امر اهدای خون مشارکت کنند.

عبدالله محمدی‌فیروزجایی  در نشست با خبرنگاران  به مناسبت ۹ مرداد سالروز تاسیس سازمان انتقال خون  از کمک ۱۴ میلیارد تومانی خیرین برای خرید تجهیزات سازمان انتقال خون در استان خبر داد و اظهار کرد: رسانه‌ها کمک کنند تا خیرین در این مسیر قرار بگیرند.

وی با اشاره به اینکه استان پهناوری هستیم و مصرف خونی بالایی در استان داریم، تصریح کرد: ۶۰ درصد اهداکنندگان خون در استان مستمر هستند.

نیازهای سازمان انتقال خون به جامعه خیران استان منعکس شود، زمینه رفع مشکلات این سازمان فراهم می‌شود.

این مسئول با اعلام اینکه سردخانه‌های شهرهای آمل، تنکابن و چالوس فعال شده است، بیان کرد: سه سردخانه در مرکز استان توسط خیرین در حال ساخت است.

محمدی‌فیروزجایی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۶۶ هزار و ۹۸ نفر مراجعه‌کننده داشتیم که ۱۳۷ هزار و ۶۵۵ نفر موفق به اهدای خون شدند، ادامه داد: ۱۳۴ هزار و ۱۹۱ نفر آقایان و ۳ هزار و ۴۶۱ نفر خانم‌ها خون اهدا کردند که رشد اهدای خون نسبت به سال ۱401، ۲.۶۵ درصدی را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه ۸۲ هزار و ۱۹۲ نفر اهدای خون مستمر داشتیم، گفت: در سال گذشته ۳ هزار و ۴۶۱ نفر برای بار اول خون اهدا کردند.

مدیرکل انتقال خون مازندران از توزیع ۲۱۶ هزار واحد خون در سال گذشته بین مراکز درمانی استان خبر داد و اظهار کرد: در دهه اول محرم ۵ هزار و ۲۱۴ نفر به مراکز اهدای خون استان مراجعه کردند که از این تعداد ۴ هزار و ۲۹۱ نفر موفق به اهدای خون شدند.

این مسئول افزود: در تاسوعا و عاشورای امسال نیز یک هزار و ۱۸نفر  مازندرانی به مراکز اهدای خون و تیم های سیار مراجعه کردند که از این تعداد ۸۴۰ نفر خون اهدا کردند.

محمدی‌فیروزجایی با اشاره به اینکه در چهار ماهه نخست امسال ۵۷ هزار و ۲۳۸ نفر به مراکز انتقال خون استان مراجعه کرده و ۴۷ هزار و ۵۳۲ نفر موفق به اهدای خون شدند، خاطرنشان کرد: در این مدت ۵ هزار و ۷۶۶ نفر برای اولین‌بار خون اهدا کردند.

وی با اعلام اینکه به شدت دچار کمبود نیروی فنی و خدماتی هستیم، تصریح کرد: سه دستگاه ماشین سیار خون پاسخگوی نیاز کل استان نیست.

مدیرکل انتقال خون مازندران با اشاره به وجود ۴۷ مرکز درمانی و بیمارستان، جمعیت ۱۴ هزار نفری بیماران خاص مثل بیماران تالاسمی، سرطانی، هموفیلی و دیالیزی و سوانح و تصادفات جاده‌ای، گفت: از دانشگاه و مراکز درمانی کمک می‌خواهیم تا این بیماران را حمایت کنند.

این مسئول  با اشاره به این که  در حال حاضر ذخایر ۹ روزه خون در استان داریم، ادامه داد: از مهرماه تا اول فروردین دچار مشکل می شویم و به تمام گروه خونی نیاز داریم.

محمدی‌فیروزجایی گفت: جمعیت اهداکنندگان خون در حال پیر شدن هستند و نیاز است  جوانان و بانوان وارد عرصه اهدای خون شوند.

وی از کمک ۱۴ میلیارد تومانی خیران برای خرید تجهیزات سازمان انتقال خون در استان خبر داد و اظهار کرد: رسانه‌ها کمک کنند تا خیران در این مسیر قرار بگیرند.

مدیرکل انتقال خون مازندران تصریح کرد: سلامت خون اهدایی ضامن سلامت آحاد مردم است لذا هیچ امری نباید موضوع کیفیت خون‌های اهدایی را تحت‌الشعاع قرار دهد.

این مسئول ادامه داد: بسیاری از حجامت‌هایی که صورت می‌گیرد مجوز ندارند و نیاز است دستگاه‌های نظارتی همانند دانشگاه علوم پزشکی به این موضوع ورود کنند و افرادی که شرایط اهدای خون را ندارند به مراکز حجامت دارای مجوز مراجعه کنند.

محمدی‌فیروزجایی با توجه به نیاز مستمر و همیشگی بیماران به خون و فرآورده‌های خون سالم، از هم استانی‌های نوعدوست درخواست کرد به مراکز انتقال خون استان و تیم‌های سیار مراجعه کنند تا در تامین خون بیماران استان، انتقال خون را یاری کنند.

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.