از انتخاب‌های سوپرمارکتی در «بلایند دِیت» تا انتظار «پرنسس‌های بابا»  از رابطه!
۰۶ آذر ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۲
0
بپذیریم یا نه فرهنگ آشنایی و ازدواج هم مانند خیلی چیزهای دیگر تغییر کرده است؛ هرچند هنوز هم شاهد ازدواج‌های سنتی هستیم، اما حالا «بلایند دیت»ها هم به یکی از راه‌های آشنایی تبدیل شده‌اند که اتفاقا اگر با تعصب به آنها نگاه نکنیم، تصویری شدنشان می‌تواند نشان دهنده نکات مهمی از باورهای نسل جدید باشد. کسانی که در گذر از یک جامعه سنتی به یک جامعه مدرن قد کشیده‌اند و حالا در چنین فضایی وقتی مقابل دوربین «بلایند دیت» می‌نشینند و یک فهرست بلندبالا از اولویت‌های آشنایی و ازدواج خود مطرح می‌کنند که ملغمه‌ای از همه چیز است.

به گزارش اسرار، «بلایند دِیت» یا «ملاقات کور» اصطلاحی است بیانگر قرار ملاقات بین یک دختر و یک پسر که شناخت قبلی از یکدیگر ندارند و قرار است مقابل یک دوربین روبروی هم بنشینند؛ درباره خود و افکارشان صحبت کنند و در آخر به این نتیجه برسند که می‌توانند با هم وارد رابطه شوند یا خیر؟ نوع جدیدی از آشنایی که شاید شنیدن تعریفِ روند آن طبیعی به نظر برسد؛ چون بالاخره دختر و پسر باید در یک جایی با هم آشنا شوند، اما با دقت در محتوای ویدیویی «بلایند دیت‌»ها که دیگر می‌توان گفت فضای مجازی را تسخیر کرده است؛ متوجه می‌شویم یک جای کار می‌لنگد.
ما با رواج پدیده‌ای مواجه هستیم که دوربین خود را دقیقا وسط رابطه‌ها گذاشته است؛ رابطه‌هایی که با مشاهده همین ویدیوها مشخص می‌شود «پول» اولین یا یکی از مهم‌ترین اولویت‌های شکل‌گیری آن است، افراد سواد رابطه درستی ندارند، نگاهشان به ازدواج فانتزی است و مواردی از این دست که نشان دهنده اتفاقات بطن جامعه است.در این زمینه دکتر مرجان علی‌قارداشی _ روانشناس با تاکید بر اینکه در ابتدا باید دید هدف از «بلایند دیت‌»ها چیست؟ به اسرار توضیح می‌دهد: این ملاقات‌ بر این اساس پیش‌ می‌رود که در ابتدا زن و مرد یکدیگر را نمی‌بینند و فقط بر اساس یکسری سوال باهم آشنا می‌شوند؛ بنابراین می‌توان گفت قطعا هدفِ چنین ملاقاتی آن هم در یک شوی تلویزیونی رسیدن به موضوع ازدواج نیست؛ بلکه منظور یافتن یک پارتنر و جلو بردن روابط دختران و پسران است.
