چرا بخش خصوصی وارد  آزادراه‌سازی نمی شود؟
۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۸
0
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در آزادراه سازی عقب‌ماندگی داریم، گفت تا زمانی که بازارهای جذاب و بی دردسر سفته بازی همچون سکه، طلا و غیره وجود دارد، بخش خصوصی تمایلی به حضور در طرح‌ها و پروژه‌های آزادراه‌سازی ندارد.

خیرالله خادمی در حاشیه هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته در محل مصلی تهران افزود: ۹۰ درصد جابه‌جایی بار و مسافر در کشور و همچنین ترانزیت از طریق جاده‌ای است، بر این اساس ساخت مسیرهای اصلی آزادراهی و توسعه آنها اولویت دارد.مطابق برنامه باید ۱۰ هزار کیلومتر آزادراه در کشور ساخته شود، اما اکنون جمع کل آزادراه‌های کشور تنها سه‌هزار کیلومتر است و یک‌هزار کیلومتر هم در دست احداث داریم.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در تشریح دلایل عقب‌ماندگی در این بخش و کندی پیشرفت، گفت: از آنجایی که دولت به مقوله ساخت آزادراه ورود نمی‌کند، این مهم باید با مشارکت بخش خصوصی اجرایی شود، اما بخش خصوصی نیز زمانی به این پروژه‌ها ورود می‌کند که از صرفه اقتصادی لازم برایش برخوردار باشد و تا زمانی که بازارهای جذاب و و سوددهی نظیر سکه، ارز، طلا و غیره وجود دارد ورود نمی‌کند.
خادمی تاکید کرد: بر این اساس نیازمند مشوق‌هایی همچون معافیت‌های مالیاتی و معافیت در مباحث سرمایه‌گذاری هستیم.وی بیان‌داشت: مطابق قانون بودجه سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، تا ۱۰ درصد بالای نرخ سود بانکی می‌توانیم سود قراردادهای آزادراهی را منعقد کنیم که یکی از مشوق‌ها در این بخش به شمار می‌رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه‌کرد: سرمایه‌گذار آزادراهی باید به پول و سود خود در این پروژه‌ها برسد و به این منظور باید عوارض آزادراهی اخذ شود.وی به اختلاف بسیار زیاد مبالغ عوارض آزادراهی در ایران و کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: این نرخ در ترکیه ۱۱ برابر ایران است، در حالی که عوارض آزادراهی نظیر تهران- اصفهان فقط ۲۵ هزار تومان است.
خادمی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم شبکه آزادراهی خوبی در کشور داشته باشیم، باید سرمایه‌گذار به تناسب سرمایه‌ای که وارد این پروژه ها می‌کند، به پول خود برسد.وی به آزادراه تهران- شمال اشاره کرد که از روز نخست بهره برداری تاکنون فقط یک کشته (آن هم با قصور خود آن شخص) داشته است که به معنای ایمنی در آزادراه هاست.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: در کشور ۳۷ هزار کیلومتر جاده شریانی داریم که باید چهارخطه شده و به آزادراه تبدیل شود، همچنین ۱۰ هزار کیلومتر توسعه خطوط ریلی در برنامه داریم که اکنون سه‌هزار کیلومتر آن در حال ساخت بوده و مطالعات ۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر دیگر آن نیز در حال انجام است.
وی خاطرنشان‌کرد: با توجه به رویکرد دولت سیزدهم در موضوع توسعه ارتباط با همسایگان، در زمینه‌های اتصال ریلی و جاده‌ای اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است و توافقات خوبی با کشورهای همسایه از جمله جمهوریآذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان، ترکیه، ارمنستان و روسیه در حال انجام است.
خادمی گفت: ارزش روز قراردادهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ۴۸۰ هزار میلیارد تومان است، پارسال ۲۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار از خزانه برای زیرساخت‌های کشور دریافت کردیم که از ابتدای امسال تاکنون نیز این رقم ۲۴ هزار میلیارد تومان بوده است.
خادمی با بیان اینکه از محل فروش نفت پنج میلیارد و ۹۰۰ میلیون یورو برای تکمیل کریدورهای ریلی در نظر گرفته شده است، گفت: طول این محورها ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر است که اگر تکمیل شود، ترانزیت بار کشور از ۵۰ میلیون تن به ۹۴ میلیون تن افزایش می‌یابد.وی با بیان اینکه زیرساخت‌های موجود حمل ونقل متناسب با تولید خودرو یا خدمات حمل‌ونقلی نیست، افزود: به‌ عنوان کشوری که می‌توانیم درآمد خوب و پایداری برای کشور از جنبه ترانزیتی داشته باشیم، زیرساخت‌های موجود هم برای داخل کشور و هم برای تراتزیت کم است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل اظهار داشت: با توجه به وضعیت جغرافیایی کشور ما، زمانی همه خطوط تجارت دنیا از ایران عبور می‌کرد، هم‌اکنو نیز نزدیک‌ترین، ایمن‌ترین و راحت‌ترین مسیرها از ایران می‌گذرد، اما باید کریدورهایمان را در مقایسه با کریدوهای دنیا تکمیل کنیم.وی اضافه‌کرد: امروزه در خاورمیانه رقابت کریدورهاست و چند کشور با هم قرارداد می‌بندند و برای آینده ترانزیتی خود کریدور می‌سازند. ما با توجه به موقعیتی که داریم، نیازی به تبلیغ نداریم و اگر کریدورها را بسازیم، صاحب بار از آن استفاده می‌کند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.