خیز کشورهای دوست اسرائیل برای تحریم شهرک‌نشینان و سازمان‌های عامل شهرک‌سازی
۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۲
1
یک رسانه عبری از آمادگی برخی از کشورهای دوست با رژیم صهیونیستی از جمله آمریکا و برخی کشورهای اروپایی برای اعمال تحریم‌هایی علیه برخی مسؤولان و نهادهای اشغالگر عامل شهرک‌سازی‌ها خبر داد.

به گزارش اسرار، روزنامه عبری هاآرتص امروز سه‌شنبه به نقل از برخی مسؤولان و دیپلمات‌های رژیم صهیونیستی نوشت: «کشورهای دوست اسرائیل برای تشدید تحریم‌ها علیه برخی افراد و نهادهایی که در طرح شهرک‌سازی مشارکت دارند، آماده می‌شوند.»
این روزنامه عبری به نقل از یکی از مسؤولان ارشد این رژیم اشاره کرد: «تمام کشورهایی که در مورد پروژه شهرک‌سازی اقدام کردند، در حال برنامه‌ریزی برای در پیش گرفتن اقدامات دیگری هستند که خطرناک‌تر خواهند بود.»
همچنین هاآرتص نوشت: اتحادیه اروپا در صورتی که واشنگتن تحریم‌هایی را علیه اسموتریچ (وزیر دارایی رژیم صهیونیستی) و بن گویر (وزیر امنیت داخلی این رژیم) اعمال کند، اقدام مشابهی را در پیش خواهد گرفت.برخی مسؤولان رژیم صهیونیستی پیش‌بینی می‌کنند تمامی کشورهایی که تحریم‌هایی را علیه شهرک‌نشین‌ها اعمال کردند از جمله آمریکا، انگلیس، فرانسه، کانادا، اتحادیه اروپا و نیز دیگر کشورهایی که هنوز تحریم‌هایی را اعمال نکردند، در پی صدور حکم روز جمعه دادگاه بین‌المللی دادگستری که در آن تاکید شد که اشغال کرانه باختری ناقض قوانین بین‌المللی است و تل‌آویو باید در اسرع وقت به آن پایان دهد، تحریم‌های جدیدی اعمال خواهند کرد.
این مسؤولان رژیم صهیونیستی تحریم‌های جدید را به اقدامات و اظهارات بتسلئیل اسموترچ، وزیر دارایی این رژیم مرتبط دانستند که با طرح ادعای وجود شهرک‌هایی در برخی مناطق کرانه باختری اعلام کرد در راستای الحاق این مناطق به اراضی اشغالی تلاش می‌کند.
روزنامه عبری هاآرتص به نقل از یک مسؤول اسرائیلی که در نشست‌ها درباره تحریم‌های احتمالی حضور داشت، نوشت: تمام کشورهایی که در این راستا تلاش می‌کنند، در حال برنامه‌ریزی برای اقدامات دیگری هستند و دور آتی تحریم‌ها بسیار سخت‌تر از دور قبلی خواهد بود.
یک مسؤول آمریکایی نیز درباره احتمال اعمال تحریم‌هایی علیه اسموتریچ و بن گویر به هاآرتص گفت: هنوز در این خصوص تصمیمی گرفته نشده اما این مساله در وزارتخانه‌های مربوطه آمریکا در دست بررسی است، پیش از این کاخ سفید با این ایده کاملا مخالف بود اما امروز برخی مسؤولان با نفوذ در دولت آمریکا اظهارات متفاوتی در این خصوص دارند. اداره تحریم‌ها در دفتر امور خارجه اتحادیه اروپا نیز با ارسال پیامی برای «ایتای مک» وکیل مدافع صهیونیست اعلام کرد اتحادیه در حال بررسی اطلاعات مربوط به ۲ مسؤول اسرائیلی عالی رتبه است اما به اسامی آنها اشاره نکرد.
هاآرتص به نقل از یک دیپلمات اروپایی نوشت در صورتی که آمریکا اسموترش و بن گویر را تحریم کند، اتحادیه اروپا در اتخاذ اقدام مشابه هرگز تعلل نخواهد کرد. اتحادیه اروپا به تازگی موسسه صهیونیستی «تساو۹» را که نیروهایش مسیر کاروان‌های حامل کمک‌های بشردوستانه برای ورود به غزه را مسدود کردند، مورد تحریم قرار داد.
دیوید لمی، وزیر خارجه انگلیس در سفر هفته گذشته‌اش به اراضی اشغالی هشدار داد، اقداماتی که اسموتریچ در کرانه باختری در پیش گرفته، روند حرکت به سمت اعمال تحریم‌هایی علیه شهرک‌نشین‌ها و موسسه‌های شهرک‌سازی را تقویت خواهد کرد و تحریم‌هایی که بر ۲ سازمان صهیونیستی «تساو۹» و «لیهاوا» اعمال شدند، تنها نقطه شروع بودند.

این روزنامه عبری در ادامه نوشت احزاب راست پیش‌بینی می‌کنند پس از افزوده شدن سازمان «امانا» به لیست تحریم‌های دولت کانادا، تحریم‌ها شامل حال این سازمان که در زمینه شهرک‌سازی فعالیت دارد، نیز خواهد شد. همچنین پیش‌بینی می‌شود تحریم‌هایی علیه موسسه شهرک‌سازی «ریگاویم» اعمال شود.

هاآرتص به نقل از یک دیپلمات اروپایی نوشت: هنوز در خصوص این سازمان تصمیمی گرفته نشده، ما تا یک سال پیش گمان نمی‌کردیم این مورد را هم بررسی خواهیم کرد اما امروز در حال بررسی آن هستیم، یک تغییر واقعی رخ داده و اسرائیل به اندازه کافی به آن توجه نمی‌کند.

در این باره یوشیماسا هایاشی، دبیر کابینه ژاپن امروز اظهار کرد: ژاپن تحریم دارایی‌های چهار شهرک‌نشین صهیونیست را به دلیل مشارکتشان در اقدامات خشونت‌آمیز علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری اعمال کرد.

هاآرتص در پایان نیز نوشت کابینه اسرائیل امیدوار است با پیروزی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در انتخابات نوامبر آتی، بیشتر و چه بسا تمامی تحریم‌های اعمال شده از سوی دولت بایدن علیه اعضای احزاب راست این کابینه لغو شوند، اما انتظار نمی‌رود چنین تصمیمی بر تحریم‌های اعمال شده از سوی انگلیس و کشورهای اتحادیه اروپا تاثیر بگذارد.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.