«بلایند دیت»ها؛ از خواستگاری سنتی تا چت‌روم‌های یاهومسنجر
او با اشاره به اینکه برخی از این «بلایند دیت‌»ها با شیوه‌هایی دیگر ضبط می‌شوند که نشان‌دهنده حضور دختران و پسران مذهبی است،‌ می‌گوید: در فرهنگ خواستگاری سنتی هم دختران و پسران بر اساس شنیده‌ها و تعاریف دیگران به یکدیگر معرفی می‌شدند و بعد تازه یکدیگر را ملاقات می‌کردند و اگر همه چیز خوب پیش می‌رفت موضوع ازدواج مطرح می‌شد؛ از این رو شاید بتوان شباهت‌هایی بین «بلایند دیت»ها و خواستگاری‌های کاملا سنتی قدیمی پیدا کرد که دختر و پسر بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای با یکدیگر آشنا می‌شدند. بنابراین تصور می‌کنم «بلایند دیت‌»های مذهبی شبیه همان خواستگاری‌های سنتی است و اتفاق عجیب و غریبی نیست.این روانشناس ادامه می‌دهد: درمورد موارد غیر مذهبی هم تقریبا با همان چیزی مواجه هستیم که سال‌ها قبل در بستر یاهومسنجر و چت‌روم‌های آن شکل می‌گرفت که آدم‌ها با یکدیگر آشنا می‌شدند و بعد از آن قرار حضوری می‌گذاشتند و همدیگر را ملاقات می کردند. بر این اساس «بلایند دیت‌»ها را یک فرهنگ جدید نمی‌دانم بلکه با شکل امروزی بیشتر شبیه یک آیتم تصویری جذاب است که دختران و پسران خوش‌تیپ و خوش‌قیافه را مقابل دوربین می‌نشاند و ما با باورهای آنها آشنا می‌شویم.او «بلایند دیت‌»ها را عاملی برای تغییر فرهنگ ازدواج نمی‌داند و تاکید می‌کند: این ویدیوهایی که ترند می‌شوند به نظر بیشتر محتوایی برای تماشایی شدن هستند.
چیزهایی که می‌تواند فرهنگ و ساختارهای ازدواج را تغییر دهد موضوعات مهم‌تر اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و … است و نه وایرال شدن یکسری ویدیوها در فضای مجازی.
«بلایند دیت‌»ها اسم روی دختر مردم می‌گذارد؟
علی‌قارداشی در پاسخ به این پرسش که آیا عیان شدن روابط در فضای مجازی پیش از جدی و رسمی شدن می‌تواند آسیب‌هایی برای طرفین به وجود آورد یا خیر؟، توضیح می‌دهد: جامعه ما بستری سنتی داشته که افراد کنار یکدیگر با اصطلاح قبیله‌ای زندگی می‌کردند و از خاله و عمه گرفته تا همسایه‌ها اجازه اظهار نظر و دخالت در زندگی دیگران را به خود می‌دادند. اما جامعه هرچه به سمت مدرن‌تر شدن پیش رفت، دایره اظهار نظرها و دخالت‌ها کوچک‌تر شد و در نهایت به اظهار نظر پدر و مادر رسید؛ موضوعی که الان در میان والدین نسل جدید هم کمتر دیده می‌شود و تصمیم‌گیری درباره زندگی را به خود فرزندان محول کرده‌اند. بنابراین عیان نکردن یک رابطه که جدی نبوده در گذشته با توجه به دلایلی که ذکر کردم منطقی به نظر می‌رسید، اما الان دیگر اهمیت این موضوع کمتر شده است. قبلا شاید به صرف یک ارتباط کاری یا تحصیلی بین زن و مرد می‌شنیدنم که «اسم روی دختر مردم گذاشتن» اما الان دیگر نوع روابط به سمتی رفته است که این موضوع هم کمتر شده است. افراد می‌دانند که زن و مرد در محیط‌های گوناگون با یکدیگر آشنا می‌شوند و در ارتباط هستند و این ارتباط الزاما در طیف یک آشنایی عاشقانه قرار نمی‌گیرد و این ماجرا سبب شده است که اکنون حتی اگر یک رابطه‌ای که هنوز رسمی نشده است هم بین افراد علنی شود دیگر مانند گذشته تبعاتی نداشته باشد.ویدیوهای «بلایند دیت» به هیچ عنوان آموزنده نیست و تنها تماشایی و سرگرم کننده است. این ویدیو قرار نیست چیز خاصی به فرد اضافه کند، محتوای صحبت‌ها مشکلاتی دارد و اگر با حضور یک مختصص روند گفت‌وگو پیش می‌رفت بهتر بود. مطرح شدن یک سری از مباحث و سوالات در قرار اول از اساس اشتباه است، اما در این برنامه شاهد آن هستیم.او با اشاره به اینکه نمی‌توان گفت تازه به پدیده آشنایی دختران و پسران و علنی شدن این روابط رسیده‌ایم، ادامه می‌دهد: از خیلی سال پیش این روند در حال رخ دادن است اما جامعه ما تا مدت‌ها این موضوع را انکار می‌کرد. جامعه ما معمولا به شکل زیرزمینی به سمت زندگی مدرن حرکت می‌کند؛ یعنی بعضی اتفاقاتی که در همه جای دنیا رخ می‌دهد در ایران هم رخ می‌دهد،‌ اما به اصطلاح قایمَکی و به صورت مخفی. هرچند این روند هم تا یک جایی به این شکل ادامه پیدا می‌کند، بعد وارد سطوح دیگری شده و بالاخره درباره آن صحبت می‌شود.
