ناهنجاری‌های دهه ۷۰ به فوتبال ورودکرد/ نقش رسانه در تحریک تماشاگر
۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
0
یک جامعه شناس ورزش در تحلیل سازوکارهای لازم برای مدیریت هواداران فوتبال، به نقش رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: در برخی رسانه‌ها واژگانی به کار برده می‌شوند که سرشار از خشونت و نظام‌گری هستند.

به گزارش اسرار، نیم فصل اول لیگ برتر فوتبال کشورمان در حالی به پایان رسید که در بسیاری از دیدارهای تیم‌های پر هوادار شاهد رفتارهای ناپسند از سوی تماشاگران از جمله پرتاب بطری، سنگ، مواد محترقه و … بوده‌ایم که چهره فوتبال ایران را بسیار زشت کرد و اینگونه رفتارها باعث خواهد شد تا فضای بدی علیه فوتبال ایران در میادین بین‌المللی رخ دهد.
محمدمهدی رحمتی جامعه شناس در خصوص فرهنگ هواداری اظهار داشت: در مورد تعریف و مفهوم «فرهنگ هواداری» باید پسوند هواداری را از کلمه فرهنگ جدا کرده و با الهام از تعریف کلی فرهنگ به بحث ورود کنیم.
او ادامه داد: برای فرهنگ باید دو جنبه در نظر گرفته شود که البته این دو جنبه از هم جدا نیست و تنها به لحاظ مفهومی از هم جدا می‌شوند. یکی از این جنبه‌ها وجه مادی است. همه آنچه که قابل لمس است ساخته دست بشر بوده و وجه عینی دارد.
رحمتی افزود: یک وجه دیگر فرهنگ، غیرمادی بودن آن است که ناظر به هنجارها و ارزش‌ها است. هنجار همان بایدها، نبایدها و قواعدی است که تعیین کننده رفتارهایی هستند که به ما می‌گوید چه کاری در هر حیطه‌ای باید انجام دهیم و چه کاری نباید انجام داد. قواعدی که تعیین کننده رفتار ما هستند اگر وجه قانونی داشته باشند، تبدیل به قانون می‌شوند و همه آنچه که در یک جامعه و فرهنگی که در آن رواج دارد از اهمیت و اعتبار بالایی برخوردار است.
وجه مادی فرهنگ هواداری چیست؟
جامعه شناس کشورمان بیان کرد: وجه مادی فرهنگ هواداری شامل همه ابزارها و وسایلی می‌شود که یک هوادار برای تشویق تیم خود آن را خریداری می‌کند که این وسایل می‌تواند شامل پیراهن تیم، شال گردن و … شود. در خصوص وجه غیرمادی باید بگویم، اقداماتی برخی از باشگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادها انجام داده‌اند اما ما به صورت منسجم و یکپارچه نتوانسته‌ایم مثل قوانین راهنمایی و رانندگی قانونی در این خصوص وضع کنیم. به عنوان مثال هوادار برای ابراز اعتراض خود به شرایط تیم و… شروع به شعار دادن می‌کند اما در همین رابطه هم در ورزشگاه‌ها شاهد آشفتگی هستیم، افرادی که نه تحصیلات و نه تخصصی دارند رهبری هواداران را به عنوان لیدر بر عهده می‌گیرند که باعث ضربه زدن به فرهنگ هواداران خواهند شد.
وظایف کانون هواداران در باشگاه‌ها
رحمتی در پاسخ به این سوال که کانون‌های هواداری چه جایگاهی در باشگاه‌ها دارند، بیان کرد: هواداران بخشی از یک باشگاه ورزشی را شامل می‌شوند و جزئی از سرمایه فرهنگی و اجتماعی هر باشگاهی هستند. در مورد اهمیت هواداران باید بگویم که اگر یک مسابقه فوتبال را در نظر بگیریم، تیمی که به عنوان میهمان در زمین حضور دارد اگر بتواند گلی بزند یا امتیازی کسب کند، عوامل آن تیم موفقیت خود را مدیون هواداران می‌دانند؛ که این نشان می‌دهد هوادار یک سرمایه برای یک باشگاه محسوب می‌شود.
او ادامه داد: به همین جهت تمام باشگاه‌های دنیا به کانون هواداران یک وجه رسمی و قانونی بخشیده‌اند و آن را وارد سازمان و تشکیلات خود و در واقع مدیران این باشگاه‌ها سرمایه را تبدیل به فرصت برای افزایش توان اجتماعی و فرهنگی خود کرده‌اند. وقتی که باشگاهی طرفدار زیادی داشته باشد، مشوق و پشتیبان بیشتری هم دارد و قاعدتاً مسؤولیت پذیری برای ورزشکاران آن باشگاه افزایش می‌یابد.رحمتی خاطر نشان کرد: به عنوان باشگاهی مانند بارسلونا اسپانیا، کانون هواداران و تشکلات هواداری این باشگاه برای انتخاب مدیرعامل حق رأی دارند و وقتی بخواهند برای باشگاه در هیأت مدیره خود تصمیم‌گیری کنند یک نماینده از کانون هواداری در جلسات حضور خواهد داشت.
اینها یعنی اینکه یک ارتباط تعریف شده، مناسب و منسجم بین هواداران و مدیران باشگاه وجود دارد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.