خط 8 مترو از جنوب شرق تهران(محله مسعودیه) آغاز و پس از عبور از جنوب هسته مرکزی شهر به سمت غرب تهران رفته و از آنجا به سمت شمال غرب و پس از چرخش مجدد با عبور از شمال هسته مرکزی شهر به سمت شمال شرق در حوالی ایستگاه مترو سرسبز به کار خود پایان میدهد.
این خط 40 کیلومتری که به شکل نعل اسب است، ۳۴ ایستگاه دارد که ۱۳ ایستگاه آن تبادلی است و ظرفیت جابهجایی 20 هزار مسافر را خواهد داشت. به گفته مجری خط 8 مترو علیرضا عربها، هزینه ساخت و تکمیل خط 8 در بخش ساختمانی با «قیمت امروز حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است،» این میزان هزینه تقریباً معادل 4 ماه یارانه معیشتی است.
علیرضا عربها مجری خط ۸ متروی تهران در مورد روند ساخت این خط جدید توضیحاتی ارائه کرد و گفت: این خط ۳۴ ایستگاه دارد که ۱۳ ایستگاه آن با سایر خطوط تبادل دارد.وی در مورد آخرین وضعیت احداث خط ۸ مترو با بیان اینکه خط ۸ مترو از خطوط جدید مترو است که در اولویت ساخت شرکت مترو و شهرداری تهران قرار دارد، گفت: این خط حدود ۴۰ کیلومتر طول دارد که از جنوب شرق تهران آغاز و به صورت نعل اسبی در ایستگاه سرسبز خاتمه پیدا می کند.
وی با بیان اینکه ۴ رینگ ترافیکی داخل تهران با خط هشت مترو پوشش داده می شود، اظهار کرد: به لحاظ بار ترافیکی نیز این خط بیشترین جابجایی با آمار جابجایی حدود ۲۰ هزار مسافر را خواهد داشت؛ چراکه تقریبا تمام شبکههای متمرکز حمل و نقلی و پایانهها را به هم متصل می کند.
عربها با تأکید بر اینکه اجرای خط ۸ مترو به سه فاز اجرایی یال شمالی، یال جنوبی و قسمت مرکزی تقسیم بندی شد، افزود: عملیات اجرایی این خط اواخر سال گذشته با حضور شهردار تهران آغاز شد و ۵ ایستگاه در منطقه ۱۵ در پی تحویل زمین وارد مرحله اجرایی شده است. فاز اجرایی قسمت شمالی خط از ایستگاه سرسبز تا پایانه بیهقی خواهد بود. نیمه شمالی جنوبی نیز به دلیل تراکم و بافت شهری حتما باید بصورت مکانیزه حفاری شود و آخرین فاز اجرایی است.
وی با بیان اینکه عملیات اجرایی و تجهیز کارگاه در یال جنوبی و در منطقه ۱۵ آغاز شده و در یال شمالی نیز در مرحله تأمین و استملاک زمین برای ساخت ایستگاه و شفت ورودی دستگاه حفار هستیم، افزود: آخرین فاز اجرایی خط ۸ مترو هم در بخش شمالی جنوبی است که حفاری آن پس از تأمین و تجهیز کارگاه در محدوده شرکت راه آهن و بوستان ولایت، بصورت مکانیزه آغاز خواهد شد.مجری خط ۸ متروی تهران ادامه داد: زمان بندی اجرای کل پروژه خط ۸ مترو، ۶ سال تعیین شده است که در صورت تأمین مالی به موقع، میتوانیم پس از سه سال بصورت فاز بندی، خط هشت را وارد مدار بهره برداری کنیم.
عربها با بیان اینکه هزینه ساخت و تکمیل خط هشت مترو در بخش ساختمانی با قیمت امروز حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: برای اولین بار در کشور از سیستم moving block در طراحی و اجرای سیگنالینگ خط ۸ برای بهره گیری هر چه بیشتر از ظرفیت شبکه متروی تهران استفاده شده است.
