به گزارش اسرار، علیرضا کاظمی در نشستی با کارکنان دانشگاه فرهنگیان با اشاره به تاکیدات پی درپی رهبری به دلیل اهمیت دانشگاه فرهنگیان گفت: دانشگاه فرهنگیان، گلوگاه مهم و راهبردی نظام تعلیم و تربیت است. وی ادامه داد: در واقع بخشی از ناکارامدی نظام تعلیم به دلیل بیتوجهی به این دانشگاه به عنوان مرکز ثقل آموزش و پرورش بوده است.
کاظمی بیان کرد: بر اساس رهنمودها و تاکیدات رهبری در مورد دانشگاه فرهنگیان باید بیش از پیش این دانشگاه مورد توجه و ارتقاء واقع شود.وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه دانشگاه فرهنگیان، مرکز راهبردی، ماموریتگرا و پشتوانه نظام تعلیم و تربیت است بیان کرد: بنابراین دانشجویان و اساتید این دانشگاه به عنوان راهبران نظام تعلیم و تربیت باید از ویژگیها و صلاحیتهای علمی و آموزشی و … برخودار باشند.
وی با طرح این پرسش که علت ناکارآمدی نظام تعلیم و تربیت چیست به راهکارهای آن اشاره کرد و افزود: عدم رسیدن به نتایج مطلوب سند تحول بنیادین، انحراف از ماموریتهای محوله بوده است و به نظر میرسد که از خط مقدم نظام تعلیم غافل بودهایم و به مدیر، معلم و مدرسه کمتر توجه کردهایم.وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه بخش مهمی از حل مسله و مشکلات نظام تعلیم و تربیت در دست دانشگاه فرهنگیان است، بیان کرد: معماری نظام تعلیم وتربیت چه از نظر فیزیکی و از جنبههای دیگر، فرسوده و قدیمی است.
وی ادامه داد: هیچ انطباقی بین آرمانها و انتطارات با وضعیت موجود وجود ندارد. کاظمی تاکید کرد که برای بهبود وضعیت، باید ریلگذاریها در نظام تعلیم و تربیت تغییر کند.وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برنامه درسی مدرسه ناکارآمد است، بیان کرد: برنامه درسی، دانش محور، آموزشزده، غیرتربیتی، غیر مهارتی و استعدادکش است بنابراین با این روش نمیتوان استعدادها را شناسایی و هدایت کرد.وی ادامه داد: ضرورت دارد پیوندی میان فعالیتهای درسی و آموزشی برقرار شود تا از این طریق بتوانیم شکاف میان ذائقههای دانش آموزان را با برنامه درسی پر کنیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اعتقاد راسخ دارم که باید دانشگاه فرهنگیان را اصلاح و تقویت کرد. وی به رویکردها و اقدامات مثبت دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: اتفاقات خوبی در دانشگاه فرهنگیان افتاده است. اما با دانشگاه مطلوب فرهنگیان مدنظر نظام جمهوری اسلامی و منویات رهبری فاصله زیادی داریم این فاصله از امکانات و تجهیزات گرفته تا سرانههای حداقلی محسوب میشود.
وزیر آموزش و پرورش به مشکلات و چالشهای این دانشگاه اشاره کرد و گفت: در نظام جذب، اساسیترین مشکل را داریم زیرا فرایند جذب با مدل و الگوی مدنظر همخوان نیست. باید با نگاهی جامع و کامل به فرایند جذب نیروهای انسانی داشته باشیم.وی به چالش برگزاری آزمونهای تخصصی فرهنگیان نیز اشاره کرد و افزود: در این حوزه میتوانستیم بدون چالش و دارای فرصتهای زیادی باشیم.
وزیر آموزش و پرورش به عدم تناسب درسی دانشجویان و انطباق آن با برنامههای درسی دانش آموزان اشاره کرد و افزود: باید پژوهشهای متقنی در این زمینه تهیه شود و باید بررسی کرد که از گذشته تاکنون چه تغییرات کاربردی در محتوای درسی ایجاد شده است.
وی به اهمیت نقش اساتید دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: همانطور که معلم در تربیت دانش آموزان، نقش اساسی دارد و مهمترین رکن تحول است، اساتید دانشگاه فرهنگیان نیز جزو مهمتربن عنصر در تربیت نیروی انسانی هستند.وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که بنده با همه مشکلات پای کار دانشگاه فرهنگیان هستم. کاظمی به ماموریت جدید دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: باید نظام مسائل دانشگاه فرهنگیان در نظام جذب و تربیت، ارتقای علمی و امکانات تهیه، تدوین و احصا شود.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی بر پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در نظام تعلیم و تربیت تاکید کرد و گفت: معتقدم هر معلم میتواند یک سفیر توانمند برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی باشد. دانشگاه فرهنگیان باید در این زمینه نقش پیشرانی در پیشگیری و مداخله از آسیبهای اجتماعی را داشته باشد .
وزیر آموزش و پرورش:
وزیر آموزش و پرورش گفت: بخش مهمی از ناکارآمدی نظام تعلیم و تربیت محصول بیتوجهی به دانشگاه فرهنگیان است.
ثبت دیدگاه