۷ چالش حوزه نوشت‌افزار / کم‌کاری وزارت فرهنگ و صدا و سیما
۲۰ آبان ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰
2
نوشت‌افزار بخشی از صنایع خلاق فرهنگی محسوب می‌شود که علاوه بر ابعاد صنعتی و تجاری، ابعاد فرهنگی هم دارد. با این وجود همچنان بازار مملو از شخصیت‌های غیر ایرانی است و نهادهای موثر در فرهنگسازی از جمله وزارت فرهنگ و سازمان صدا و سیما نتوانستند آنچنان که شایسته است در جهت برطرف شدن چالش‌های فرهنگی اقدام کنند. هرچند نمی‌توان تمام مشکل را هم محدود به بعد فرهنگ دید و در سایر بخش‌ها نیز نیازمند توجه جدی هستیم.

به گزارش اسرار، باوجود گسترش ابزارهای دیجیتال هنوز هم نوشت‌افزار بخش قابل توجهی از نیاز اساسی جامعه‌ی حدودا ۲۰ میلیون نفری دانش‌آموزان و دانشجویان است. نوشت‌افزار به عنوان یکی از زیرشاخه‌های راهبردی صنایع فرهنگی و خلاق، ارتباط تنگاتنگی با زندگی روزمره اغلب افراد بویژه کودکان و نوجوانان دارد. فارغ از این جمعیت، نمی‌توان از مصرف سایر گروه‌ها نیز چشم‌پوشی کرد. بازار داغ تقاضا برای نوشت‌افزار به گونه‌ای است که بر اساس آمارهای احصاء شده دانش‌آموزان ۸۷ درصد، کارمندان ادارات و سازمان‌ها ۱۰ درصد و دانشجویان ۳ درصد از مصرف نوشت‌افزار کشور را تشکیل می‌دهند.از طرفی علی‌رغم اینکه این آمار بالا از تقاضا، نشان‌دهنده وجود بازاری پویا برای این ابزارهای فرهنگی است، اما متاسفانه مانند سایر بخش‌های مرتبط با فرهنگ در این حوزه هم با مشکلات مشخصی مواجه هستیم و از آنجایی که سهم نوشت‌افزار از سبد خرید خانوار ایرانی حذف شدنی نیست باید به این مهم پرداخت.
دوگانه‌ای با عنوان «تولید داخلی با کاراکتر خارجی»
تغییر شرایط اقتصادی و افزایش قیمت دلار سبب کاهش سهم محصولات خارجی از بازار نوشت‌افزار شده است، چنانچه محمد یقینی _ مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت _ در این خصوص گفته است: «دیگر قاچاق وسیله‌ای مانند مداد به صرفه نیست چون تولید کننده درحال عرضه محصول با کیفیت خوبی است و قاچاق بیشتر متوجه محصولاتی است که یا در داخل تولید نمی‌شود یا کمتر تولید می‌شود.» با این وجود و علی‌رغم اینکه تولید داخل حدود ۶۰ درصد از سهم این بازار را به خود اختصاص داده است، اما هنوز هم استفاده از شخصیت‌های انیمیشن‌های خارجی در بازار غلبه دارد که این نشان‌دهنده مشکلات فرهنگی وابسته به این بازار است زیرا با وجود اینکه شرایط اقتصادی سبب شده استفاده از نوشت‌افزار خارجی برای گروه بزرگی از افراد مقرون به صرفه نباشد، اما همچنان در میان تولیدات داخلی هم شاهد استفاده از شخصیت‌های غیر ایرانی همچون باب‌اسفنجی، فروزن و… هستیم.از طرفی بررسی نحوه تقاضا برای کالاهای خارجی که معمولا به شکل قاچاقی وارد کشور می‌شوند، نشان می‌دهد که دهک‌های پایین‌تر جامعه در گروه متقاضیان نوشت‌افزار خارجی قرار نمی‌گیرند، اما نمی‌توان انتظار داشت همین گروه هم مشتری پر و پا قرص نوشت‌افزارهایی با نشان ایرانی باشند چراکه بازار از محصولاتی با سایر نشان‌ها اشباع شده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.