همچنین آخرین وضعیت بهره برداری از خط ۶ متروی تهران توسط اعضای شورای عالی استانها و چند تن از مسئولان شهری مورد بررسی قرار گرفت.فتحعلی پور مجری خط ۶ متروی تهران در حاشیه بازدید اعضای شورایعالی استانها از روند توسعه خط ۶ مترو با بیان اینکه ۳۲ کیلومتر از طول این خط با ۲۳ ایستگاه افتتاح شده است، گفت: ایستگاه نجات الهی، ۱۷ شهریور، خراسان و سرباز باقی مانده است.
وی با بیان اینکه خط ۶ دارای ۲۳ ایستگاه فعال است که در این دوره مدیریت شهری جمعاً ۱۱ ایستگاه از این خط افتتاح شده، گفت: بر اساس برنامه ریزی در سالجاری تکمیل ایستگاههای باقی مانده را در دستور کار قرار دادیم. پیشرفت فیزیکی ایستگاه نجات الهی حدود ۶۵ درصد، سرباز ۵۸ درصد، خراسان حدود ۶۲ درصد و ایستگاه ۱۷ شهریور حدود ۳۷ درصد است.
وی در مورد وضعیت بودجه توسعه این خط گفت: بودجه ۵۲۲۰ میلیارد است که حدود سه همت اوراق مشارکت داریم اما در حوزه ثبت سفارش حتماً باید مسائل مالی حل شود که نیازمند کمک و همراهی هستیم.وی در مورد توسعه جنوبی خط ۶ گفت: ایستگاه چشمعلی، ابن بابویه و میدان حرم را داریم که امید است امسال وارد مدار بهره برداری شوند.
مسعود درستی مدیرعامل شرکت متروی تهران هم در این بازدید گفت: در متروی تهران ۳۰۰ کیلومتر مسیر و بیش از ۱۵۰ ایستگاه داریم. تعداد تردد روزهای عادی با مترو حدود یک میلیون و هشتصد هزار نفر است و بالای دو و نیم میلیون سفر در روز داریم.
وی ادامه داد: بیش از ۱۹۰۰ حرکت روزانه در متروی تهران انجام میشود که اینها حدود ۵۶ هزار کیلومتر پیمایش در روز است. مرزهای ابی و خاکی جمهوری اسلامی حدود ۹ هزار کیلومتر است و این کیلومتراژی که در شبکه متروی تهران طی میشود بیش از شش برابر این عدد است. البته در ایام خاص این اعداد بالا و پایین میشود.
درستی با بیان اینکه در مترو صاحب ۷ خط هستیم که به جز خطوط شش و هفت مابقی خطوط تکمیل شده است، خاطرنشان کرد: البته در خطوط ۲ و ۴ بحث توسعه خطوط را نیز دنبال میکنیم. به عبارتی تمام برنامه ریزی مدیریت شهری این است که تا پایان سال جاری توفیق تکمیل خطوط ۷ گانه را داشته باشیم و در سال آتی ۴ خط جدید را شروع کنیم.
مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه عنوان کرد: از سال آینده مدل برنامه ریزی ما متفاوت خواهد بود. بابت اینکه طی یک برنامه پنج الی شش ساله اراده مدیریت شهری بر این است که خطوط جدید را به خطوط پایتخت اضافه کند.درستی در پایان گفت: امیدوارم با تأمین مالی به موقع این اتفاقات سر وقت رخ بدهد و متروی تهران باری از دوش حمل و نقل شهر تهران بردارد.
کلنگ احداث خط 8 مترو اواخر سال گذشته زده شد. ۵ ایستگاه در منطقه ۱۵ شهرداری تهران وارد فاز اجرایی شده است. در صورت تامین منابع مالی پروژه ظرف «مدت 6 سال آماده بهرهبرداری میشود.»
ثبت دیدگاه