محمود مهرمحمدی؛ رئیس اسبق دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه در حوزه عدالت آموزشی در برخی موارد نمره قبولی میگیریم و در بسیاری از موارد نمره مردودی اظهار کرد: در حوزه عدالت جنسیتی و فراهم شدن زمینه ادامه تحصیل دختران، عدالت جغرافیایی و رفتن به مناطق محروم، فراهم کردن زمینه ادامه تحصیل دانشآموزان مناطق محروم و نرخ پوشش تحصیلی نمره قبولی میگیریم.
وی افزود: آمار بازماندگان از تحصیل در حال حاضر نگرانکننده است و حدود یک میلیون دانشآموز بازمانده از تحصیل داریم همچنین ریشهکنی بیسوادی از جمله اقداماتی بود که محقق نشد، هماکنون 10 میلیون بیسواد مطلق در کشور داریم و نهضت سوادآموزی موفق به ریشهکنی بیسوادی نشده است.
استاد بازنشسته گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه در حوزه عدالت در هفت بُعد دچار چالش هستیم، گفت: چالش عدالت در بعد فرهنگی، قومی و زبانی و چالش عدالت در حوزه تربیت معلم را شاهد هستیم، تربیت معلم نباید به این گونه باشد که در تمام مناطق کشور یک مرکز تربیت معلم داشته باشیم و باید بهترین امکانات آموزشی در تعدادی از نقاط کشور که آمادگی دارند، فراهم شود یعنی دانشگاههای تربیت معلم منطقهای داشته باشیم.
مهرمحمدی با تأکید بر اینکه چالش عدالت در بُعد مدارس خصوصی بیان کرد: بارزترین جلوه بیعدالتی وجود مدارس خصوصی در نظام آموزشی است، اگر برخورداری اقتصادی تعیین کننده برخورداری آموزشی باشد، فاجعه است و مدارس خصوصی چنین اتفاقی را رقم زدهاند.
وی ادامه داد: چالش عدالت و چگونگی تخصیص منابع دولتی، مشکل دیگری است و نیاز است در توزیع منابع آموزش و پرورش تغییراتی ایجاد شود و سیاست تقاضا محوری را جایگزین عرصه محوری کنیم و به مناطق محروم سهم بیشتری از بودجه دولت بدهیم و سرانه دانشآموزان مدارس خصوصی از بودجه دولت حذف شود.
رئیس سابق دانشگاه فرهنگیان با اشاره به چالش عدالت در بعد آموزشهای فنی و حرفهای بیان کرد: این موضوع باعث انسداد طبقاتی شده است و درصد بسیاری از دانشآموزان هنرستانها متعلق به طبقات اقتصادی و اجتماعی پایین هستند و جبر طبقه اقتصادی آنها را به سمت هنرستانها برده و این بسیار خطرناک است، آموزشهای فنی و حرفهای مسئله مهم کشور است اما باید اقداماتی انجام شود که دانشآموزان تحت تأثیر جبر اقتصادی خانواده به سمت هنرستان نروند.در دوره متوسطه اول، جداسازی دانشآموزان از یکدیگر انجام نشود و این موضوع ضد عدالت است، در دوره متوسطه دوم میتوان تربیت نخبگان را انجام داد.
استاد بازنشسته گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس عنوان کرد: تربیت نباید کالای خصوصی شود تا افراد به ازای پول از آن بهرهمند شوند هماکنون آموزش و پرورش به شدت دچار فقر کیفیت است و پیکر مدارس دولتی بیمار است بنابراین فعلاً نمیتوانیم از داروی تلخ مدارس غیردولتی صرف نظر کنیم اما باید به سمتی حرکت کنیم که با تحول در مدارس دولتی، اقبال به مدارس غیردولتی کمتر شود.
وی با اشاره به اینکه مردم از نظام آموزشی بیمار و رنجور مدارس دولتی فرار میکنند، گفت: هم اکنون 16 درصد مدارس خصوصی هستند و افراد زیادی هم تمایل به تحصیل در مدارس غیردولتی دارند اما توانایی مالی ندارند.مهرمحمدی بیان کرد: فرزندان 99 درصد مسئولان رده یک کشور در مدارس غیردولتی تحصیل میکنند و هماکنون بسیاری از انواع مدارس موجود در راستای عدالت نیست.
همچنین علی ذوعلم عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه در جامعه به امنیت و اقتصاد توجه بسیار خوبی میشود اما نسبت به آموزش چنین توجهی وجود ندارد، گفت: بسیاری از مشکلات در حوزه آموزش به دلیل عدم رعایت عدالت نسبت به موضوع آموزش است. امروز حاکمیت کنکور، امتحانات مختلف، کتاب محوری، رقابت برای نمره در مدارس و… صدمات مختلفی به دانشآموزان میزند.
رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره مدارس خصوصی عنوان کرد: وجود مدارس غیردولتی بدین شکل که تعدادی از فرهنگیان با هدف کمک به آموزش و پرورش، مدرسه غیردولتی ایجاد کنند کار قابل قبولی است و انگیزه افراد و نبودن به دنبال سود بسیار مهم است و باید مدارس خصوصی را ایجاد کنیم که پول دریافت نکنند.ذوعلم ادامه داد: در شرایطی که عدالت در نظام آموزشی برقرار نیست، حداقل معلمان در کلاس درس تبعیض میان دانشآموزان را از بین ببرند و نگاه معلم به تمام دانشآموزان در کلاس درس یکسان باشد.
محمد حسنی؛ عضو پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اصل 30 قانون اساسی بر آموزش رایگان تأکید دارد همچنین روح حاکم بر جمهوری اسلامی عدالت است، گفت: اکنون رویکرد برابری طلبانه در آموزش و پرورش پیگیری نمیشود.عضو پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه فقر یادگیری شدیدی در میان دانشآموزان وجود دارد، بیان کرد: به جای هزینه برای مردم عادی که به بهترین موقعیتها نیاز دارند و امکانات اجتماعی آنها اندک است، آموزش طبقاتی ارائه میدهیم.
حسنی ادامه داد: نتایج آزمونهای بینالمللی تیمز و پرلز نشان داد در ایران مدرسهای داریم که هیچ کدام از دانشآموزان آن به حداقل یادگیری نمیرسند و مدرسهای داریم که تمام دانشآموزان به میانگین امتیاز میرسند.وی بیان کرد: در توزیع برابر عدالت از جنبه کمی موفق بودیم اما در جنبه کیفی به شدت مشکل داریم، اکنون دانشآموزان مدارس غیردولتی و سمپاد رتبههای زیر سه هزار کنکور را در اختیار دارند و این نوعی بی عدالتی است.
مدارس خصوصی بارزترین جلوه بیعدالتی؛
بارزترین جلوه بیعدالتی وجود مدارس خصوصی در نظام آموزشی است، اگر برخورداری اقتصادی تعیین کننده برخورداری آموزشی باشد، فاجعه است و مدارس خصوصی چنین اتفاقی را رقم زدهاند.
ثبت دیدگاه