حدیث روز
امام باقر علیه السلام : زمانى كه فاطمه عليهاالسلام در گذشت، امير مؤمنان عليه السلام بر بالين او ايستاد و فرمود: «بار خدايا! من از دختر پيامبرت راضى هستم. بار خدايا! او تنها شد. پس همدم او باش. بار خدايا! او مهجور شد. پس تو، به او بپيوند. بار خدايا! به او ستم شد. پس تو داوَرَش باش كه تو، بهترينِ داورانى» .

جمعه, ۴ اسفند , ۱۴۰۲ Friday, 23 February , 2024 ساعت ×
آیا طلسم واردات خودروهای نو وکارکرده شکسته می شود؟
۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۶
0
سیگنال منفی رئیس سازمان برنامه وبودجه به بازار خودرو؛ در حالی که 22 ماه از تصویب قانون آزادسازی واردات خودرو می‌گذرد با نزدیک‌شدن به پایان سال، مردم بیش از پیش برای خرید خودرو دچار شک وتردید شده‌اند. بازار خودرو که از ابتدای سال در رکود به سر می‌برد، طی روزهای اخیر به‌تبعیت از تب و تاب بازار ارز و روند رو به رشد دلار، تحرکات صعودی خود را آغاز کرده است.

در حالی که فعالان بازار چشم‌انتظار رونمایی از آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده بودند، دولت روز یکشنبه 24 دی ماه در اقدامی ناگهانی اقدام به تغییر آیین‌نامه واردات خودروهای نو کرد تا نشان دهد همچنان ورود محصولات کارکرده به کشور با چالش مواجه است. موضوعی که به اذعان یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گویا در مراحل نهایی خود قرار گرفته و قرار است نهایتاً تا هفته آینده از آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده هم رونمایی شود.
لطف‌ا… سیاهکلی نماینده قزوین، آبیک و البرز در مجلس گفت: خوش‌بختانه روز یکشنبه هیئت دولت اصلاحیه آیین‌نامه واردات خودروی نو را اعلام کرد. خوبی آیین‌نامۀ جدید نسبت به آنچه در گذشته منتشر شده بود، این است که علاوه بر شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، افراد حقیقی هم می‌توانند خودروهای نو وارد کنند. این بدان معناست که قفل واردات خودرو شکسته شده و در این آیین‌نامه خودروی با عمر کمتر از یک سال با کارکرد کمتر از 100 کیلومتر مجوز واردات دارد. طبق اعلام وی، در واقع این اصلاحیه‌ای برای آیین‌نامه سال گذشته است و علاوه بر اضافه‌شدن اشخاص حقیقی به واردکنندگان خودرو، محصولاتی هم که در یک سال گذشته تولید شده‌اند و کارکرد زیادی نداشته‌اند مجوز واردات را دریافت کرده‌اند. او ادامه داد: در آیین‌نامه جدید همچنین سقف قیمتی خودروهای برقی دو برابر شد و تا 40 هزار یورو افزایش یافت. نکته قابل توجه به تعرفه یک درصدی واردات این نوع محصولات بازمی‌گردد. این تغییر رویکرد، سوگیری مثبت دولت نسبت به تسریع روند واردات خودروهای برقی و هیبریدی را نشان می‌دهد.
سیاهکلی در رابطه با زمان اعلام و انتشار آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده که مدت‌هاست به طول انجامیده، خبر داد: این آیین‌‌نامه هم احتمالاً تا هفته آینده نهایی می‌شود. این امید وجود دارد که دولت پس از خبر خوش اصلاح آیین‌نامه واردات خودروهای نو، در ماه رجب خبر خوش دیگری را به سمع و نظر مردم برساند و آن هم اعلام و انتشار آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده باشد.
نماینده قزوین، آبیک و البرز در مجلس با اشاره به آب‌شدن یخ بازار خودرو در روزهای زمستان 1402 خاطرنشان کرد: حدود 10 روز پیش هم به مردم اعلام شد که در خرید خودرو عجله نکنند. پیش‌بینی این است که تا عید نوروز خودروهای خارجی نو و کارکرده وارد بازار شوند. از این رو از مردم دعوت می‌شود که صبور باشند تا قدرت انتخاب بیشتری در خرید خودرو پیدا کنند. عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به تصویب آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در گذشته و وجود پیش‌نویس آن، دربارۀ علت تعلل در انتشار این آیین‌نامه توضیح داد: اکنون فقط بانک مرکزی باید از منشأ خارجی ارز مورد نیاز این طرح اطمینان پیدا کند. در این زمینه قرار است کمیته‌ای تشکیل شود تا مشکلات از اساس حل شوند. از این رو، به نظر می‌رسد آیین‌نامه مذکور نسبت به آنچه در گذشته اعلام شده، تغییر چندانی نداشته باشد.
