قطعه سازان: خودروسازان بدهی۵۰ هزار میلیارد تومانی خود را پرداخت کنند
۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۷
0

  نهم آبان ماه در جلسه‌ معاون وزیر صمت، قطعه‌سازان و خودروسازان در جهت توقف زیان‌دهی دو خودروساز بزرگ تصمیم گرفته شد که وزارت صمت شرایطی فراهم آورد تا ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو از محصولات مازادِ تعهدات سامانه یکپارچه را در حاشیه بازار با نرخ پنج درصد کمتر از نرخ بازار عرضه کنند.این تصمیم با […]

 

نهم آبان ماه در جلسه‌ معاون وزیر صمت، قطعه‌سازان و خودروسازان در جهت توقف زیان‌دهی دو خودروساز بزرگ تصمیم گرفته شد که وزارت صمت شرایطی فراهم آورد تا ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو از محصولات مازادِ تعهدات سامانه یکپارچه را در حاشیه بازار با نرخ پنج درصد کمتر از نرخ بازار عرضه کنند.این تصمیم با این هدف، اتخاذ شد که نقدینگی خودروسازان تامین شود تا بتوانند از این محل، بدهی خود را پرداخت کنند؛ این درحالیست با گذشت بیش از یک‌ماه از تنظیم صورت جلسه ممکن هنوز مجوزی از سوی وزارت صمت برای فروش محصولات مازاد تعهد سامانه یکپارچه در حاشیه بازار و با نرخ مذکور صادر نشده و طلب قطعه‌سازان از خودروسازان پرداخت نشده است. در همین راستا ،سخنگوی انجمن سازندگان قطعات خودرو ضمن تاکید بر اینکه فروش محصولات مازاد تعهدِ دو خودروساز در حاشیه بازار برای جبران بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان پیشنهاد شده که این موضوع به یکباره تبدیل به بحران شد، عنوان کرد: اصلا هیچ صحبتی از افزایش یا کاهش قیمت نبوده و هدف این بود که از محل وجه حاصل از افزایش تولید و عرضه، خودروسازان بتوانند بدهی خود به قطعه‌سازان را پرداخت کنند که اگر این راهکار اجرایی نشود باید دید پیشنهاد دیگر چه خواهد بود؟فرهاد به‌نیا اظهار کرد: در حال حاضر بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان (۵۰ همت)، خودروسازان به قطعه‌سازان بدهکارند و از این میزان (تا زمان جلسه مذکور در آذر ماه امسال) قریب به ۱۳ هزار میلیارد تومان، بدهی سررسید شده‌ بالای ۱۲۰ روز است. حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان هم مربوط به خرید دین و اوراق گام است که قطعه‌ساز موفق به دریافت نشده و بلاتکلیف مانده است؛ در حقیقت از حساب قطعه‌ساز کسر شده، اما پولی به آن‌ها پرداخت نشده است.سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌ها خودرو خاطرنشان کرد: متاسفانه خودروسازان توانایی بازپرداخت این میزان بدهی را نداشته و تاکنون پرداختی نداشته‌اند؛ این درحالیست که به پایان سال نزدیک می‌شویم و در شب عید، دو تا سه برابر پرداخت قطعه‌سازان به‌ واسطه هزینه‌های شب عید و ایام تعطیل فروردین ماه که تولید و فروشی نیست، بیشتر می‌شود؛ بنابراین نه‌تنها مشکلات حل نشده که نگرانی شب عید خانواده ۷۰۰ هزار نفری قطعه‌سازی را هم داریم.به‌نیا تصریح کرد: به هیچ عنوان بحث افزایش یا کاهش قیمت خودرو در میان نبود؛ در حقیقت موضوع این بود که هر دو خودروساز اعلام کردند که دیگر هیچ‌یک از بانک‌ها حاضر به پرداخت تسهیلات و… نیستند. ما نیز خودمان مطمئن هستیم که به سبب سیاست‌های انقباضی دولت و مسائل بانکی داخلی و عجز در پرداخت اعتبار، هیچ بانکی، امکان پرداخت ندارد و از این موضوع سرباز می‌زدند؛ بنابراین تنها راهی که برای برون‌رفت از مشکلات پرداخت بدهی خودروسازان، باقی ماند، این بود که مجوزی که توسط نهادهای بالادستی موضوع آن مطرح شده بود، صادر شود تا از محل افزایش عرضه‌ خودروسازان (با همت قطعه‌سازان برای تولید بیشتر خودرو، علیرغم همه مشکلات) ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو به نرخ پنج درصد کمتر از حاشیه بازار فروخته شود تا پول آن به زنجیره تامین (قطعه‌سازان) بازگردد. وی تصریح کرد: همین واکنش‌ها تنها سبب آشفتگی بازار شد و قطعه‌سازان را در ایفای تعهدات و پرداخت هزینه‌های شب عید خود، نگران کرد. این درحالیست که چنانچه قرار باشد موضوع صورتجلسه مذکور که خودِ وزارت صمت با آن موافقت کرد، اجرایی و مجوز فروش در حاشیه بازار داده نشود، سوال این است که راهکار پیشنهادی وزارت صمت چیست و چه راه‌حلی را برای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان در دو ماهه پایانی سال پیشنهاد می‌کنند؟ تاکنون هیچ برنامه‌ای داده نشده و راهکاری ارائه نشده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.