تداوم رکود بر بازار خودرو؛ پیش‌فروش خودروهای وارداتی غیرقانونی است
۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۲
0
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران از افزایش قیمت دو مدل خودرو در یک ماه گذشته خبر داد و بر غیرقانونی بودن پیش‌فروش خودروهای وارداتی تاکید کرد. سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران از تداوم رکود بر بازار خودرو خبر داد و گفت: عرضه و تقاضا در یک ماه گذشته حرکت چشمگیری را تجربه نکرده و تنها تغییر قابل توجه در این مدت افزایش قیمت دو خودرو به دلیل فاکتور نشدن آنها و محدود شدن عرضه‌شان بوده است.

وی افزود: خودروهای پژو پارس معمولی و TU5 و هایما S7 در یک ماه گذشته افزایش قیمت داشتند. پژوی معمولی 10 میلیون و TU5 حدود 25 میلیون گران‌تر شدند و هایما 70 میلیون افزایش قیمت داشته است، به این ترتیب هایما از یک میلیارد و 350 میلیون به یک میلیارد و 420 میلیون تغییر قیمت داده، TU5 نیز 620 میلیون بود که اکنون 655 میلیون شده و پژو پارس 505 میلیون بود که ارزش کنونی آن به 515 میلیون تومان رسیده است.
موتمنی در پاسخ به اینکه خبر عرضه قطعی واردات خودرو از سوی وزارت صمت تکانه‌ای به بازار وارد آورده یا نه گفت: عرضه خودروهای وارداتی همچنان محدود است و اگر 40 هزار خودرویی که گفته شده به بازار وارد می‌شود، در سه ماه آینده می‌توانیم شاهد تغییراتی باشیم.
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو اظهار کرد: مشکل امروز بازار خودرو کمبود کالاست. قرار بود امسال یک میلیون و 200 هزار خودرو در کشور تولید شود که این امر محقق نشد و اگر می‌شد امروز شاهد تاثیرات آن در بازار بودیم و بازار مبتلا به به کمبود کالا نبود. البته که امروز هم واردات با هدف تعدیل بازار و جبران کمبود انجام می‌شود.وی درباره تاثیر تولید و واردات خودروهای برقی و تاثیر آن بر بازار گفت: اجرای این ایده خوب اما زمان‌بر است و نمی‌توان موضوع تعدیل بازار را معطل تامین و عرضه این خودروها نگه داشت.
موتمنی در نهایت نکاتی را در مورد خرید خودروهای وارداتی یادآور شد و بر توجه به آنها به هنگام خرید این اقلام تاکید کرد؛ به گفته این کارشناس در حال حاضر پیش‌فروش خودروهای وارداتی امری به کل بی‌معناست و حتی شرکت‌هایی‌ که مجوز واردات خودرو را دریافت کرده‌اند، خود نمی‌توانند خودرو بفروشند و این خودروها تنها از طریق سامانه وزارت صمت به فروش می‌رود، همچنین پیش‌فروش هر گونه خودروی وارداتی و حتی داخلی در خارج از سامانه یادشده غیرقانونی به شمار می‌آید. موتمنی در خرید خودروهای لیزینگی توجه به اینکه این خودروها مجوز بانک مرکزی داشته باشد را مهم دانست، وی همچنین بر ممنوعیت خرید و فروش خودروهای گذر موقت تاکید کرد.
سایت‌های فروش و آگهی‌دهنده‌های خودرویی طی سال‌های اخیر پای ثابت نوسانات قیمت بوده‌اند تا اینکه این موضوع با تغییر روش قیمت‌ها و درج آن در وبگاه اتحادیه نمایشگاه‌دارن به نوعی حل شد؛ اما متاسفانه در ۶ ماه گذشته درج قیمت در سایت تنها سه بار عملیاتی شد که رئیس اتحادیه دلیل آن را نوسان قیمت‌ها عنوان کرد که اجازه درج قیمت واحد برای یک روز را به‌ آنها نمی‌داد.
در رابطه با موضوع عدم درج قیمت‌های رسمی در سایت اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو، سعید موتمنی ضمن تاکید بر اینکه نوسان بسیار قیمت خودروها در یک روز، مانع از این بود که بتوان یک قیمت واحد را برای یک روز اعلام کرد، گفت: مطابق ماده ۱۷ قانون نظام صنفی، تبصره ۳، سایت‌هایی که اقدام به درج قیمت می‌کنند، بایستی دارای پروانه کسب باشند.
وی تصریح کرد: زمانی‌که این موضوع مطرح شد ( تغییر روش درج قیمت در آگهی‌های فروش و اعلام قیمت رسمی توسط اتحادیه) قیمت خودروها، نوسان بسیاری داشت. زمانی هست که نیاز بازار تامین است، بنابراین نوسان قیمتی نداریم و می‌توانیم هر روز قیمت‌ها را اعلام کنیم اما زمانی‌که به طور مثال، ساعت ۱۱ صبح با ساعت ۱۴ بعداز ظهر آن روز، قیمت‌ها متفاوت‌ است، نمی‌توان قیمت واحد اعلام کرد.
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران خاطرنشان کرد: بر کسی پوشیده نیست که خودرو دیگر چند سالی است که کالای مصرفی نیست و تبدیل به کالایی سرمایه‌ای شده؛ بنابراین ممکن است در اصطلاح، لحظه‌ای قیمت آن نوسان داشته و ظرف چند ساعت تغییر قیمت (کاهش یا افزایش) را شاهد باشیم.موتمنی ادامه داد: اما اگر نوسان قیمتی وجود نداشت و به طور مثال یک کالای مصرفی را با یک قیمت از کارخانه خریداری و در بازار عرضه می‌شد، سودی که سازمان حمایت مصوب می‌کرد، یک قیمت واحد و مشخص بود.
وی تصریح کرد: نکته مهم این است که نیاز بازار را نمایشگاه‌داران خودرو تامین نمی‌کنند؛ در حقیقت خودروی بازار را افرادی تامین می‌کنند که بر سر خرید خودرو از کارخانه سرمایه‌گذاری کرده و پس از تحویل خودروی خود آن را متناسب با شرایط روز بازار ناشی از ارز و… تعیین قیمت و به بازار عرضه می‌کنند یا به نمایشگاه‌داران می‌فروشند یا برای فروش امانت می‌گذارند؛ بنابراین نمایشگاه‌داران در هر صورت واسطه کار هستند. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران افزود: نمایشگاه‌داران سهیمه‌ای به صورت مستقیم از کارخانه ندارند یا خودرو وارد نمی‌کنند، بنابراین تعیین کننده قیمت نیستند؛ قیمت تمام شده را نمایشگاه‌داران تعیین نمی‌کنند، بلکه قیمت تمام شده را دارنده کالا تعیین می‌کند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.