سیاهکلی در پاسخ به علت روند صعودی قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی طی روزهای گذشته و تبعیت آن از نرخ ارز، تشریح کرد: اخیراً یکی از مسئولان دولت اعلام کرد که ارزی برای واردات خودرو وجود ندارد که این اظهارات سیگنال منفی به بازار مخابره کرد. اما همان موقع هم اعلام شد که سازمان متبوع این مسئول، دخل و تصرفی در موضوع واردات خودرو ندارد و خارج فراتر از مسئولیت‌شان به اظهار نظر پرداخته‌اند.
او در رد اظهارات اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه در رابطه با نبود ارز برای واردات خودرو، تأکید کرد: در حال حاضر ارز واردات خودرو کاملاً موجود است و به‌ویژه برای تأمین خودروهای برقی هیچ نوع کمبودی وجود ندارد.وی اضافه کرد: برای خودروهای کارکرده هم نیازی به تأمین ارز از داخل نیست و بر این اساس هیچ مانعی برای ورود خودروهای خارجی وجود ندارد؛ فقط انتشار آیین‌نامه آن باقی مانده تا کسانی که خواستار واردات هستند طبق قانونی رسمی عمل کنند.
عضو کمیسیون صنایع مجلس در مقایسه کیفیت و قیمت خودروهای داخلی و خارجی، تصریح کرد: خودروهایی که در داخل تولید می‌شوند یک کارکرد دارند و خودروهای وارداتی کارکردی دیگر. واردات خودرو باعث می‌شود تا به سلایق مختلف پاسخ داده شود. به‌ویژه آنکه منجر به بهبود تولید داخل می‌شود. هنوز که وارداتی صورت نگرفته، کیفیت خودروهای دو خودروساز دولتی تغییر محسوسی کرده است. در نتیجه علاوه بر قیمت، کیفیت خودروهای تولیدی هم رقابتی‌تر می‌شود و بازار را از انحصار خارج می‌کند. او افزود: پس از نهایی‌شدن واردات، می‌توان انتظار داشت که قیمت‌ خودرو واقعی شود. زمانی که بازار رقابتی باشد، قیمت‌گذاری دستوری دیگر پاسخ‌گو نیست و اگر محصولی خریدار نداشته باشد، محکوم به کاهش قیمت است.
سیاهکلی در واکنش به میلیاردی بودن قیمت خودروهای وارداتی، تأکید کرد: در بین خودروهایی که وارد می‌شوند، قطعاً محصولاتی خواهند بود که قیمت زیر یک میلیارد تومان داشته باشند و صرفاً برای گروه‌ها و طبقات خاصی نیست. با توجه به تنوعی که در نام محصولات وارداتی به چشم می‌خورد به تمام سلایق با قدرت خرید مختلف پاسخ داده خواهد شد. با توجه به سود و تعرفه مشخصی که وجود دارد، انتظار می‌رود محصولاتی که وارد می‌شوند طبق قیمت مناسب و مطابق بازارهای جهانی به دست مصرف‌کننده ایرانی برسند.
نماینده قزوین در مجلس درباره تعداد خودروهای وارداتی گفت: تعیین تعداد منوط به تصمیم دولت است. اکنون باید به سمتی حرکت کرد که وقتی مردم سوار خودروی داخلی می‌شوند به خود افتخار کنند. این حس زمانی ایجاد می‌شود که در ابتدای امر، تولیدکننده خواهان ایجاد آن باشد. در هیچ کشوری مردم انتظار ندارند که در یک سال دو میلیون دستگاه خودرو وارد شود. این امر اصلاً شدنی نیست. چراکه اصلاً این میزان عرضه وجود ندارد و درنهایت هم منجر به خروج ارز می‌شود. طبیعتاً زمانی که تولید بالا برود، واردات کاهش می‌یابد و بالعکس.
به اعتقاد او اکنون بازار ایران به 500 هزار خودروی وارداتی نیاز دارد. اگر بیش از 100 هزار خودرو وارد شود، بازار از تب و تاب می‌افتد و به سمت منطقی‌شدن قیمت‌ها پیش می‌رود. پیشنهاد و پیش‌بینی مجلس هم واردات سالانه این تعداد دستگاه است که وزیر صمت هم آن را مطرح کرد.

وی در توضیح اینکه آیا آخرین وعده وزیر صمت که واردات 60 هزار خودرو تا پایان سال است، عملی می‌شود؟ بیان کرد: این امر بستگی به تلاش و توانایی بازرگانان و واردکنندگان دارد. با توجه به آیین‌نامه جدید دست آن‌ها نسبت به قبل بازتر است و دیگر این شرکت‌ها هستند که میزان واردات را تعیین می‌کنند.
او بار دیگر تأکید کرد که نقطه قوت آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده، تأمین ارز با منشأ خارجی است که دست دولت و بخش خصوصی را باز می‌گذارد.به گفته وی شرط واردات خودروی نو تأمین ارز توسط بانک مرکزی بود. از آن‌جایی که در دو سال اخیر کشور با کمبود منابع ارزی دست و پنجه نرم می‌کرد، در واردات تأخیر اتفاق افتاد. بانک مرکزی در واردات خودروهای کارکرده دیگر موضوعیت ندارد و واردکنندگان معطل پیچ و خم تأمین ارز توسط بانک مرکزی نمی‌مانند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.