وزارت صمت  برای واردات خودرو تاعید فرصت دارد !
۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۲
0
دولت به افزایش قیمت خودرودامن زد ؛ آشفتگی بازار خودرو وافزایش روزانه قیمتها در نهایت وزیر صمت را به مجلس کشاند تا به سوالات نمایندگان درباره علت اجرا نشدن قانون واردات خودرو پاسخ دهد.

جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی ضمن طرح سوال خود از وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص این‌که چرا علی‌رغم گذشت یکسال از تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو واردات خودروهای نو تا این لحظه انجام نشده است؟ بیان کرد: اگر ما از ابتدای مجلس شورای اسلامی بر روی صنعت خودرو دست گذاشتیم قطعا به دنبال این بودیم که رضایتمندی مردم افزایش پیدا کند و اتفاقات خوبی را در این حوزه برای مردم رقم بزنیم. همیشه منافع مردم و نظام سرلوحه کار ما در مجلس بوده است اما این روا نبود که در این مدت که برای مردم قدم برداشتیم این همه مورد تهمت، توهین و افترا قرار گرفتیم.
نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما به چه حقی مردم را از حقوق اولیه خودشان محروم می‌کنیم، گفت: زمانی که با جوانان صحبت می‌کنیم آنها تنها یک ماشین با قیمت مناسب می‌خواهند که بروز باشد و بتوانند سوار آن باشند این چه قوانینی است که ما داریم؟ چرا اجازه نمی‌دهیم موتورهایی که جوانان دوست دارند وارد کشور شود.
این عضو کمیسیون امور داخلی اضافه کرد: سوال بنده از وزیر صنعت، معدن و تجارت این است که در ۱۹ ماهه‌ای که از تصویب قانون واردات خودرو می‌گذرد به مردم گزارش دهند که چه تعداد خودرو وارد کشور شده است و چه تعداد به دست مردم رسیده است و چه تعداد در حال ترخیص از گمرک است و چه تعداد ثبت سفارش شده است.رشیدی کوچی در ادامه خاطر نشان کرد: سوال بعدی بنده این است که چرا آیین‌نامه واردات خودروهای کار کرده که سه ماه است در هیات دولت به تصویب رسیده و شما نیز نگاه مثبتی به آن داشتید هنوز ابلاغ نشده است؟ از سوی دیگر چرا فرآیند قیمت‌گذاری و تعرفه‌گذاری خودروهای وارداتی اینقدر بالا است.
نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: یک خودروی ۱۷ هزار دلاری با تعرفه‌گذاری که دولت انجام می‌دهد با نرخ ۳۰ هزار دلار به دست مردم می‌رسد، لطفا پاسخ دهید آیا قرار نیست اصلاحی در تعرفه‌ها صورت گیرد؟
نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: ملت سال گذشته ۱۷۰ میلیون برای دریافت خودرو از یکی از خودروسازان داخلی پول ریختند اما امسال به آنها گفته شده که باید این پول را به ۳۰۰ میلیون برسانند تا خودروی خود را تحویل بگیرند. از وزیر صنعت، معدن و تجارت انتظار دارم که پاسخ دهند که دلایل افزایش قیمت خودروهای داخلی به ویژه خودروهای ایران خودرو و سایپا چیست؟
وی گفت: آقای وزیر صنعت، معدن و تجارت فرمودید صبر کنید؛ ما خیلی صبر کردیم ملت ایران همیشه صبوری کرده است شما مقدار تعجیل کنید.وی ادامه داد: چرا قیمت خودرو علی‌رغم تمام تصمیمات کاهشی نبوده است؟ همانطور که اشاره کردید عرضه قطره‌چکانی و تعرفه‌هایی که تعیین می‌شوند و اظهارنظرهایی که انجام می‌گیرد مستقیم بر روی قیمت خودرو تاثیر می‌گذارد. ما کی گفتیم که دولت برای واردات خودرو ارز تخصیص دهد؟ می‌گویند ما ارز نداریم. ما نگفتیم که دولت ارز را برای واردات خودرو تامین کند بلکه ما راه‌های مختلفی پیش‌روی دولت گذاشتیم تا ارز را برای واردات خودرو تامین کند.وی در ادامه تصریح کرد: با استفاده از منابع ارز خانگی می‌توان خودرو وارد کرد. ما هم انتقاد کردیم و هم راهکار گذاشتیم می‌گویند رشیدی کوچی به دنبال واردات ماشین‌های لوکس است هیچ کجای دنیا خودروی ۱۵ هزار دلاری لوکس نیست اما زمانی که تعرفه ۱۰۰ درصدی بر روی آن می‌بندیم قیمت خودرو به ۴۰ هزار دلار می‌رسد و در بازار آزاد نیز به ۸۰ هزار دلار می‌رسد. چرا تعرفه‌گذاری را اصلاح نمی‌کنید؟رشیدی کوچی ادامه داد: مردم ما سوار خودرویی می‌شوند که بی‌کیفیت بوده و مصرف بنزین آن بالا است. گفتیم که باید خودروهای با کیفیت که مصرف بنزین آنها پایین است وارد شود اکنون نیز به دلیل این ماشین‌های بی‌کیفیت به سمت واردات بنزین می‌رویم از سوی دیگر ما چه میزان برای مقابله با آلودگی هوا هزینه می‌کنیم. اگر یک دهم این هزینه را برای واردات خودروی برقی و هیبریدی اختصاص دهیم بهتر نیست؟وی در پایان گفت: آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده سه ماه است که تصویب شده است اما ابلاغ نمی‌شود. بنده از رئیس جمهور می‌خواهم که شخصا به موضوع واردات خودرو ورود پیدا کنند.عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت که جهت پاسخ به سوالات جلال رشیدی‌کوچی به‌عنوان نماینده منتخب سوال‌کنندگان و تعداد دیگری از نمایندگان مجلس پیرامون مسائل صنعت خودرودر جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شده بود از تصویب آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در صحن علنی مجلس و ابلاغ آن به و آرت صمت جهت اجرا، خبر داده و اعلام کرد که به‌زودی این آیین‌نامه توسط وزارت صمت جهت استحضار واردکنندگان ابلاغ خواهد شد.