عیان شدن روابط خیلی وقت است که مطرح می‌شود و نگاه جامعه هم به این موضوع تغییر کرده است.
یک دوربین در وسط رابطه!
این روانشناس می‌گوید: مطرح شدن روابط خانم‌ها و آقایان مرزی است که در خیلی از کشورهای دنیا از آن عبور شده است. در باور سنتی قدیم وقتی مرد و زن غریبه‌ای با یکدیگر صحبت می‌کردند باید منجر به ازدواج و تشکیل خانواده می‌شد درحالی که الان اینگونه نیست و آدم‌ها به مرور با یکدیگر آشنا می‌شوند و روند آشنایی کم‌کم پیش‌ می‌رود که مشخص شود آیا اصلا این دونفر مناسب یکدیگر هستند یا خیر؟ این محتوایی که ما در ویدیوهای «بلایند دیت» می‌بینیم، ترویج چیزی نیست بلکه تنها دوربین را وسط رابطه گذاشته‌اند. اگر در این قرار ملاقات‌ها می‌بینیم که دو طرف درحال گفتن چرندیات هستند، دقیقا بین جامعه هم این اتفاق می‌افتد و چیزی نیست که این برنامه آن را ترویج کند بلکه تنها آن را روایت می‌کند. برخی روابطی که الان شکل می‌گیرد دقیقا همین شکلی است و هرچقدر سن و تحصیلات بچه‌ها کمتر است، نوع نگاهشان به رابطه هم متفاوت است.
او معتقد است که بنگاه‌های همسریابی هم تقریبا همین کار «بلایند دیت‌»ها را انجام می‌دهند و ادامه می‌دهد: فقط تفاوت این است که آنجا خبری از دوربین نیست.
این روانشناس با اشاره به اینکه زن و مردی که قبول می‌کنند مقابل دوربین بنشیند و درباره خود و افکارشان صحبت کنند، شخصیتی دارند که از مطرح شدن روابط‌ خود اِبایی ندارند، بیان می‌کند: این افراد نهایتا احساس می‌کنند به عنوان یک انسان بالغ،گدارند فردی را برای ازدواج انتخاب می‌کنند و کار اشتباهی هم نمی‌کنند. شاید صحبت کردن درباره افکار و عقاید برای افراد درونگرا و محافظه کار مقابل دوربین سخت باشد، اما یک گروهی هم انتخاب می‌کنند که مقابل دوربین درباره یک انتخاب صحبت کنند.
یک قرار ملاقات تماشایی، اما پر از اشتباه!
علی‌قارداشی ویدیوی «بلایند دیت»ها را فاقد هرگونه پایه و اساس علمی می‌داند و تاکید می‌کند: ویدیوهای «بلایند دیت» به هیچ عنوان آموزنده نیست و تنها تماشایی و سرگرم کننده است. این ویدیو قرار نیست چیز خاصی به فرد اضافه کند، محتوای صحبت‌ها مشکلاتی دارد و اگر با حضور یک مختصص روند گفت‌وگو پیش می‌رفت بهتر بود. مطرح شدن یک سری از مباحث و سوالات در قرار اول از اساس اشتباه است، اما در این برنامه شاهد آن هستیم.
او ادامه می‌دهد: به طور کلی باید به جای یک مجری و گرداننده،‌ یک متخصص آنجا می‌نشست و دست و غلط صحبت‌ها را بررسی می‌کرد؛ آن وقت شاید ویدیوهای «بلایند دیت» جنبه آموزشی هم پیدا می‌کردند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.