وی در این رابطه، اظهار کرد: درباره واردات خودروهای کارکرده و مناطق ویژه اقتصادی آیین‌نامه در موعد مقرر توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین و به دولت ارسال شد؛ این آیین‌نامه پس از طی بررسی‌های کارشناسی در کمیسیون‌های تخصصی و صحن دولت در نهایت با اصلاحاتی تصویب شد و به زودی ابلاغ می‌شود.علی‌آبادی تاکید کرد: با ابلاغ آیین‌نامه مذکور، واردات خودروهای کارکرده به کشور نیز نظام پیدا خواهد کرد و دغدغه نمایندگان نیز رفع خواهد شد.
جلال رشیدی کوچی پس از استماع توضیحات وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: اگر بنده همین الان این سوال را به رای بگذارم قطعا نمایندگان با توجه به حساسیت این موضوع به وزیر کارت زرد می‌دهند اما از آنجا که آقای علی‌آبادی مدتی است که روی کار آمده و بنده شهادت می‌دهم که در این مدت برای واردات خودرو تلاش کردند مهلتی سه‌ماهه تا عید به وزارت صنعت، معدن و تجارت و دولت برای انجام واردات خودرو می‌دهم و سوال خود را به رای نمی‌گذارم.
در همین راستا ،لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: خودرو امروز کالایی اساسی، ضروری و مصرفی برای خانوار است نه کالایی لوکس و سرمایه‌ای. اما این کالا تبدیل به مهم‌ترین موضوع در صنایع کشور شده و بیش‌تر از دو سال است که مجلس و دولت درگیر آن هستند.وی افزود: میزان تقاضای کشور برای خودرو مشخص است، اما تولید از تقاضا بسیار کمتر است. این عدم تعادل به ایجاد بازار سیاه، رانت، دلالی و مافیا در بازار خودرو انجامید.
سیاهکلی ادامه داد: در پی بروز این مشکلات مجلس و دولت با همفکری دو قانون نوشتند، یکی قانون ساماندهی خودرو و دیگری قانون واردات خودروهای کارکرده زیر پنج سال؛ قانون واردات لایحه دولت و دوفوریتی بود و آیین‌نامه آن با همکاری مجلس نوشته شد و به تصویب دولت هم رسید اما این آیین‌نامه هنوز ابلاغ نشده است.قانون ساماندهی خودرو اجرا شد اما واردات خودروهای نو با توجه به اینکه دولت نتوانسته ارز لازم را تامین کند به کندی صورت می‌گیرد.
سیاهکلی خاطرنشان کرد: بازار خودرو از حالت تعادل خارج شده است. قیمت‌ خودرو نزولی بود اما به دلیل همکاری نکردن دولت قیمت خودرو سیر صعودی پیدا کرده تا جایی که حباب قیمت خودرو شکل گرفته است. از مردم می‌خواهیم دست نگه دارند و بورس‌بازی را در بازار خودرو رقم نزنند، واردات خودرو انجام می‌شود. امیدواریم امروز وزیر پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای داشته باشد در غیر این صورت به یقین مجلس کار نظارتی خود را با قدرت بیشتری پیش خواهد برد.
وی درباره منشا تامین ارز برای واردات خودرو گفت: برای واردات خودروهای کارکرده ارز منشا خارجی تعریف شد، بنابراین نیازی به تامین ارز از سوی دولت نیست. ضمن اینکه برای واردات 100 هزار تا 150 هزار خودرو 1.5 میلیارد تا 2 میلیارد دلار ارز نیاز است و این رقمی نیست که برای آن کشور به چالش کشیده شود و موجبات نارضایتی عمومی ایجاد شود.
سیاهلکی تصریح کرد: آلودگی هوایی که امروز گریبانگیر مردم شده ناشی از همین خودروهای مستعمل پرمصرف است. در کشور روزانه بیشتر از 100 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود، این بنزین را می‌توان لیتری 50 هزار تومان به خارج فروخت. دولتمردان باید بدانند که نمی‌توانند قانون را نادیده بگیرند، من برادرانه از دولت می‌خواهم که در مسیر اجرای قانون گام‌های جدی بردارد و اجازه ندهد مجلس در حالی که اکنون با دولت همکاری نزدیک دارد به تقابل با دولت برسد.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.